2014-06-20, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mystica_love
Ja, jag har sett honom på stan nästan varje dag. Senast i förrgår (onsdags).
Tack .....önskar att mannen får veta vad dottern genomgått,hur hustruns bror och fru behandlade henne, hans eget agerande,betalade han ngt för hennes uppehälle, eller var det tänkt att hon skulle bidra med att jobba i familjen.
Citera
2014-06-20, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Tack .....önskar att mannen får veta vad dottern genomgått,hur hustruns bror och fru behandlade henne, hans eget agerande,betalade han ngt för hennes uppehälle, eller var det tänkt att hon skulle bidra med att jobba i familjen.

Den mannen vet det du vill att han ska veta!

Men han är och var likgiltig. Det är det som är grunden till hela problematiken.
Citera
2014-06-20, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är inte med på kartan att någon av dessa två kommer få skadestånd, då det handlar om ett barn som dött av deras misshandel och hantering.

Det kan inte bli annat än att domstolen sätter en juridisk etikett vid straffmätningen som visar på grader av det helvetet flickan utsattes för av respektive gärningsman.
Jag tror du har rätt. Även om exempelvis mannen släpps ur häkte tror jag inte på skadestånd. Eftersom han med sitt agerande bidragit till häktning tror jag att eventuellt skadestånd jämkas till noll kronor.
Generellt är taxan för felaktigt frihetsberövade ungefär en tusenlapp om dagen. Rör det sig om ett medialt uppmärksammat mål dubblas ersättningen. Dessutom brukar du få en extra femhundring per dag för den tid den häktade haft restriktioner.
OM någon av de häktade släpps skulle de alltså enligt taxan ha cirka 2500 kronor per dag.

Hoppas precis som många andra att ni alla får en härlig midsommar!
Senast redigerad av smålandtintin 2014-06-20 kl. 16:09.
Citera
2014-06-21, 15:42
Medlem
I ekosändningen (P1) idag klockan 3, så talade en företrädare för Rädda barnen, Elisabet* Da*lin (*=h), om fallet i Karlskrona. Hon sa att även brottsanmälningar som lagts ner, dvs även anmälningar som tagits tillbaka, borde beaktas när man utser ett familjehem. Hon nämnde särskilt misstanke om våld i nära relationer i det tilltänkta hemmet, som något som borde beaktas.

Nu vet vi ju inte säkert om det var Am*ni som anmält R*mi för misshandeln och sedan tog tillbaka anmälan. Det skulle ju kunna ha varit någon annan, men eftersom det följer ett välkänt mönster för hustrumisshandel, så är det rimligt att anta att det var så.

Hon sa att kommuner borde få tillgång till alla register när de gör kontroller. Men de här uppgifterna fanns ju i en öppen källa, ett beslut att lägga ner utredningen. Så tillgång hade kommunen, men tydligen såg de ingen anledning att kolla, eller, om de kollade, ingen anledning att leta efter ett bättre hem.
Citera
2014-06-21, 16:03
Medlem
bringeroflights avatar
Har det startats någon typ av utredning mot samhället? Polisens rutiner och kommunens olika instanser som skola och socialtjänst har ju brustit i sin hantering men är det på sådan nivå att åklagare anser att brottsutredning är skälig att inleda? Lite olika uppgifter på detta cirkulerar bland politiker men jag har inte fått något riktig bekräftelse. Jag tror flertalet anmälningar från privatpersoner inkommit rörande detta men vet inte om det är tillräckligt för att agera. Det är klart att rutiner i de kommunala förvaltningarna ses över och förtydligas.
Citera
2014-06-21, 17:09
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
I ekosändningen (P1) idag klockan 3, så talade en företrädare för Rädda barnen, Elisabet* Da*lin (*=h), om fallet i Karlskrona. Hon sa att även brottsanmälningar som lagts ner, dvs även anmälningar som tagits tillbaka, borde beaktas när man utser ett familjehem. Hon nämnde särskilt misstanke om våld i nära relationer i det tilltänkta hemmet, som något som borde beaktas.

Nu vet vi ju inte säkert om det var Am*ni som anmält R*mi för misshandeln och sedan tog tillbaka anmälan. Det skulle ju kunna ha varit någon annan, men eftersom det följer ett välkänt mönster för hustrumisshandel, så är det rimligt att anta att det var så.

Hon sa att kommuner borde få tillgång till alla register när de gör kontroller. Men de här uppgifterna fanns ju i en öppen källa, ett beslut att lägga ner utredningen. Så tillgång hade kommunen, men tydligen såg de ingen anledning att kolla, eller, om de kollade, ingen anledning att leta efter ett bättre hem.

Intervjun gjordes antagligen utifrån debattartikeln i SVD.
Citera
2014-06-21, 17:24
Medlem
Citat:

Jag vet inte om några nedlagda anmälningar skulle ha påverkat beslutet att placera Yara hos Rami och Amani. Hon var nära släkt med Rami, hennes föräldrar och god man samtyckte till placeringen, hon hade bott hos Rami och Amani under sin tid som asylsökande utan att några missförhållanden hade kommit fram. Hade hon haft det svårt redan då så borde hennes gode man reagerat och kontaktat migrationsverket. God man ska fungera som en ställföreträdande förälder för ett ensamkommande barn.
Citera
2014-06-21, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag vet inte om några nedlagda anmälningar skulle ha påverkat beslutet att placera Yara hos Rami och Amani. Hon var nära släkt med Rami, hennes föräldrar och god man samtyckte till placeringen, hon hade bott hos Rami och Amani under sin tid som asylsökande utan att några missförhållanden hade kommit fram. Hade hon haft det svårt redan då så borde hennes gode man reagerat och kontaktat migrationsverket. God man ska fungera som en ställföreträdande förälder för ett ensamkommande barn.

Det talar om var länge sedan…

Efter att Yara placerades hos paret kom anmälningarna in från privatpersoner och skola, och en av dessa anmälningar var nog för att undersöka hur ett ensamkommande flyktingbarn socialen placerat har det. Med flera anmälningar som de struntade i, borde de agerat, för den hypotetiska händelsen, att de skulle någonsin skulle kunna medge att de bedömt en situation eller ett fall fel. Helt enkelt så är det så att de skötte inte sina jobb och nu kommer undanflykterna och de dåliga förklaringarna till varför det blev som det blev.

Du har fått det mesta om bakfoten, och särskilt den kronologiska händelsekedjan.
Citera
2014-06-21, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det talar om var länge sedan…

Efter att Yara placerades hos paret kom anmälningarna in från privatpersoner och skola, och en av dessa anmälningar var nog för att undersöka hur ett ensamkommande flyktingbarn socialen placerat har det. Med flera anmälningar som de struntade i, borde de agerat, för den hypotetiska händelsen, att de skulle någonsin skulle kunna medge att de bedömt en situation eller ett fall fel. Helt enkelt så är det så att de skötte inte sina jobb och nu kommer undanflykterna och de dåliga förklaringarna till varför det blev som det blev.

Du har fått det mesta om bakfoten, och särskilt den kronologiska händelsekedjan.

Jag förstår inte vad jag skulle ha fått om bakfoten. Såvitt jag förstod så handlade inslaget på nyheterna om familjehemsplaceringar. Att man ska kolla även nedlagda anmälningar innan man placerar ett barn. Jag menar att beslutet om att placera Yara hos Rami sannolikt inte skulle påverkats av de nedlagda anmälningarna mot Rami, om det nu var så att de inte var kända.
Citera
2014-06-21, 18:54
Medlem
Citat:
Jag förstår inte vad jag skulle ha fått om bakfoten. Såvitt jag förstod så handlade inslaget på nyheterna om familjehemsplaceringar. Att man ska kolla även nedlagda anmälningar innan man placerar ett barn. Jag menar att beslutet om att placera Yara hos Rami sannolikt inte skulle påverkats av de nedlagda anmälningarna mot Rami, om det nu var så att de inte var kända.
Dahlins uppfattning var väl att misstanke (även nedlagd) om våld i hemmet skulle påverka beslutet om kommunens handläggare känt till det. Hos Rami var det ju ingen familjehemsplacering utan en privatplacering, men hon jämställde väl dem eftersom ett barn är inblandat i båda sammanhangen.
Citera
2014-06-21, 19:45
Medlem
Citat:
Dahlins uppfattning var väl att misstanke (även nedlagd) om våld i hemmet skulle påverka beslutet om kommunens handläggare känt till det. Hos Rami var det ju ingen familjehemsplacering utan en privatplacering, men hon jämställde väl dem eftersom ett barn är inblandat i båda sammanhangen.

Det var en familjehemsplacering. Handläggarna har haft tillgång till de nedlagda anmälningarna. Om de har orkat läsa dem eller inte kan jag inte säga någonting om. Men jag menar att man alltid gör en sammanvägd bedömning, vad som talar för och emot att ett barn ska placeras i ett visst familjehem.
Citera
2014-06-21, 19:59
Medlem
Citat:

Jag är benägen att hålla med dig. Förstår inte hur/varför kommunen skulle reagera på nedlagda anmälningar när flickan placerades. Den stora missen är väl att ingenting hände efter polis, skola, grannar och socanmälningar. Har själv anmält två gånger när barn farit illa och är det något jag förstår efter den här tråden så är det att man personligen borde ha följt upp fallen. Det räcker uppenbarligen inte med muntlig och skriftlig anmälan.

Fråga till Nantale eftersom du har lite koll på den saken. Om Amani fått asyl under falska förespeglingar (t.ex. hotad av släkt pg. av giftemål och sedan söka/få asyl i precis det land där den "hotande" släkten bor) Kanske lite svårbevisat och rörigt. Men rent generellt om man sökt och fått asyl på falska grunder och detta uppdagas. Vad är gången? Utvisning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in