2014-06-21, 14:03
Medlem
Flaxzs avatar
Ni som känt ett starkt beroende under alla års användning, hur lång tid tog det från det att ni började använda innan ni verkligen kände beroendet?

Jag rökte i 2 år och har nu snusat ungefär 5 dosor i veckan sedan November, men jag har verkligen aldrig under denna period (inte nu heller) känt ett beroende av substansen. Har jag lite tur som inte blir beroende lätt eller tycker ni att det tar långt mycket längre tid att börja känna beroendet i fråga?
Citera
2014-06-21, 14:58
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxz
Ni som känt ett starkt beroende under alla års användning, hur lång tid tog det från det att ni började använda innan ni verkligen kände beroendet?

Jag rökte i 2 år och har nu snusat ungefär 5 dosor i veckan sedan November, men jag har verkligen aldrig under denna period (inte nu heller) känt ett beroende av substansen. Har jag lite tur som inte blir beroende lätt eller tycker ni att det tar långt mycket längre tid att börja känna beroendet i fråga?

Att förstå att man faktiskt är beroende (för det är man tidigt!) tar riktigt lång tid. Ganska länge tycker man att det är man själv som kontrollerar drogen och inte tvärtom.
Men ett sätt att upptäcka om du är beroende eller inte är väl att strunta i att snusa dessa fem dosor en vecka (och inte byta ut mot cigg!) och se hur det går, så får du svar direkt
Citera
2014-06-21, 17:35
Medlem
Varit fri i 3 dagar nu, hoppas bara att jag lyckas sluta...
Citera
2014-06-21, 18:50
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rattiie
Varit fri i 3 dagar nu, hoppas bara att jag lyckas sluta...

Här hoppas vi inte, vi bara bestämmer oss Inställningen är allt!
Oavsett, för varje gång man försöker och misslyckas är man närmare den sista gången och att lyckas!
Och du har redan klarat dig förbi den spärren där de flesta ger upp, tredje dygnet. Så grattis!
Citera
2014-06-22, 00:42
Medlem
Flaxzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Att förstå att man faktiskt är beroende (för det är man tidigt!) tar riktigt lång tid. Ganska länge tycker man att det är man själv som kontrollerar drogen och inte tvärtom.
Men ett sätt att upptäcka om du är beroende eller inte är väl att strunta i att snusa dessa fem dosor en vecka (och inte byta ut mot cigg!) och se hur det går, så får du svar direkt

Det är just det, jag har inga problem att strunta i snuset en vecka eller mer. Har ju hänt att man glömt köpa, inte orkar springa in i en butik etc och jag känner aldrig det där beroendet det talas om.
Citera
2014-06-22, 11:52
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxz
Det är just det, jag har inga problem att strunta i snuset en vecka eller mer. Har ju hänt att man glömt köpa, inte orkar springa in i en butik etc och jag känner aldrig det där beroendet det talas om.

Men varför snusar du inte lite mindre då, så slipper du betala så mycket pengar och höja toleransen? Ju mer man snusar ju sämre kick och äckligare smak ger varje snus.
Citera
2014-06-22, 17:20
Medlem
Flaxzs avatar
Citat:
Men varför snusar du inte lite mindre då, så slipper du betala så mycket pengar och höja toleransen? Ju mer man snusar ju sämre kick och äckligare smak ger varje snus.

Bra fråga som endast kan besvaras med att snuset är det enda egentligen verkligt 'onödiga' jag spenderar pengar på och jag anser inte dom pengarna vara ett problem. Ska jag vara helt ärlig har jag inte känt av nikotinet från snus (däremot från cigaretter) sedan jag först provade det i 8an för många år sedan. Jag gör det snarare för att jag tycker om det... vilket låter märkligt.

Men nu ska jag sluta gå off topic innan någon blir sur.
Citera
2014-06-22, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrownUpAlphabet
Nu blev det tyst här....

Spider-girl, kaffebord, perfecthairline... hur går det för er?

Jag firade igår 1 månad som nikotinfri! Känns bra som tusan, och allting rullar på rätt fint. Visst tänker jag på snus varje dag, men absolut inte hela tiden, och riktigt sugen blir jag bara när jag dricker alkohol eller ställs inför något enormt stressande/krävande.... men hittills går det bra!

Efter några dagars tystnad så återvänder även jag till tråden.

Grattis till drygt en månad som nikotinfri GrownUpAlphabet, bra jobbat!

Sj firade jag 6 veckor som snusfri i går. Tänker på snus vissa dagar men har knappt någon sug alls! Jag vågar inte ta någon seger i förskott, jag har misslyckats med att sluta så många gånger men denna gång skulle det kanske kunna gå vägen, enda gången som jag blev sugen denna vecka var när jag bytte in en trisslott i en spelbutik och såg en hel rad med kylskåp fyllda med snus, det var dock inte värre än att suget försvann när jag gick därifrån. Det verkar ha gått in i bakhuvudet att jag blir sugen bara för att jag är beroende, inte för att det är gott.

Nu till det trista...Ehm, jag vet inte hur öppet jag ska skriva om detta men har haft en förstoppning från helvetet som har plågat mig och jag tror att det är kopplat till att jag har slutat snusa. Helt fruktansvärt, i fem långa dagar satt jag på toaletten med gråten i halsen och försökte pressa ut skiten och det enda som kom ut var små harlortar! I går var jag så jävla trött att jag gick och köpte laxeringsmedel vilket intogs omedelbart när jag kom hem, och drack utöver det säkert 5 liter vatten. Utan att berätta några detaljer så mår jag mycket bättre i dag.
Citera
2014-06-22, 23:26
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Efter några dagars tystnad så återvänder även jag till tråden.

Grattis till drygt en månad som nikotinfri GrownUpAlphabet, bra jobbat!

Sj firade jag 6 veckor som snusfri i går. Tänker på snus vissa dagar men har knappt någon sug alls! Jag vågar inte ta någon seger i förskott, jag har misslyckats med att sluta så många gånger men denna gång skulle det kanske kunna gå vägen, enda gången som jag blev sugen denna vecka var när jag bytte in en trisslott i en spelbutik och såg en hel rad med kylskåp fyllda med snus, det var dock inte värre än att suget försvann när jag gick därifrån. Det verkar ha gått in i bakhuvudet att jag blir sugen bara för att jag är beroende, inte för att det är gott.

Nu till det trista...Ehm, jag vet inte hur öppet jag ska skriva om detta men har haft en förstoppning från helvetet som har plågat mig och jag tror att det är kopplat till att jag har slutat snusa. Helt fruktansvärt, i fem långa dagar satt jag på toaletten med gråten i halsen och försökte pressa ut skiten och det enda som kom ut var små harlortar! I går var jag så jävla trött att jag gick och köpte laxeringsmedel vilket intogs omedelbart när jag kom hem, och drack utöver det säkert 5 liter vatten. Utan att berätta några detaljer så mår jag mycket bättre i dag.

Det verkar skit- (hehe!) jobbigt!!
Skämt åsido, magen jobbar definitivt långsammare efter man slutat och många upplever det du säger, även fast du verkar ha fått en riktigt elakartad variant! Läkerol och tuggumin och annat med sötningsmedel kan också ge magen lite mer fart
Gött att det går så bra för dig för övrigt! Riktigt peppande. Jag hade en liknande situation som du beskriver idag, gick in på en mack och det började vattnas i munnen och dra i kinderna för jag har nästan aldrig varit inne på en mack utan att handla en dosa.
Citera
2014-06-23, 21:56
Medlem
Citat:
Det verkar skit- (hehe!) jobbigt!!
Skämt åsido, magen jobbar definitivt långsammare efter man slutat och många upplever det du säger, även fast du verkar ha fått en riktigt elakartad variant! Läkerol och tuggumin och annat med sötningsmedel kan också ge magen lite mer fart
Gött att det går så bra för dig för övrigt! Riktigt peppande. Jag hade en liknande situation som du beskriver idag, gick in på en mack och det började vattnas i munnen och dra i kinderna för jag har nästan aldrig varit inne på en mack utan att handla en dosa.

Märkligt det där egentligen, jag kan både dricka kaffe och öl utan att känna sug, även om just dessa situationer var då jag var mest sugen förut, men inte passera en snuskyl. Har man dock bestämt sig för att sluta så har man, då får det väl vattnas i munnen ett tag!
Citera
2014-06-23, 22:02
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Märkligt det där egentligen, jag kan både dricka kaffe och öl utan att känna sug, även om just dessa situationer var då jag var mest sugen förut, men inte passera en snuskyl. Har man dock bestämt sig för att sluta så har man, då får det väl vattnas i munnen ett tag!

Jag har heller inte haft någon som helst problem med att dricka kaffe eller vin, trots att jag trodde det skulle bli jobbigast då. Utan suget uppkommer istället vid såna här situationer eller när jag sitter vid datorn.

Hur långt har du kommit nu? Kommer inte ihåg exakt hur långt före mig du är. Jag har ju klarat fem veckor nu

Edit: såg nu att du passerat 6 veckor, fint
Citera
2014-06-23, 22:25
Medlem
Ett tips till er som försöker sluta är att börja löpträna. Jag slutade snusa för 2 år sedan och började löpträna samtidigt och har varit snusfri sedan dess, mycket tack vare löpningen.
Senast redigerad av Loparfarsan 2014-06-23 kl. 22:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in