• 1
  • 2
2014-06-18, 21:15
Hej!

Jag förnyade mitt pass för någon vecka sedan och snubben i luckan frågade ifall han skulle preskribera mitt pass nu direkt vilket jag svarade
"Nej, jag använder det ju.. då har jag inget i en vecka."
"Vadå, använder du det vid systemet och liknande?"
"Ja?"
"Det ska du absolut inte göra! Se till att fixa ett ID kort så snabb som möjligt!!" och blev sjukt förbannad. Kastade ut passet till mig genom luckan (Så att det hamnade bakom mig och jag fick gå och plocka upp det).

Tänkte sen fråga ifall tjejen kunde hämta passet då jag jobbar udda tider:
"Kan min.." var allt jag hann säga
"NEJ, endast du kan hämta ditt pass HEJ DÅ" skrek han.

Varav jag gick där ifrån.

Jag undrar, är inte ett pass ett ID? Kan man inte använda det vid systemet osv eller vafan var hans problem?
Citera
2014-06-18, 21:19
Medlem
G0G0s avatar
Kan tänka mig att ditt pass såg ut som skit om du släpar runt det överallt.
Var nog det han blev sur på.
Vissa länder kommer du inte in i om passet har skador.
Citera
2014-06-18, 21:19
Medlem
Ett pass är ett ID.
Om du kan använda det när du ska skaffa ett IDkort så är det ett ID.
Annars om det inte är ett ID så skulle du kunna komma dit med ett skolfoto med ditt namn på baksidan.
Jag använde mitt pass på krogen, systemet och pressbyrån i 2 år och aldrig fick jag höra att man inte ska använda sitt pass som ID. Det enda var väl att det var lite pinsamt för ett pass är som en bok och så var jag typ 16år på bilden. Btw så använde jag den fast den hade gått ut i några veckor utan problem...
Citera
2014-06-18, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G0G0

mitt pass hade sprickor på 3 ställen och jag hade aldrig problem med det, iofs så var jag ju inte utomlands
Citera
2014-06-18, 21:21
Medlem
Realinvestings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menar
Hej!

Jag förnyade mitt pass för någon vecka sedan och snubben i luckan frågade ifall han skulle preskribera mitt pass nu direkt vilket jag svarade
"Ja?"
"Det ska du absolut inte göra! Se till att fixa ett ID kort så snabb som möjligt!!" och blev sjukt förbannad. Kastade ut passet till mig genom luckan (Så att det hamnade bakom mig och jag fick gå och plocka upp det).

Jag undrar, är inte ett pass ett ID? Kan man inte använda det vid systemet osv eller vafan var hans problem?

Antingen dålig dag eller så tjänar polismyndigheten en haka när de utför nytt ID-kort... Kör bara på!
Citera
2014-06-18, 21:25
Medlem
Har väl att göra med att det blir större problematik ifall du skulle tappa bort ditt pass eller skada det - pass är väl egentligen menat till enbart nödvändiga situationer, t ex resa. Klart det fungerar att använda passet, men ID är definitivt säkrare, smartare och bättre för dig.
Citera
2014-06-18, 21:38
Medlem
DonniDarkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InfinitusPro
Har väl att göra med att det blir större problematik ifall du skulle tappa bort ditt pass eller skada det - pass är väl egentligen menat till enbart nödvändiga situationer, t ex resa. Klart det fungerar att använda passet, men ID är definitivt säkrare, smartare och bättre för dig.

På vilket sätt är ID säkrare, smartare och bättre? Jag använder bara pass och har inte ens ID-kort, aldrig varit några problem. Varför ha båda?
Citera
2014-06-18, 21:40
Bannlyst
Citat:
Hej!

"Ja?"

jo du kan absolut använda det som ett id, strunt i snutgrisen
Citera
2014-06-18, 21:41
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Hej!

"Ja?"

http://polisen.se/Uppsala_lan/Servic...nellt-id-kort/

Citat:
Inom Sverige kan du legitimera dig med pass, nationellt id-kort eller körkort, som utfärdas av Transportstyrelsen, eller ett vanligt id-kort som utfärdas av Skatteverket.
Citat:
Trots att passkontroll endast sker i undantagsfall inom Schengenområdet, måste du kunna legitimera dig under vistelsen utomlands. Passet och det nationella id-kortet är då de enda giltiga dokument som styrker identitet och medborgarskap.

Det bemötande du fick var inte OK. Om det du skriver stämmer (?) så tycker jag att du ska prata med chefen för passexpeditionen där "snubben i luckan" jobbar så inte andra får samma dåliga service.

Sedan är det så att man här på flashback ofta läser "redigerade historier", där mycket utelämnas som är negativt för den som är "kränkt"...
Citera
2014-06-18, 21:50
Medlem
BaalZeBubs avatar
Konstigt. Jag använde mitt pass från 2003 som enda id-kort i alla tio år fram till det gick ut i höstas. Nå, det har aldrig hänt att någon sagt något om detta, och ingen klagade heller på polishuset. Jag frågade vad som var mest lämpligt att ha, och jag fick ett undvikande och 'neutralt' svar som gjorde klart att pass mycket väl kan användas som id-kort.
Citera
2014-06-18, 21:54
Medlem
håller med om oprofessionnellt bemötande.
passexpeditioner är väl normalt kameraövervakade så det torde vara lätt att föra saken i bevis, även om det inte finns ljudinspelning.

den skäliga anledningen till att polisen frågar efter ditt äldre pass är att äldre pass har färre och mindre sofistikerade säkerhets- och identifieringsmetoder än nyare pass (om man med "förändrade" likställer "förbättrade").

det äldre passet är väl dock, om jag förstår saken rätt, giltig som ID-handling så länge det inte blivit formellt indraget av särskilt beslut och är inom sin definierade (stämplade) giltighetstid
Citera
2014-06-18, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G0G0

Äsch,han ville sälja passet till ngn som förfalskar dem så vi skulle bli en till nysvensk i detta land.
Farbror BLÅ verka va sjukt trög.
Använder själv pass å har inga problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här