Citat:
Ursprungligen postat av
Sessish
Men snälla, det är absolut ingen skillnad på bosniska och svenska ungdomar. BO verkar dessutom vara född i Sverige men tanke på förnamnet, det är inget bosniskt namn alls. Även om bosnier är muslimer så är det väldigt light-muslimer. Du ser fler människor i slöja i Sverige än i Bosnien tex.
Jo, det är skillnad. Du kan inte säga att alla bosnier är som denna flicka och hennes familj. De är inte ens muslimer. Bosnier är som amerikaner, vissa religiösa, vissa djupt troende, andra inte alls.
Spelare i det bosniska landslaget ber i moskén innan matchen i fredags:
https://twitter.com/BH_Dragons/status/480352906315431936/photo/1
Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Det var helt idiotiskt att hänga ut denna Emil utan någon som helst bevisning och det kanske är därför en del av oss inte heller trott på A som GM. Det är dock han som är anhållen. Och mer vet vi inte.
Vad förväntar du dig. Det här är flashback, där lösa rykten snabbt blir fakta. Det räcker att en person felaktigt hänger ut en annan person så är det just den personen som blir omdiskuterad i resten av tråden, tills någon annan blir utpekad.
Jag tycker det borde vara noll tolerans på detta. Den yttrandefriheten är inte ens värd en skvätt piss i havet när människor blir uthängda och anklagade för mord, våldtäkt och andra brott. Även om det är svårt att tillämpa en regel som åtgärd så är det nästan den enda lösningen, eftersom användarna uppenbarligen inte går att lita på.
Den senast utpekade är däremot okej, eftersom dessa uppgifter bekräftas av polis och media. Men innan dess tycker jag man kan ha is i magen och avvakta. Det är inte så svårt, faktiskt.
Jag debatterar nog i motvind men jag måste säga att alkohol har en viktig roll i denna händelse. Impulskontrollen försämras, spärrarna upplöses och förmågan att hålla sig i skinnet försvinner helt och hållet till slut. Framför allt för folk som annars har svårigheter med detta. Hur många liknande tragiska fall har vi inte erfarit under liknande omständigheter?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19096683.ab
"Alkohol ofta inblandat"
Citat:
Midsommar är ungdomarnas helg. Det finns mycket förväntningar och mycket besvikelser i luften och det är ofta i sådana här situationer som våld mellan unga uppstår. Här finns grupptryck, alkohol och ofta svartsjuka, säger Jerzy Sarnecki.
Ingen nyhet där inte, men ändå. Ungdomar (och människor i största allmänhet) i grupp, med känslor inblandade, fungerar inte bra ihop med alkohol. Så är det bara.
Jag vet inte om det framkommit något mer i utredningen men någon form av hetsig diskussion måste ha föranlett ett bråk, och så småningom det dödliga våldet. Svartsjuka, försök till våldtäkt?