Citat:
Ursprungligen postat av
-Cecilia.Edgren-
IVO:s överklagande 19 juni 2014 av Förvaltningsrätten i Stockholms dom i mål 2296-14, meddelad 2 juni 2014 - länk:
http://minfil.org/o1Def9b7b4/_verklagande_2014-06-19_-_Dnr_8.7.7-29265-2013.pdf
Saken:
återkallelse av legitimation som läkare
Som jag nämnde igår återkommer jag här med handling på pdf.
Däri kan ni se vidare om bakgrund och utveckling av talan.
IVO skriver avslutningsvis:
Inspektionens uppfattning är att mordbrand är ett brott som i sig är ägnat att påveka förtroendet för den legitimerade. I Ma*nus Lundb*rgs fall är brottet, bl.a. med hänsyn till brottets art, att betrakta som allvarligt. Att göra sig skyldig till mordbrand eller annat allmänfarligt brott visar enligt myndighetens uppfattning en likgiltighet inför andra människors liv, hälsa och egendom som står i direkt motsats till rollen som legitimerad läkare. Ma*nus Lu*dberg har agerat i strid med de krav som man ska kunna ställa på en legitimerad yrkesutövare inom hälso- och sjukvården. Myndigheten finner att det brott han gjort sig skyldig till är av så allvarlig karaktär att det är ägnat att påverka det förtroende som allmänheten har rätt att hysa till en legitimerad yrkesutövare.
Mot denna bakgrund yrkar Inspektionen att HSAN:s beslut om återkallande av Magnu* Lundber*s legitimation som läkare fastställs och att förvaltningsrättens dom undanröjs. Det finns också skäl till prövning av domen då Inspektionen menar att avsaknaden av vägledande avgöranden på området utifrån nuvarande lagstiftning gör det angeläget att kammarrätten meddelar prövningstillstånd.
Tack för informationen. Jag tolkar det som att HSANs invändning inte rör straffet utan helt enkelt brottsrubriceringen. Detta är mycket intressant då det en spricka mellan HSAN och Socialstyrelsen kan utläsas. Den mordbrandsdömde icke-legitimerade Lara Bolling, förvisso dömd till skyddstillsyn pga psykiatrisk status, satte eld på ett bostadshus med flera familjer innuti medan Dr Brasa satte eld på en tom fastighet. Socialstyrelsen har trots detta inte dragit in Bollings möjligheter att arbeta inom vården som underläkare och så småningom kommer hon att söka legitimation vilket Socialstyrelsen antagligen kommer att bifalla.
Sett till gärningarna så är det i min bok allvarligare att knarka, ha svåra psykiska besvär och sätta eld på en flerfamiljsfastighet mitt i natten än att sätta eld på en tom villa i syfte att häva köp eller bedra försäkringsbolag.
Intressant är att HSAN inte riktar in sig på att det skulle föreligga någon risk att Dr Brasa skulle missköta sig i sitt yrke utan de riktar in sig på att allmänhetens förtroende för läkaryrket skulle skadas om sådana som Dr Brasa får vara legitimerade läkare. Nya Patientsäkerhetslagen skrevs med syfte att värna de legitimerade yrkenas status, man tog sikte på att yrkenas status skulle devalveras om brottsdömda kunde få legitimation.