2010-10-21, 03:08
Medlem
Chiffres avatar
Jag förstår inte... Går inte ALLA med hälarna först? Jag har aldrig träffat en person som sätter ner hela skosulan/tårna först innan denne påbörjar nästa steg(förutom tjejer i klackat dvs). Jag gjorde precis ett testvarv och det är ju fullkomligt omöjligt att inte gå med hälarna först? Hållningen far åt helvete och rörelsen lutar mer åt att trippa framåt än att gå framåt.
Citera
2012-02-15, 15:02
Medlem
Allons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiffre
Jag förstår inte... Går inte ALLA med hälarna först? Jag har aldrig träffat en person som sätter ner hela skosulan/tårna först innan denne påbörjar nästa steg(förutom tjejer i klackat dvs). Jag gjorde precis ett testvarv och det är ju fullkomligt omöjligt att inte gå med hälarna först? Hållningen far åt helvete och rörelsen lutar mer åt att trippa framåt än att gå framåt.

Nu handlar ju inte tråden om folk som går på hälarna utan att de gör det så hårt att grannarna störs av det.

Jag själv har nyligen fått nya grannar ovanför som går riktigt hårt i golvet. Många tror att man klagar för det minsta lilla när det gäller såna här saker, men så är det inte. Det är inte förrän det verkligen är mentalt störande som man försöker finna en lösning. Är man van att ha "normala" grannar omkring sig och det sedan en dag flyttar in en granne som för ett fruktansvärt oväsen så reagerar man.

När mina grannar är hemma så klampas det rejält i golvet ovanför. Mannen går med långa hårda steg och det är som om någon slår med armbågen i väggarna hos mig. Det vibrerar i hela lägenheten och porslinet skakar. Jag hör vartenda steg de tar och hur det slår igenom extra hårt vid speciella platser i deras lägenhet. Jag hör även hur deras eget porslin rasslar till och förundras över att de själva inte reagerar på det.

Kvinnan skyndar genom lägenheten, på nästan lika hårda hälar. Det är som hon stressar fram mellan rummen och det är lika psykiskt nedbrytande som mannens långa kliv. När de båda kommit hem efter dagens slut är det fruktansvärt att sitta under och koppla av. De båda klampar omkring med sina hälar så hårt att jag nu tagit kontakt med hyresvärden om att få byta lägenhet så fort det blir någon ledig.

Det är svårt att klaga på såna här saker då många ofta reagerar på att det är konstigt att klaga på att man går hemma. Men det är inte fråga om det. Det är fråga om att man inte går på ett normalt sätt och att man stör grannar. Men det är svårt för andra att förstå hur illa det är och det är lättare att se den som klagar som extra känslig.

Varför inte bjuda in er hyresvärd till er under den tid det brukar vara som värst? Jag har själv funderat på att göra det.

Här hemma är det så högt att jag skulle kunna spela in det i headsetet och folk skulle förstå på direkten hur jävligt jag har det.
Citera
2014-01-29, 22:53
Medlem
Har samma problem. flyttat in i en lägenhet och grannen ovanpå (lyckligtvis är han tyst om nätterna) går som om..jag vet inte vad. Vet att flera här har samma problem, även m det är små, spensliga människor så det är uppenbarligen ett jvla fuskbygge men ändå. Har hört det finns plattor man kan klistra upp i taket som ska göra att ljudet jämnas ut och inte stör lika mycket men hittar bara att isolera hela taket vilket jag inte får för värden.
Citera
2014-06-22, 18:32
Medlem
Prodelins avatar
Jag bor högst upp i ett trevåningshus och inte fan trodde jag att grannfittan under mig skulle låta upp när hon går.

Blir fan galen på hennes nervösa läggning snart, hon kan tydligen inte sitta still alls utan ska ut på balkongen och in och runt i lägenheten, tyst nån minut eller två och sen börjar samma mönster igen.

Är tjejer mer störda i lägenhet på nåt sätt att dom inte kan vara lugna?
Citera
2014-10-12, 00:33
Medlem
rabuldats avatar
är det ok att slå ihjäl en granne som springer runt i lägenheten på nätterna som ett mongo?
Citera
2014-10-12, 00:52
Medlem
1754s avatar
Min störande granne ovanför ska äntligen flytta. Är så jäkla lycklig. För det är bara dom som har klampat störande, bortsett från den förra som hade en unge som sprang omkring lite ibland, men det var ibland, inte hela tiden som den nuvarande.
Hoppas nästa granne blir en bra granne.
Citera
2014-10-12, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Jag bor högst upp i ett trevåningshus och inte fan trodde jag att grannfittan under mig skulle låta upp när hon går.

Blir fan galen på hennes nervösa läggning snart, hon kan tydligen inte sitta still alls utan ska ut på balkongen och in och runt i lägenheten, tyst nån minut eller två och sen börjar samma mönster igen.

Är tjejer mer störda i lägenhet på nåt sätt att dom inte kan vara lugna?

Känner så igen mig Någon ensamstånde 40-åring bor under mig och klampar runt så att det ekar i lägenheten ovanför. Förstår inte hur det är möjligt. Klamp-klamp-klamp-klamp på snabba steg ut i balkongen, röka, klamp-klamp-klamp-klamp tillbaka och så upprepas det i en frenetisk takt. Jag har lyckligtvis lyckats isolera bort det mesta av ljudet till sovrummet, men jag fattar inte att folk orkar klampa runt så in i helvete i sina lägenheter. Gör det inte ont i bena? Gör det inte ont i själen att aldrig kunna sitta ner och bara njuta av tystnaden?

Jag förstår inte varför detta beteende är så vanligt. Sitt ner och håll käft i era lägenheter! Eller sitt framför datorn eller teven. Vafan finns det annars att göra i en lägenhet om man inte är ett jävla psykfall med dödsångest?!

Mitt råd till alla som störs är att isolera ett rum i lägenheter och kanske skaffa sig en högtalaranläggning och köra ut violet eller brown noise i subwoofern för att minska irritationen, i alla fall när i sover. Bra dämpande hörlurar hjälper också till.

Men för fan alla ni klampare..... Skärp er och tänk på människorna i andra lägenheter!
Citera
2014-10-12, 12:23
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Min störande granne ovanför ska äntligen flytta. Är så jäkla lycklig. För det är bara dom som har klampat störande, bortsett från den förra som hade en unge som sprang omkring lite ibland, men det var ibland, inte hela tiden som den nuvarande.
Hoppas nästa granne blir en bra granne.
Du bör ju så fort som möjligt kontakta den nya grannen och meddela dels att det är lyhört i huset och dels att husets "policy" eller något liknande är att man visar respekt för sina grannar, bland annat genom att inte gå hårt på hälarna.
Det gäller att mota Olle i grind.
Citera
2014-10-12, 15:38
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plutos-Orbit

Jag förstår inte varför detta beteende är så vanligt. Sitt ner och håll käft i era lägenheter! Eller sitt framför datorn eller teven. Vafan finns det annars att göra i en lägenhet om man inte är ett jävla psykfall med dödsångest?!

Exakt, och på alla ställen jag bott är det alltid kvinnor som stör mest, nervösa små djur som bara springer omkring vilsna i sina lägenheter och ska röka hela tiden.

Nackskott på dom säger jag bara, sitter ner för fan och ta det lugnt.
Citera
2014-10-12, 17:27
Medlem
DennisOlofs avatar
1754, precis.

Störande oljud, musik, klampande fötter osv, det störs man ju inte av om det sker sällan och på rätt tider (alltså inte fel tider som mitt i natten osv). Det är ju en del av att bo i lägenhet, det förstår nog alla.

Men en del är ju hopplösa, varför fattar dom inte, går man med hälarna först, blir det oljud, jag själv är medveten om att mitt sätt att gå stör i lägenheter, men jag använder tofflor, då slipper jag det problemet eftersom jag inte vill störa andra.

Dom som springer in och ut på balkong är typ, dom som ska röka jämt och ständigt, jag förstår mig inte på folk som måste röka typ 30 cigg om dagen, det är ju som med kaffe, ju mer man konsumerar desto mindre effekt får det ?

Mitt tips är att prata med personerna om ni vet vilka det är, dom kan ju vara mottagliga för frågor, det är ju sedan en vanesak att använda tofflor eller liknande, jag skulle inte kunna sluta använda tofflor, det är skönt, man fryser inte om fötterna, mjukare att gå i också, alltså bara positiva aspekter.
Citera
2014-12-11, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabyrinth
Jag håller det inte för omöjligt att det är TS det är fel på: de tre (OK, inget jätteurval) människor i min bekantskapskrets som klagat på "hälgång" har också klagat på tagentbords-fusiliader, kaffeomrörnings-kakafonier och köksskåps-dånande. Samtliga är magra, ordentliga och engagerade i upprätthållandet av oskrivna lagar. Jag har som teori att denna känslighet är komorbid med en störning i den anala fasen i deras utveckling.
Är själv mager och ljudkänslig, kanske finns någon sanning där...?

Citat:
Ursprungligen postat av sLipad.
Har du lyssnat efter takten på dessa "klampare"? Snabbt eller långsamt?

Anledningen till att det låter mycket tror jag beror på tre faktorer, tillsammans eller enskilt;

1) En del går mer med enbart hälarna än andra som liksom rullar mer på utsidan av foten.

2) En del människor väger mer än vad andra gör vilket klart ger mer ljud.

3) Går man fortare eller lite "slarvigt" låter det också mer. Prova själv ta längre snabbare stressiga steg.

Sen så klart, isoleringen, men det säger sig självt.
Fetstilta tror jag är extra vanligt.

Sätter en femma på att det oftast är relaterat till stress, som så otroligt mycket annat. Tänk på hur det såg ut för 20 000 år sedan, inte fan kunde man då häla sig fram på det omedvetna sätt många gör idag, det ligger ju kvistar, stenar och annat skit överallt i naturen. Och jag har väldigt svårt att tro att vår fysiologi har förändrats något nämnvärt sedan skor med rediga gummisulor och asfalt introducerats.

Idag halvkubbar folk på hälarna till bussen/t-banan/bilen/spårvagnen/jobbet/hem från jobbet/AW eller fika med kompisar/valfritt mål. Så fortsätter stressen hemma också. Hör direkt på tjejens gång när hon är stressad då hon dundrar fram som ett ånglok, och grannen ovanför kör konstant på "DUNK DUNK DUNK"/sekund typ och verkar tokstressad.

Provade nu att gå på hälarna, det dundrar ju faktiskt inte såvida man inte går snabbt, vilket sLipad redan påpekat! Så till alla hälgångare, vad har ni så bråttom till?

Så här graciöst tar jag mig fram om jag mot all förmodan skulle sätta mig i en stressad situation:
https://www.youtube.com/watch?featur...PUX8cWmeU#t=82
Citera
2014-12-11, 16:53
Medlem
Har tränat min granne ovanpå att gå tyst.
Funkar rätt bra nu! Hon var hemsk högljudd och gick med hälarna så man fick ont i huvudet från början, men med rätt taktik utan att bråka eller klaga för mycket så går hon nu tyst.

Ja, det var helt enkelt att hon gick snabbt. Sen hon trappade ned på farten. började gå med hela foten istället för hälgång så är det mycket mycket bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in