Citat:
Ursprungligen postat av
qhz.
Saknar ord nu. Visst Italien har inte spelat någon bra fotboll men att behöva åka ur på det här sättet är fullständigt bedrövligt. Hade accepterat det och till och med tyckt det varit rätt om man föll på eget bevåg.
Tyvärr faller man på eget bevåg ändå. Det fanns bara ett bra lag i den här gruppen. De övriga tre har inte visat upp mycket att skriva hem om. När vi hyllade Italiens seger över England insåg vi ju inte att det faktiskt var ett av VM:s sämre lag man nyss lyckats besegra som också slutade sist i gruppen. När sedan Italien & Uruguay skulle göra upp om vilka som var minst dåliga så blir det små marginaler.
Eftersom jag plockade fram min grövsta motorsåg & totalsågade Irans insats över två matcher som det i särklass sämsta jag sett på ett decennium så måste jag vara konsekvent & även såga Italien. Att spela på 0-0 är värdelöst. Då har man inte i en turnering att göra. 0-0 är små marginaler. Man bjuder ju verkligen in till att domslut får stora konsekvenser. Gå framåt & punktera matchen för fan! Inget lag som söker 0-0 har här att göra. Det är för dåligt. Okej, till skillnad från pajasgänget i Iran så hade Italien faktiskt ett resultat att spela på. Men ändå. Om man fixat 0-0 då, hade man ansett att det här var bra då? Gneta runt på det sättet & sen bli besviken när det spricker kan Drillos Norge & Carlos Queiroz Iran syssla med. Italien måste ha mer värdighet. Efter ett dunderfiasko som mot Costa Rica så ska man nästan lämna WO om man gnetar sig till 0-0 mot Uruguay sedan.
Efter den sortens fotboll som spelades på 80-talet & större delen av 90-talet så kom det direktiv om att domarna skulle bli mycket hårdare på tacklingar med dobbar. Detta sitter i ryggmärgen på den nya generationens domare. Därför blir det lätt den här typen av utvisningar. Situationer som inte känns så farliga på reprisen men där domaren nästan reflexmässigt plockar fram det röda. Det är ett pris vi betalar för att få justare fotboll. Själv kan jag sakna den tidigare erans fotboll då råskinnen gick ostraffade så folk kunde reta sig på det brutala spelet. Men det är som det är. Tempot blir ju mycket högre om spelarna inte blir nersparkade stup i kvarten så jag antar att det är så här de flesta vill ha spelet. Men då sker som sagt dessa misstag också. Eller misstag & misstag, domaren gör en tveksam bedömning helt enkelt.
Ska inte påstå att jag tippade Costa Rica som gruppetta men jag kände på mig att det var rent uppåt väggarna snedvridet i förhandssnacket. Det talades om "Dödens grupp" & det var endast övriga tre lag som räknades. Det låg en hund begraven i det snacket. Helt utan grund egentligen räknades Costa Rica bort med referenser till diverse VM-guld (varav de flesta togs innan 70-talet).