2014-06-22, 12:52
Medlem
RagnarLothbrokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Tur att namnet på den riktiga GM har nu lyckats komma fram, så att vi slipper såna här rubriker i framtiden av medlemmar som bara hittar på namn utan som hellst sanning.

http://na.se/nyheter/orebro/1.2535991-emil-falskt-anklagad-for-tonarsmordet

Mig veterligen har han inte ens blivit häktad än och folk pratar som om han redan vore dömd. Tragiskt. Skulle absolut inte förvåna mig om ni ytterligare en gång i tråden hängt ut fel person.
Citera
2014-06-22, 12:53
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sessish
Men snälla, det är absolut ingen skillnad på bosniska och svenska ungdomar. BO verkar dessutom vara född i Sverige men tanke på förnamnet, det är inget bosniskt namn alls. Även om bosnier är muslimer så är det väldigt light-muslimer. Du ser fler människor i slöja i Sverige än i Bosnien tex.

Jo, det är skillnad. Du kan inte säga att alla bosnier är som denna flicka och hennes familj. De är inte ens muslimer. Bosnier är som amerikaner, vissa religiösa, vissa djupt troende, andra inte alls.

Spelare i det bosniska landslaget ber i moskén innan matchen i fredags:

https://twitter.com/BH_Dragons/status/480352906315431936/photo/1

Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det var helt idiotiskt att hänga ut denna Emil utan någon som helst bevisning och det kanske är därför en del av oss inte heller trott på A som GM. Det är dock han som är anhållen. Och mer vet vi inte.

Vad förväntar du dig. Det här är flashback, där lösa rykten snabbt blir fakta. Det räcker att en person felaktigt hänger ut en annan person så är det just den personen som blir omdiskuterad i resten av tråden, tills någon annan blir utpekad.

Jag tycker det borde vara noll tolerans på detta. Den yttrandefriheten är inte ens värd en skvätt piss i havet när människor blir uthängda och anklagade för mord, våldtäkt och andra brott. Även om det är svårt att tillämpa en regel som åtgärd så är det nästan den enda lösningen, eftersom användarna uppenbarligen inte går att lita på.

Den senast utpekade är däremot okej, eftersom dessa uppgifter bekräftas av polis och media. Men innan dess tycker jag man kan ha is i magen och avvakta. Det är inte så svårt, faktiskt.

Jag debatterar nog i motvind men jag måste säga att alkohol har en viktig roll i denna händelse. Impulskontrollen försämras, spärrarna upplöses och förmågan att hålla sig i skinnet försvinner helt och hållet till slut. Framför allt för folk som annars har svårigheter med detta. Hur många liknande tragiska fall har vi inte erfarit under liknande omständigheter?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19096683.ab

"Alkohol ofta inblandat"

Citat:
Midsommar är ungdomarnas helg. Det finns mycket förväntningar och mycket besvikelser i luften och det är ofta i sådana här situationer som våld mellan unga uppstår. Här finns grupptryck, alkohol och ofta svartsjuka, säger Jerzy Sarnecki.

Ingen nyhet där inte, men ändå. Ungdomar (och människor i största allmänhet) i grupp, med känslor inblandade, fungerar inte bra ihop med alkohol. Så är det bara.

Jag vet inte om det framkommit något mer i utredningen men någon form av hetsig diskussion måste ha föranlett ett bråk, och så småningom det dödliga våldet. Svartsjuka, försök till våldtäkt?
Senast redigerad av -DaRude- 2014-06-22 kl. 12:57.
Citera
2014-06-22, 13:00
Bannlyst
Enligt polisen finns det ingenting som tyder på någon utöver negern som anhållits misstänkt för brottet är inblandad.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19098096.ab
Citera
2014-06-22, 13:01
Medlem
Koskenkoks avatar
Citat:
Det är svårt att veta bevisvärdet av påståendet ''namnet nu är ute'' och det är också svårt att blunda för rasismen här. Denna tråd har rensats ett antal gånger redan.

Jag tycker att detta misstänkta brott är något av en gåta. Jag känner inga av de inblandade men har fått ett intryck av att BO var en skötsam singeltjej. Samtidigt har det angetts i media att hon hade någon typ av förhållande med misstänkt GM. Ingen här verkar veta mer om detta förhållande. GM verkar också ha varit en skötsam och normal ung kille.

Personen är sedan tidigare åtalad för hot mot tjänsteman, nu misstänkt för dråp/mord. Är det en normal, skötsam ung kille du skulle vilja att din dotter träffade?
Citera
2014-06-22, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Jo, det är skillnad. Du kan inte säga att alla bosnier är som denna flicka och hennes familj. De är inte ens muslimer. Bosnier är som amerikaner, vissa religiösa, vissa djupt troende, andra inte alls.

Spelare i det bosniska landslaget ber i moskén innan matchen i fredags:

https://twitter.com/BH_Dragons/status/480352906315431936/photo/1

Men ge dig för fan, Hennes lillasyster leter Lejla, Finns ingen icke muslim som skulle ta det namnet på balkan. Balkan tjejer är typiska partytjejer (De kanske inte ligger runt som vissa men festa det gör dem så ofta de kan) Oavsett religion där nere. Sen att vissa är mer religiösa är en annan femma. Du verkar ha någon våt dröm om att bosnier muslimer är värsta sharialag anhängare, men det är dem inte. Hur mycket du en försöker få det fram som....
Citera
2014-06-22, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koskenkok
Personen är sedan tidigare åtalad för hot mot tjänsteman, nu misstänkt för dråp/mord. Är det en normal, skötsam ung kille du skulle vilja att din dotter träffade?

Ja, jag skulle inte ha avrått min dotter att träffa honom enbart pga av att han åtalats för hot mot tjänsteman. Det kan innebära vad som helst exempelvis tjafs med någon krogvakt. Jag undrar hur många av er har aldrig åtalats för någonting, eller om era barn är så felfria som ni gör gällande under skydd av anonymitet.
Citera
2014-06-22, 13:12
Medlem
WalterWhite321s avatar
Citat:
Ja, jag skulle inte ha avrått min dotter att träffa honom enbart pga av att han åtalats för hot mot tjänsteman. Det kan innebära vad som helst exempelvis tjafs med någon krogvakt. Jag undrar hur många av er har aldrig åtalats för någonting, eller om era barn är så felfria som ni gör gällande under skydd av anonymitet.

Letat på både infotorg och lexbase men inte hittat några domar mot MGM. Har han fått strafföreläggande eller stämmer det helt enkelt inte att han är dömd?
Citera
2014-06-22, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoS88
Men ge dig för fan, Hennes lillasyster leter Lejla, Finns ingen icke muslim som skulle ta det namnet på balkan. Balkan tjejer är typiska partytjejer (De kanske inte ligger runt som vissa men festa det gör dem så ofta de kan) Oavsett religion där nere. Sen att vissa är mer religiösa är en annan femma. Du verkar ha någon våt dröm om att bosnier muslimer är värsta sharialag anhängare, men det är dem inte. Hur mycket du en försöker få det fram som....

hon har ingen lillasyster som heter lejla
Citera
2014-06-22, 13:15
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Om jag läser rätt i hastigheten ett brott som kan ge 4 års fängelse? En bagatell enligt dig?

Och vad för underlig bakgrund har du som tycks tro att de flesta här varit inför skranket? Min egen "kriminella bakgrund" inskränker sig till fortkörning. Inte heller har mina barn varit i klammeri med rättvisan. Ingen av mina vänner har såvitt jag vet heller varit det.

Du har inget emot fördomar så länge det är du som står för dom.
Citera
2014-06-22, 13:25
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Att jämställa utpekandena av Em*l och Andre*s är dock dålig källkritik. För den som läste i tråden, var det uppenbart att Em*l var utpekad på idiotgrunder - att han var den ende kille i området som var född 1994, skit samma att han bodde i en helt annan lägenhet. Utpekandet av Andr*eas kom efter det att en annan postare hade meddelat att namnet nu var ute, och gjordes av en postare som varken hade uppvisat rasistiska tendenser eller tendenser till desinformationstrolleri tidigare. Namnet mottogs inte heller i sig med någon misstro. Det var först när en annan postare något senare råkade nämna att denne Andr*as var svart som Flashbacks antirasistbragad slog till och gjorde sitt värsta för att spamma sönder tråden med tjogtals meddelanden hur obekräftat det påståendet var, och att det säkert bara var rasistisk desinformation att han var den misstänkte.

Skillnaden i förhållningssätt mellan rasism och antirasism är ibland ganska liten...

Det är fortfarande väldigt fult att försvara en sådan uthängning. Det är väldigt lätt när man inte själv drabbas. De flesta kanske kunde räkna ut att han pekades ut på idiotgrunder, visst, men tänk dig att flera hundra tusen bläddrar igenom tråden som hastigast och läser dennes namn. Det är inte försvarbart. Väldigt många fäller innan de friar, som vi vet från innan.

Jag tycker inte man kan sitta och försvara ett offentligt utpekande av en oskyldig som förutsätter att man faktiskt läser hela tråden för att överväga att han också kan vara oskyldig.
Senast redigerad av -DaRude- 2014-06-22 kl. 13:27.
Citera
2014-06-22, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoS88

Varför tror du att hennes lillasyster skulle heta Lejla...även om det saknar betydelse.
Citera
2014-06-22, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kemaloz
hon har ingen lillasyster som heter lejla

My bad, men vet att hon har någon släkting som heter så. Men hon och hennes familj är/var muslimer.Min kusin var kompis med henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in