2014-06-23, 16:53
Medlem
Jag var och handlade, och efter lite av ett missförstånd av vad jag faktiskt ville ha kom jag hem med den här biten: http://s584.photobucket.com/user/Marten___/library/Kott?sort=3&page=1

Nu blir jag inte riktigt klok på vad jag egentligen köpt. Jag antar att det är något som utgår från revbenen, men bortsett från benbitarna längt till höger på bilderna innehåller den inga ben. Det som det är snitt i tycks vara någon form av brosk.

Någon som vet vad det är för styckdetalj? Samt har några bra tips på hur man lagar den.
Citera
2014-06-23, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Jag var och handlade, och efter lite av ett missförstånd av vad jag faktiskt ville ha kom jag hem med den här biten: http://s584.photobucket.com/user/Marten___/library/Kott?sort=3&page=1

Nu blir jag inte riktigt klok på vad jag egentligen köpt. Jag antar att det är något som utgår från revbenen, men bortsett från benbitarna längt till höger på bilderna innehåller den inga ben. Det som det är snitt i tycks vara någon form av brosk.

Någon som vet vad det är för styckdetalj? Samt har några bra tips på hur man lagar den.

Tjocka revben. Superfin mat. Lyssna inte när folk säger åt dig att förkoka, krydda istället ordentligt och laga i ugn på 125 grader. Ös ofta när det finns fett att ösa med. Klart efter typ 4-5 h
Senast redigerad av AndersArsenik 2014-06-23 kl. 17:05.
Citera
2014-06-23, 17:10
Medlem
klybans avatar
Mest förvånad att man kan lyckas handla nått utan veta om vad det är.
Menar du att det inte står nått på varken förpackningen eller kvittot?
Att du inte titta på någon av dessa, finner jag ovanligt korkat om så är fallet.
Citera
2014-06-23, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Tjocka revben. Superfin mat. Lyssna inte när folk säger åt dig att förkoka, krydda istället ordentligt och laga i ugn på 125 grader. Ös ofta när det finns fett att ösa med. Klart efter typ 4-5 h

Tack.
Citera
2014-06-23, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Att du inte titta på någon av dessa, finner jag ovanligt korkat om så är fallet.

Jag var i köttdisken på saluhallen och ville ha kamben. De hade inga kamben, så försäljaren föreslog den här biten. Jag lyssnade inte så noga vad det egentligen var jag köpte. Det stod inte heller vad det var för kött på kvittot.
Citera
2014-06-23, 17:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Jag var i köttdisken på saluhallen och ville ha kamben. De hade inga kamben, så försäljaren föreslog den här biten. Jag lyssnade inte så noga vad det egentligen var jag köpte. Det stod inte heller vad det var för kött på kvittot.
Hehe, lite korkat.
Men ser ut som något revben, men vart benen är kan man undra.
Det andersArsenik skriver hur man ska göra med biten, är ett bra sätt att köra på.
Citera
2014-06-23, 18:03
Bannlyst
[quote=AndersArsenik|49315098]Tjocka revben. Superfin mat. Lyssna inte när folk säger åt dig att förkoka, krydda istället ordentligt och laga i ugn på 125 grader. Ös ofta när det finns fett att ösa med. Klart efter typ 4-5 h[/QUOTEeller så förkokar man sen grillar man dom bara i typ 10 min så blir det perfekt!
Citera
2014-06-23, 18:08
Medlem
[quote=ettrosatangentbors|49315911]
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Tjocka revben. Superfin mat. Lyssna inte när folk säger åt dig att förkoka, krydda istället ordentligt och laga i ugn på 125 grader. Ös ofta när det finns fett att ösa med. Klart efter typ 4-5 h[/QUOTEeller så förkokar man sen grillar man dom bara i typ 10 min så blir det perfekt!

Ja visst kan man göra det. Men jag tycker det drar ur alldeles för mycket smak och fett, blir inte alls lika saftigt resultat. Det här var ju dessutom lyxkött, då skulle jag aldrig göra det.

Men det beror ju lite på hur man vill ha det också.
Citera
2014-06-23, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Fast killen hade kanske en dålig dag? Med det sagt, det är inte schysst att käfta ner en matlagningsvän bara för han kanske inte är så duktig i köket som du... är?

Istället för att göra ner han kunde du komma med lite goda idéer eller matförslag?

Det är bara ett tips, för jag vet ju att du klyban tillhör eliten här.

Med det sagt. Det är så hårt snack i Flashback i övrigt. Vi som matmänniskor borde kunna försöka hjälpa varandra att lyckas istället för att göra ner varandra. Det är alltid svårt i början, men får man bara en bra skjuts i rätt riktning så kan man ofta reda sig själv. Inte för jag tror du Klyban är den rätta personen för jobbet, utan er andra som gärna hjälper nybörjare med lätta frågor.

På det viset skulle matlagningskunnandet kunna höjas! Klyban får gärna vara med givetvis! Han är inte helt värdelös, bra på 70-tals mat om jag inte missminner mig?
Senast redigerad av frukostvin 2014-06-23 kl. 19:43.
Citera
2014-06-23, 20:08
Medlem
Millediablos avatar
Jag hade förkokat i liquid smoke dagen innan tills köttet nästan lossnar från benen. Låtit ribsen svalna och geggat på med schysst marinad över natten i kylskåp. Dagen efter hade jag fyrat igång grillen, grillat och penslat på mer marinad. Fram med haklapp och valfri kall dryck och ett berg med jalapeño poppers & majskolvar med kryddsmör (peppar).
Citera
2014-06-23, 20:08
Bannlyst
[quote=AndersArsenik|49315974]
Citat:
Ursprungligen postat av ettrosatangentbors

Ja visst kan man göra det. Men jag tycker det drar ur alldeles för mycket smak och fett, blir inte alls lika saftigt resultat. Det här var ju dessutom lyxkött, då skulle jag aldrig göra det.

Men det beror ju lite på hur man vill ha det också.
ja men det blir samtidigt så mycket lättare att äta enligt mig, annars får man slita som fan och man får inte av allt kött heller. kanske jag som gör fel annars då hehe
Citera
2014-06-23, 20:17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frukostvin
Fast killen hade kanske en dålig dag? Med det sagt, det är inte schysst att käfta ner en matlagningsvän bara för han kanske inte är så duktig i köket som du... är?

Istället för att göra ner han kunde du komma med lite goda idéer eller matförslag?

Det är bara ett tips, för jag vet ju att du klyban tillhör eliten här.

Med det sagt. Det är så hårt snack i Flashback i övrigt. Vi som matmänniskor borde kunna försöka hjälpa varandra att lyckas istället för att göra ner varandra. Det är alltid svårt i början, men får man bara en bra skjuts i rätt riktning så kan man ofta reda sig själv. Inte för jag tror du Klyban är den rätta personen för jobbet, utan er andra som gärna hjälper nybörjare med lätta frågor.

På det viset skulle matlagningskunnandet kunna höjas! Klyban får gärna vara med givetvis! Han är inte helt värdelös, bra på 70-tals mat om jag inte missminner mig?
Handlade ju inte ens om matlagningskunskaperna det jag klanka ner på.
Det måste du väl ha sett, eller?

Sen sa jag att AndersArseniks tips är ett bra sätt att köra biten på.
Finns inte nått att tillägga, då jag finner den metoden som den klart bästa.

Gillar göra mat jag inte gjort innan, testa olika saker.
Om jag har kunskaper om 70-tals mat, det vet jag inte.
Då jag inte har någon större koll på vad 70-tals mat är näst intill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in