Citat:
"Ett homogent land" innebär ett land där större delen av befolkningen är relativt homogent genetiskt, kulturellt och med en relativ lång gemensam historia, jämfört med t.ex. länder där det finns t.ex. en liten kvarvarande grupp urinvånare och sedan människor från vitt skilda kulturer från flera olika kontinenter med avsevärda genetiska och synbara variationer som har flyttat in nyligen, samt även helt olika seder och trosinriktningar som har utvecklats separerade från varandra under otaliga generationer på annat håll (samt givetvis nyligen skedda sammanblandningar av gener och kulturer). Några frågor på det? Det är faktiskt inte svårare att begripa än att isbjörnar och brunbjörnar utgör en homogenare och mer närbesläktad grupp än alla björnar, att alla björnar utgör en mer homogen djurgrupp än alla däggdjur tillsammans, eller att däggdjur utgör i sig en mer homogen grupp än allt levande på jorden gör.
Sedan förstår jag inte varför denna befolkning skulle ha genom alla tider ha levt på ett visst sätt utan naturliga förändringar i levnadsvanor och kultur utifrån vanlig påverkan från teknik, försörjningssätt, förändringar i folkmängd, stora omvälvningar (naturkatastrofer, epidemier), skifte av styrande och styrningssätt, intryck från omgivande samhällen o.s.v.? Rimligtvis går det maximalt att hitta några stammar av jägar- och samlarfolk, som har varit isolerade från omvärlden i tusentals år, som ens på kortare sikt (några tusentals år) skulle kunna hävdas uppfylla det kravet i så fall, medan ingen andra samhällen gör det. Likväl vill jag påstå att Japan är ett mer homogent samhälle än t.ex. USA, eller att enskilda amerikanska urinvånarsamhällen utgjorde mer homogena samhällen än dagens amerikanska samhälle. Jag kan inte låta bli att misstänka att ditt till synes godtyckligt införda kriterie helt enkelt beror på att du inte vill veta av att det existerar olika samhällen på jorden, som skiljer sig åt genetiskt, kulturellt och historiskt från varandra...
Sedan förstår jag inte varför denna befolkning skulle ha genom alla tider ha levt på ett visst sätt utan naturliga förändringar i levnadsvanor och kultur utifrån vanlig påverkan från teknik, försörjningssätt, förändringar i folkmängd, stora omvälvningar (naturkatastrofer, epidemier), skifte av styrande och styrningssätt, intryck från omgivande samhällen o.s.v.? Rimligtvis går det maximalt att hitta några stammar av jägar- och samlarfolk, som har varit isolerade från omvärlden i tusentals år, som ens på kortare sikt (några tusentals år) skulle kunna hävdas uppfylla det kravet i så fall, medan ingen andra samhällen gör det. Likväl vill jag påstå att Japan är ett mer homogent samhälle än t.ex. USA, eller att enskilda amerikanska urinvånarsamhällen utgjorde mer homogena samhällen än dagens amerikanska samhälle. Jag kan inte låta bli att misstänka att ditt till synes godtyckligt införda kriterie helt enkelt beror på att du inte vill veta av att det existerar olika samhällen på jorden, som skiljer sig åt genetiskt, kulturellt och historiskt från varandra...
Du talar alltså om ras, inte kultur. Det har sedan lång tid tillbaka bott en stor majoritet av vita nordeuropéer med fläckar av folk från trakterna runtomkring. Nu finns det en hel del negrer, araber och asiater här, men den stora majoriteten är fortfarande vita nordeuropéer. Det kan jag hålla med om.