Citat:
Håller med. Stod att tättegången börjar idag (onsdag) och beräknas vara avslutad om 8 dagar
Är det någon som vet lite allmänna regler om hur det ska funka på dagis, som arbetsplats? Får man vara ensam med barn om manär fast anställd? Annars hoppas jag det blir skärpta regler, tyvärr verkar det behövas : (
Är det någon som vet lite allmänna regler om hur det ska funka på dagis, som arbetsplats? Får man vara ensam med barn om manär fast anställd? Annars hoppas jag det blir skärpta regler, tyvärr verkar det behövas : (
Som fast anställd som barnskötare eller förskollärare eller dylikt skall du kunna vara själv med ett visst antal barn. På förskolan där jag jobbar är vi ofta uppdelade i smågrupper där vi har 3-5 barn ensamma. Praktikanter får inte vara ensamma med barnen. Det är dem dock ändå, senast idag lämnades en feriearbetare ensam av en kollega tills jag sa till henne att hon inte fick göra så. Som tur var var chefen där och tog sig ett snack med kollegan..
Citat:
De hade ett fall i Nederländerna för några år sen. Han hade filmat sina övergrepp på <70 stycken 0-4 åringar på olika förskolor där han arbetade. Han valde barn i den åldern för att de inte kunde prata ordentligt än. Efter det har man infört en fyra ögon policy, vilket innebär att det ALLTID ska finnas minst två vuxna i rummet - ingen får vara ensam med barnen. Det är regler på nationell nivå, vilket kostar pengar men är väl värt det. Kameror hjälper inte mot övergrepp. De kan stängas av eller inspelningar raderas.
Tänk, om det kunde bli så bra här också. Men på eftermiddagen efter 16 när det oftast bara är 2-3 barn kvar så är man ensam. Det är svårt att undvika, är man fler personal och barnen är äldre går man liksom på varann vid dessa tidpunkter. På förmiddagarna är det tvärtom, för få personal. Då kan de hända (och har hänt) att vi är en personal med 10 1-2åringar... Inte ok någonstans..