2014-06-18, 00:05
Medlem
Lögner i kombination med våra myndigheters brister och allt för ofta våra myndigheters (t ex socialtjänstens) bristande utredningar... och (suck!) bristande faktakontroller, leder till att människors liv trasas sönder och/eller släcks för alltid.
Citera
2014-06-18, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Det kanske inte finns kausalitet rent juridiskt, men visst finns det olika orsakssamband, där ljugandet är en direkt orsak till att de fick ta hand om Y*ra och att ingen kontrollerade dem, då det ljögs trovärdigt. Hade Y*ra inte hamnat hos dessa två, så hade hon varit i livet. Hade hon stannat kvar i Gaza hade hon också varit i livet.

Det är ett fasansfullt misstag att låta dessa personer få ta hand om ett ytterligare barn. Varför man trodde på karls ljugande är ett mysterium, men han vet väl hur han ska ta sig fram i livet och är duktig på att ljuga och dupera sin omgivning..

Ungefär så tänker även jag, och i mängden lögner och halvsanningar och manipulationsförmåga, tillsammans med rädslan hos myndighetsutövare att verka fördomsfulla, så blir det som det blir. Lägg till nedbantade organisationer tillsammans med ökad arbetsmängd, så blir resultatet än mer begripligt.

Men våldet som dödade Y*ra är lika obegripligt ändå. I brist på fakta kring det får vi granska det lilla som finns.
Citera
2014-06-18, 11:14
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Visst har du rätt! Min dumhet och jag bröt mot egen lag.
Det hade kanske varit bättre att mer generellt säga, att män oftare blir skärrade av blod och olyckor, oberoende av kultur och vana vid krig. Och att det dessutom är svårare att hantera sådana situationer om någon anhörig är drabbad.
Men du har så rätt!
Nej, dum är du inte.
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Kort
Jag bygger min uppfattning om A* främst på hennes beteende och uttalande från förhörsprotokollen och stölderna. Impulsiv, småkorkad och möjligtvis lite streatsmart. Jag tycker hon verkar sakna förmåga till planering och till skillnad från tantigheter tror jag inte på någon iskyla. Hon uppvisar ett panikartat och impulsivt beteende. Hon använder dessutom samma historia vid stölderna som vid ansökan om asyl. En historia om att A är hotad av någon/något. Jag tror vi kommer att få höra den igen men denna gång gällande Ys död, As oskuld och Rs hot.

R* är en intressantare karaktär. Jag tror han är betydligt intelligentare än A och han har dessutom kunskaper och ambition som hon saknar. Däremot möjligen våldsam och aggressiv se nedlagda domar, och grannars upplevelser. Han pluggar, är missnöjd med sin situation, flörtar med snygga gärna kända kvinnor, reser och låter sig fotograferas framför diverse häftiga hus och bilar. Jag tror han är förmögen både till att tänka rationellt och att han besitter ett visst mått av kyla.

Är detta sant? Nix. Det är rena spekulationer på mycket lite material....

edit/ Att jag envisas beror primärt på att jag tror att varken A eller R kommer att överleva en fällande dom. I det här fallet kanske inte ens en frigivning. Och det har inte med det svenska rättsväsendet att göra. Därför tror jag att de måste haft en plan som förklarar Ys död. Och jag tror R stod för den planen. Om nu inte A är betydligt klipskare än vad jag fattar....
Tack för svar! Har inte läst förhörsprotokollen i original tror jag - bara lite referat i tråden. (Kanske surfade mobilt inte kunde öppna filerna).Men din analys låter ganska vettig utifrån det lilla jag sett.

Jo, det verkar som att han försöker upprätthålla en lite glassigare yta än sin verkliga situation. Kanske får släkt och vänner i Palestina en skönmålad version? Om jag ska tillåta mig att spekulera... T ex om han är för stolt att erkänna deras ekonomiska belägenhet kanske Yaras föräldrar - som troligtvis inte heller kände till kostnadsläget i Sverige - inte inser att de borde skicka (mer) pengar för hennes uppehälle.

Detta skulle hypotetiskt kunna vara en källa till konflikt mellan makarna GM om frun ansåg att han borde be dem betala för flickans uppehälle medan han kanske var för stolt? Eller inte ville ställa krav på sin syster. /slut spekulation.
Senast redigerad av TigerKid 2014-06-18 kl. 11:19.
Citera
2014-06-18, 12:35
Medlem
tigerwolfs avatar
När ska rättegången börja?
Citera
2014-06-18, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerwolf
När ska rättegången börja?
Om jag minns rätt, så är de omhäktade till 27/6. Många här tror att åtal dröjer dröjer ännu längre, rättegång i höst i så fall. Ingen vet.
Citera
2014-06-18, 21:14
Medlem
Hur stort kan ett skadestånd bli för den som ev. går fri?
Citera
2014-06-18, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
"Två av de högsta beloppen förra året gick till män som åtalades och sedan friades i den stora gängrättegången i Södertälje. En 33-årig man - som fick allra mest - beviljades över en halv miljon kronor, och en 23-årig man fick över 400 000 kronor. Männen satt häktade i över 1,5 år."
Citerat från en artikel på SVT i januari 2014 http://www.svt.se/nyheter/sverige/50-miljoner-till-oskyldigt-haktade
Citera
2014-06-18, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Nej, dum är du inte.

Tack för svar! Har inte läst förhörsprotokollen i original tror jag - bara lite referat i tråden. (Kanske surfade mobilt inte kunde öppna filerna).Men din analys låter ganska vettig utifrån det lilla jag sett.

Jo, det verkar som att han försöker upprätthålla en lite glassigare yta än sin verkliga situation. Kanske får släkt och vänner i Palestina en skönmålad version? Om jag ska tillåta mig att spekulera... T ex om han är för stolt att erkänna deras ekonomiska belägenhet kanske Yaras föräldrar - som troligtvis inte heller kände till kostnadsläget i Sverige - inte inser att de borde skicka (mer) pengar för hennes uppehälle.

Detta skulle hypotetiskt kunna vara en källa till konflikt mellan makarna GM om frun ansåg att han borde be dem betala för flickans uppehälle medan han kanske var för stolt? Eller inte ville ställa krav på sin syster. /slut spekulation.

Att glassa för släkten eller skönmåla sitt liv på fejjan är ju inte ovanligt. Men brottet i all sin brutalitet är väl desto ovanligare. Och gör att paret skärskådas med lupp även om det material vi har är rätt tunt.

Vilken form av ersättning som utgick till MGM för flickan har varit uppe ett antal gånger i tråden utan att egentligen blivit klarlagd?. Men visst bör det ha funnits något avtal mellan R och biopappa kring flickans omkostnader och det i sig kan ha varit (ännu en) källa till konflikt runt flickan.
Citera
2014-06-20, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det enda jag ville säga är att jag vet hur det går till och därför vet jag också att domstolen kommer att strunta i ifall Rami ljugit om sin utbildning eller att Amani stulit. Eftersom dessa saker inte har med brottet att göra, när det gäller själva skuldfrågan. Men om väljer att tro på någonting annat så kan ni förstås få fortsätta med det.

Hur kan du veta vad som kommer att ske på denna rättegång?

Det handlar om de tilltalades trovärdighet. Om det visar sig att t ex Rami har ljugit från första början - hur trovärdig är han då med det han berättar i rätten?
En "advokat som brinner för mänskliga rättigheter"? Som har gjort allt i sin makt för att hjälpa sin stackars fru som har psykiska problem. Skydda barnen så att hon inte slår dom allt för illa. Och sedan även ta hand om sin systerdotter när hon anländer från ett terrorbombat Palestina till Sverige? Och däremellan måste få lite avkoppling och andrum genom att hälsa på släkt och vänner i Holland? För att sedan återvända till fru och barn med laddade batterier, och återigen styra upp misären i familjen? En mycket hedervärdig stackars man, om detta är sanningen.

Eller "en advokat som brinner för mänskliga rättigheter" som har en anmälan för grov misshandel av sin fru? Som inte bryr sig om att flickan är både hungrig och har ont? Sticker iväg till Holland för att glänsa och roa sig och kommer hem mellan varven och jävlas med barn och fru? Och Amani håller på att knäckass psykiskt av den terror som han utsätter sin familj för? Hon kan eller får inte lämna honom, och har ingenstans att ta vägen? Vilka rättigheter brinner Rami för? Sin egen rätt att få behandla människor efter eget tycke? Narcissist eller psykopat? Är Amadi också narcissist? Och dras två narcissister till varandra? Om detta är en sanning.

Och om det visar sig att Migrationsverket gjort fel. Vilken typ av männskor är det då som får PUT i Sverige?
Citera
2014-06-20, 09:24
Medlem
Citat:
Finns Y*r*s far kvar i Karlskrona?Kommunen slutade betala hotellet i Fredags!!!skrevs det om.

Ja, jag har sett honom på stan nästan varje dag. Senast i förrgår (onsdags).
Citera
2014-06-20, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Hur kan du veta vad som kommer att ske på denna rättegång?

Det handlar om de tilltalades trovärdighet. Om det visar sig att t ex Rami har ljugit från första början - hur trovärdig är han då med det han berättar i rätten?
En "advokat som brinner för mänskliga rättigheter"? Som har gjort allt i sin makt för att hjälpa sin stackars fru som har psykiska problem. Skydda barnen så att hon inte slår dom allt för illa. Och sedan även ta hand om sin systerdotter när hon anländer från ett terrorbombat Palestina till Sverige? Och däremellan måste få lite avkoppling och andrum genom att hälsa på släkt och vänner i Holland? För att sedan återvända till fru och barn med laddade batterier, och återigen styra upp misären i familjen? En mycket hedervärdig stackars man, om detta är sanningen.

Eller "en advokat som brinner för mänskliga rättigheter" som har en anmälan för grov misshandel av sin fru? Som inte bryr sig om att flickan är både hungrig och har ont? Sticker iväg till Holland för att glänsa och roa sig och kommer hem mellan varven och jävlas med barn och fru? Och Amani håller på att knäckass psykiskt av den terror som han utsätter sin familj för? Hon kan eller får inte lämna honom, och har ingenstans att ta vägen? Vilka rättigheter brinner Rami för? Sin egen rätt att få behandla människor efter eget tycke? Narcissist eller psykopat? Är Amadi också narcissist? Och dras två narcissister till varandra? Om detta är en sanning.

Och om det visar sig att Migrationsverket gjort fel. Vilken typ av männskor är det då som får PUT i Sverige?

Om han har mördat Yara så ska dömas för brottet Hans eventuella lögner om juristutbildning med mera har ingenting med saken att göra. Om det är han som nekat Yara mat och utsatt sin familj för psykisk misshandel så kommer det säkert också fram under rättegången. Yara fick PUT i Sverige eftersom ensamkommande barn inte kan verkställas till Gaza. Hon fick PUT enligt gällande lagar och praxis. Amani fick - såvitt det framgått av tråden- PUT därför att hon påstod sig vara hotad av sin familj pga att hon hade gift sig Rami. Det är oklart om hon fick PUT av migrationsverket eller om hon fick PUT efter att ha överklagat migrationsverkets beslut i domstolen. Det var Amani som kom hit först. Rami fick antagligen PUT på grund av att han är gift med Amani. Det finns ingen särskild typ av människor som får PUT, om man har hållbara asylskäl eller en stark anknytning så får man PUT. Svenska myndigheter får inte att neka PUT bara för att de tycker att en asylsökande är en motbjudande narcist.
Citera
2014-06-20, 09:36
Medlem
Citat:

Det är inte med på kartan att någon av dessa två kommer få skadestånd, då det handlar om ett barn som dött av deras misshandel och hantering.

Det kan inte bli annat än att domstolen sätter en juridisk etikett vid straffmätningen som visar på grader av det helvetet flickan utsattes för av respektive gärningsman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in