2014-06-19, 09:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
En hjärndöd människa vaknar inte. Och jag hoppas att det var hjärndöd hon var, innan sticket tilldelades.
Nej, hon dör sannolikt och sprider liklukt i bostaden. Men huvudskadan verkar inte vara så allvarlig.
Citera
2014-06-19, 09:46
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Och innan han dumpade kroppen åkte han hem och hämtade samma tejprulle och fäste några bitar i håret, och lade den sedan snyggt och prydligt där polisen hittade den på en gång.

Är det ditt rimliga förlopp?

Du hävdar väl att det finns tre tejprullar:

- Vatchareeyas egen rulle för att tejpa karateskador som hon glömde hemma hos Kristoffer
- Kristoffers egen tejprulle som han rullade cigaretter med. Mystiskt försvunnen
- Rullen som mördaren använde för att sätta tejp i Vatchareeyas hår.

Mitt förslag är två rullar:

- Rullen som hittades hemma
- En likadan rulle (han kan ha hittat två rullar i bilen han gjorde nåt slags halvinbrott i, men säger av förklarliga skäl i förhören att det bara var en) som han tog med sig (eller den kanske redan låg i hans bil) och använde vid emballering av kroppen/döljande av huvud och sen slängde tillsammans med offrets kläder och diverse andra saker

Mitt förslag är väl i vart fall inte mer komplicerat och osannolikt än ditt som förutsätter att tre personer oberoende av varandra har delat tejprullar på mitten på samma sätt. Mitt kräver bara en person som delar två rullar på liknande vis.
Citera
2014-06-19, 09:48
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Vem vet... TO kanske jobbar på en resning.
Hade inte varit hälsosamt för KJ att släppas på fri fot utan solida bevis att han inte är inblandad.
Kommer du ihåg Majk69 skrev ett långt inlägg om hur KJ skulle plågas till döds... ett detaljerat inlägg som han avslutade med ett litet "har jag hört".

Kanske någon i Boden börjat snacka
Haha... Klart majk69 vet allt om vad som ska ske KJ när han kommer ut. Hen är mer rustad, kan allt, vet allt om Boden före/under/efter mordet och är som en hel skopa skvallerfittor ^^ när det gäller att snacka. Mycket snack o liten verkstad. Klart hen ser till att KJ får resning... med smör på dessutom... Fast hen tycker nog att KJ sitter bra där han sitter vilket är helt riktigt. Dock förtjänar KJ livstids fängelse, helt klart!
Andra småfåglar i Boden kan dock ha öppnat sitt hjärta och samvete och sjungit ut. Vem vet vad som händer när det brinner i baken och samvetet bits konstant. Hur länge står man ut med den plågan?

Det var väl en härrom dan som skrev till alla i tråden att nu var minsann alla bitar på plats snart och gåtan nästan löst. Kommer inte ihåg vem. Sen blev det tyst. Så vad hände? Fick man aldrig reda på vad det handlade om. Extremt intressant!
Senast redigerad av yoloits 2014-06-19 kl. 10:18.
Citera
2014-06-19, 09:59
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Nej, hon dör sannolikt och sprider liklukt i bostaden. Men huvudskadan verkar inte vara så allvarlig.
Nej den verkar inte vara det. Hon kan ha slagit i och tuppat av ändå. En smäll mot huvudet behöver inte ge större yttre skador och tillsammans med en lite lättare strypning blir det illa...
Senast redigerad av yoloits 2014-06-19 kl. 10:02.
Citera
2014-06-19, 10:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

- Vatchareeyas egen rulle för att tejpa karateskador som hon glömde hemma hos Kristoffer
- Kristoffers egen tejprulle som han rullade cigaretter med. Mystiskt försvunnen

- En likadan rulle (han kan ha hittat två rullar i bilen han gjorde nåt slags halvinbrott i, men säger av förklarliga skäl i förhören att det bara var en) som han tog med sig (eller den kanske redan låg i hans bil) och använde vid emballering av kroppen/döljande av huvud och sen slängde tillsammans med offrets kläder och diverse andra saker

Mitt förslag är väl i vart fall inte mer komplicerat och osannolikt än ditt som förutsätter att tre personer oberoende av varandra har delat tejprullar på mitten på samma sätt. Mitt kräver bara en person som delar två rullar på liknande vis.
Det kan jag hålla med om, men ditt scenario förutsätter att mordet begicks utomhus. Det var för kallt för att ta av sig på överkroppen, och det fanns inga fibrer i såren. Dessutom var det nog svårt att övertala VB att kliva ur bilen och vända ryggen till, frivilligt på hemväg eller under hot.
Citera
2014-06-19, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Om vi ska få det till att MB är GM krävs det i många delmoment "om", "kan ha" och "slump". I fallet med tejpen krävs det att även MB hade "samma typ av tejp" och hade delat sin rulle på mitten.
Senast redigerad av Vierstein 2014-06-19 kl. 10:12.
Citera
2014-06-19, 11:00
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Om vi ska få det till att MB är GM krävs det i många delmoment "om", "kan ha" och "slump". I fallet med tejpen krävs det att även MB hade "samma typ av tejp" och hade delat sin rulle på mitten.

Flygplansolyckor är extremt osannolika. Ofta föregås de av flera slumpvis oberoende händelser som tillsammans samverkar.

Osannolikt ja, men ändå så inträffar dem titt som tätt. Man kan inte stirra sig blind på statistik.
Citera
2014-06-19, 11:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det kräver inte alls att MB hade "samma typ av tejp", han kan ha tagit en rulle ur fickan på VB. Och att den är likadan som den hon har glömt i badrummet är inte orimligt.
Citera
2014-06-19, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Flygplansolyckor är extremt osannolika. Ofta föregås de av flera slumpvis oberoende händelser som tillsammans samverkar.

Osannolikt ja, men ändå så inträffar dem titt som tätt. Man kan inte stirra sig blind på statistik.
Harrisburg inträffade också fast det var nästan osannolikt enligt Tage Danielsson. Jag kan lika lite som någon annan inte med 100% garantera att MB inte är Gm men sammantaget alla "om", "kan ha" och "slump" så är sannolikheten mycket liten.
Senast redigerad av Vierstein 2014-06-19 kl. 11:35.
Citera
2014-06-19, 11:08
Medlem
Citat:
Det kräver inte alls att MB hade "samma typ av tejp", han kan ha tagit en rulle ur fickan på VB. Och att den är likadan som den hon har glömt i badrummet är inte orimligt.
Krävs det inte då att VB hade två delade rullar i fickan och hade av en händelse råkat lämna den ena rullen hos KJ?
Senast redigerad av Vierstein 2014-06-19 kl. 11:10.
Citera
2014-06-19, 11:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Krävs det inte då att VB hade två delade rullar i fickan och hade av en händelse råkat lämna den ena rullen hos KJ?
Hon kan ha glömt en rulle i februari (eller om det var i januari) och skaffat en ny sedan dess.
Citera
2014-06-19, 11:18
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Det kan jag hålla med om, men ditt scenario förutsätter att mordet begicks utomhus. Det var för kallt för att ta av sig på överkroppen, och det fanns inga fibrer i såren. Dessutom var det nog svårt att övertala VB att kliva ur bilen och vända ryggen till, frivilligt på hemväg eller under hot.

Om hon var tillräckligt skrämd kan jag iofs tänka mig att hon gått med på att ta av sig. Rädda människor agerar inte alltid rationellt. Men visst är det ett frågetecken. Dock är det väl en trådsanning att "kläder på kroppen ger garanterat fibrer i såren"? Jag kan inte minnas att någon kunnat citera uttalanden från någon expert som stödjer den hypotesen. Han kan också tänkas ha strypt henne till medvetslöshet, tagit av kläder och utdelat hugg. Men visst är avsaknaden av någorlunda klarlagt händelseförlopp kring mordet en klar svaghet i rättsprocessen. Det håller jag gärna med om, så länge man inte försöker förvränga det till att det i sig gör ett förlopp med en annnan gärningsman mer troligt eller sannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in