2014-06-18, 09:02
Medlem
joybuoys avatar
Hej, var på Elgiganten för 9 mån sedan, då skärmen börjat krångla på min HTC Hero, som fungerat helt suveränt under 4 år trots tuffa förhållanden i jobbet.

Berättade för säljaren att jag vill ha en mobil som var lika tålig som min HTC. Poängterade flera gånger att mobilen måste tåla om man råkar tappa den när man tar den ur fickan. Han rekommenderade varmt Xperia Go! Berättade att jag haft massor av Sony, och var skeptisk, dom brukar fungera 1-2 år, sen är det alltid något skumt som händer med dom, men jag lät mig övertalas.

Det tog 14 dagar, tills jag tappade den från en halvmeters höjd, skärmen sprack direkt. Vattentålig, visst, men det är bara det att luckorna slits ut på 2 månader och ramlar av, sen kan man glömma den biten såklart. Har haft den 9 månader nu, och nu är den död, tar inte laddning längre! Och jag har förlorat massor av viktiga bilder som ligger på internminnet.

Har för mig att jag läst någonstans att en mobil SKA tåla ett fall på en meter, från fickhöjd, någon som känner igen det? Definitivt ska då en lur som dessutom säljs med argumentet att den är tuff och tålig, klara av det.

Andras erfarenheter av luren:
http://www.pricerunner.se/pr/1-28184...go-recensioner

Detta är verkligen inte vad jag frågade efter vid köpet, jämfört med min HTC, som man inte ens skryter om att den ska vara stryktålig, så är Xperia Go ett stort skämt.

Känner mig jävligt lurad på den här affären, och vill att köpet ska gå tillbaka, då säljaren lovade en sak som inte alls stämmer med verkligheten. Finns det någon möjlighet att få pengarna tillbaka? Skiten kan dom såklart behålla, borde inte ens få säljas till att börja med. ALDRIG MER EN SONY!
Senast redigerad av joybuoy 2014-06-18 kl. 09:39.
Citera
2014-06-18, 10:48
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joybuoy
Hej, var på Elgiganten för 9 mån sedan, då skärmen börjat krångla på min HTC Hero, som fungerat helt suveränt under 4 år trots tuffa förhållanden i jobbet.

Berättade för säljaren att jag vill ha en mobil som var lika tålig som min HTC. Poängterade flera gånger att mobilen måste tåla om man råkar tappa den när man tar den ur fickan. Han rekommenderade varmt Xperia Go! Berättade att jag haft massor av Sony, och var skeptisk, dom brukar fungera 1-2 år, sen är det alltid något skumt som händer med dom, men jag lät mig övertalas.

Det tog 14 dagar, tills jag tappade den från en halvmeters höjd, skärmen sprack direkt. Vattentålig, visst, men det är bara det att luckorna slits ut på 2 månader och ramlar av, sen kan man glömma den biten såklart. Har haft den 9 månader nu, och nu är den död, tar inte laddning längre! Och jag har förlorat massor av viktiga bilder som ligger på internminnet.

Har för mig att jag läst någonstans att en mobil SKA tåla ett fall på en meter, från fickhöjd, någon som känner igen det? Definitivt ska då en lur som dessutom säljs med argumentet att den är tuff och tålig, klara av det.

Andras erfarenheter av luren:
http://www.pricerunner.se/pr/1-28184...go-recensioner

Detta är verkligen inte vad jag frågade efter vid köpet, jämfört med min HTC, som man inte ens skryter om att den ska vara stryktålig, så är Xperia Go ett stort skämt.

Känner mig jävligt lurad på den här affären, och vill att köpet ska gå tillbaka, då säljaren lovade en sak som inte alls stämmer med verkligheten. Finns det någon möjlighet att få pengarna tillbaka? Skiten kan dom såklart behålla, borde inte ens få säljas till att börja med. ALDRIG MER EN SONY!

Fabriksgarantin bör väl gälla åtminstone 12 månader.
Citera
2014-06-18, 11:02
Medlem
joybuoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Fabriksgarantin bör väl gälla åtminstone 12 månader.

Visst är det garanti kvar, men jag vill inte ha skiten tillbaka, luren är värdelös och borde inte få säljas.
Så det jag undrar är vilka möjligheter jag har att häva köpet, blev ju lurad av försäljaren!
Citera
2014-06-18, 11:44
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Visst är det garanti kvar, men jag vill inte ha skiten tillbaka, luren är värdelös och borde inte få säljas.
Så det jag undrar är vilka möjligheter jag har att häva köpet, blev ju lurad av försäljaren!

Det kan du inte. Hade det varit för 8½ månad sedan, kanske.

År 2000 eller 2001 fick jag ett nytt bredbandsmodem till mitt Com Hem-abonnemang "som skulle klara framtidens bredbandshastigheter på upp till 100 Mbit/s". Då hade jag 512 Kbit/s ned och vetefan vad uplink var, men det var löjligt snabbt. Jag kunde uppgradera abonnemanget till 1 Mbit/s med detta nya modem. Vilket jag gjorde. Efter några år lanserades den smått otroliga hastigheten 10 Mbit/s men då var jag tvungen att byta modem igen mot en viss avgift. Detta protesterade jag mot då kundtjänst sagt fem år tidigare att det nuvarande skulle klara 100 Mbit/s. Det örat lyssnade dom inte på.
Kan jag häva köpet idag 2014 tro?
Senast redigerad av Brain-Level 2014-06-18 kl. 11:48.
Citera
2014-06-18, 12:05
Medlem
joybuoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Det kan du inte. Hade det varit för 8½ månad sedan, kanske.

År 2000 eller 2001 fick jag ett nytt bredbandsmodem till mitt Com Hem-abonnemang "som skulle klara framtidens bredbandshastigheter på upp till 100 Mbit/s". Då hade jag 512 Kbit/s ned och vetefan vad uplink var, men det var löjligt snabbt. Jag kunde uppgradera abonnemanget till 1 Mbit/s med detta nya modem. Vilket jag gjorde. Efter några år lanserades den smått otroliga hastigheten 10 Mbit/s men då var jag tvungen att byta modem igen mot en viss avgift. Detta protesterade jag mot då kundtjänst sagt fem år tidigare att det nuvarande skulle klara 100 Mbit/s. Det örat lyssnade dom inte på.
Kan jag häva köpet idag 2014 tro?

Nu är det väl en viss skillnad på 9 månader, och 14 år då!

I konsumenträtten står det ju att varan har fel om den inte motsvarar det som har utlovats.

Varan har fel till exempel om:

det i varan finns ett tillverkningsfel
varan inte lämpar sig för den användning den är avsedd för
varan inte stämmer överens med de uppgifter kunden på förhand erhållit
varan inte har förpackats på ett sakenligt sätt för förvaring eller skydd av varan
varan inte håller så länge man har grundad anledning att anta
varan inte uppfyller säkerhetskraven

Nu fick jag muntliga uppgifter från säljaren att den skulle uppfylla de krav jag ställde på luren, det kan jag inte bevisa. Det jag dock kan bevisa, är att den säljs med argumenten att den ska vara en riktig tuffing, vilket med facit i hand inte stämmer alls.
http://www.sonymobile.com/global-en/...nes/xperia-go/

Tror nog jag har en chans i detta, gillar inte att bli blåst! Har även talat med konsumentrådgivningen, och finns det skriftligt på vad luren ska klara av, så är det falsk marknadsföring. Nu ska jag göra en massa utskrifter, och åka till Elgiganten!
Senast redigerad av joybuoy 2014-06-18 kl. 12:08.
Citera
2014-06-19, 09:26
Medlem
Grejen är den att telefonen är trasig pga yttre åverkan. Xperia GO var aldrig lanserad som stöttålig utan enbart fukttålig. Att den går sönder när du tappar den är inte telefonens fel utan ditt eget hur lite du än vill acceptera det.

Sony gör idag några av de bästa telefonerna för "normalt" bruk. 2 års garanti, vattentåliga och med en yttre laddkontakt så man slipper använda micro-usbkontakten i onödan. Att folk sedan tappar sina telefoner och inte har tillräckliga skydd på dem är inte tillverkarens fel.

Men prova vänd dig till konsumentvägledaren om du vill testa ditt case.
Citera
2014-06-19, 14:35
Medlem
joybuoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruscam
Grejen är den att telefonen är trasig pga yttre åverkan. Xperia GO var aldrig lanserad som stöttålig utan enbart fukttålig. Att den går sönder när du tappar den är inte telefonens fel utan ditt eget hur lite du än vill acceptera det.

Sony gör idag några av de bästa telefonerna för "normalt" bruk. 2 års garanti, vattentåliga och med en yttre laddkontakt så man slipper använda micro-usbkontakten i onödan. Att folk sedan tappar sina telefoner och inte har tillräckliga skydd på dem är inte tillverkarens fel.

Men prova vänd dig till konsumentvägledaren om du vill testa ditt case.

Jo, dom lanserades som stöttåliga överallt på nätet, ett fall från fickan ska luren tåla, det är ett krav som gäller alla mobiler, ska se om jag hittar länken, inte tid nu.
http://feber.se/mobil/art/243921/vat...ga_smartphone/

Min HTC Hero tappade jag ett otal ggr under 4 år, den salufördes inte ens som stöttålig, snacka om himmelsvid skillnad i kvalité!

Konsumentvägledaren har jag redan kontaktat.

Glad Midsommar, over and out!
Senast redigerad av joybuoy 2014-06-19 kl. 14:38.
Citera
2014-06-19, 16:42
Medlem
Citat:
Jo, dom lanserades som stöttåliga överallt på nätet, ett fall från fickan ska luren tåla, det är ett krav som gäller alla mobiler, ska se om jag hittar länken, inte tid nu.
http://feber.se/mobil/art/243921/vat...ga_smartphone/

Min HTC Hero tappade jag ett otal ggr under 4 år, den salufördes inte ens som stöttålig, snacka om himmelsvid skillnad i kvalité!

Konsumentvägledaren har jag redan kontaktat.

Glad Midsommar, over and out!

Feber är ingen officiell röst för Sony. De är dagens motsvarighet till en ding ding värld.

Sony har bara kommunicerat stänk och dammsäker eller något liknande.
Att en telefon skall hålla för ett fall från fickan låter inte som något krav. Tänk om du står över en pool med lava eller en stenkross o.s.v. Säg att det skulle vara så, hur skall du bevisa att det endast var ett fall från fickan om motsatsen påstås?

Lycka till med konsumentvägledaren, återkom gärna med hur det gick.

glad midsommar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in