Citat:
Ursprungligen postat av
carminaburana
var det pinsamt att bajsa framför folk eller tänkte man inte på det/brydde sig inte? Var man förvarnad? Var din man där?
När det hände mig var jag inte i stånd att överhuvudtaget kommunicera via ord med någon i rummet, än mindre försöka torka mig själv. Barnet tryckte på så mycket och kroppen hade helt tagit över allt som hände - jag kunde inte viljestyra någonting. Men barnmorskan eller undersköterskan var där vips med en torklapp och så var den saken ur världen.
Man brukar vara lös i magen dagarna innan förlossningen, så det är inga korvar som kommer om nån trodde det.
När värkarna startar är det ganska likt känslan man kan ha när man är dålig i magen... Typ att man får magknip och vill gå på toa för att hoppas att det lättar. Men stegvis övergår värkarna till ett mer infernoliknande tillstånd, där man känner sig allt mindre kontaktbar. När krystvärkarna kommer så har kroppen tagit över allt och man kan inte stå emot, man måste bara hänga med fast det känns som att nej, jag klarar inte det här, jag orkar inte mer.
Vid min första förlossning sa min man att blodkärlen över hela mina axlar och bröstkorg "stod ut" när jag tog i på slutet, det är en kraft som mobiliseras som inte går att uppbringa någon annan gång med viljekraft. Hur tunga marklyft jag än skulle försöka köra i gymmet skulle effekten aldrig bli sån....
Vill ändå framhålla att mina förlossningar har varit positiva upplevelser, trots att jag var livrädd innan den första och t.o.m. hade blivit lovat kejsarsnitt [i]om jag ville[ ha det/I] (men kejsarsnitt har ju långvariga komplikationer och jag ville ändå utmana min största rädsla). Även på förlossningsavdelningen hade de beredskap om jag skulle ändra mig. Hygglo!