2014-06-18, 14:42
Medlem
Esset45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mathematics
Håller med. Stod att tättegången börjar idag (onsdag) och beräknas vara avslutad om 8 dagar

Är det någon som vet lite allmänna regler om hur det ska funka på dagis, som arbetsplats? Får man vara ensam med barn om manär fast anställd? Annars hoppas jag det blir skärpta regler, tyvärr verkar det behövas : (

Som fast anställd som barnskötare eller förskollärare eller dylikt skall du kunna vara själv med ett visst antal barn. På förskolan där jag jobbar är vi ofta uppdelade i smågrupper där vi har 3-5 barn ensamma. Praktikanter får inte vara ensamma med barnen. Det är dem dock ändå, senast idag lämnades en feriearbetare ensam av en kollega tills jag sa till henne att hon inte fick göra så. Som tur var var chefen där och tog sig ett snack med kollegan..

Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
De hade ett fall i Nederländerna för några år sen. Han hade filmat sina övergrepp på <70 stycken 0-4 åringar på olika förskolor där han arbetade. Han valde barn i den åldern för att de inte kunde prata ordentligt än. Efter det har man infört en fyra ögon policy, vilket innebär att det ALLTID ska finnas minst två vuxna i rummet - ingen får vara ensam med barnen. Det är regler på nationell nivå, vilket kostar pengar men är väl värt det. Kameror hjälper inte mot övergrepp. De kan stängas av eller inspelningar raderas.

Tänk, om det kunde bli så bra här också. Men på eftermiddagen efter 16 när det oftast bara är 2-3 barn kvar så är man ensam. Det är svårt att undvika, är man fler personal och barnen är äldre går man liksom på varann vid dessa tidpunkter. På förmiddagarna är det tvärtom, för få personal. Då kan de hända (och har hänt) att vi är en personal med 10 1-2åringar... Inte ok någonstans..
Citera
2014-06-18, 14:43
Medlem
felstavadds avatar
Kommer hans låga ålder att påverka ev straff, var går gränsen i så fall när man döms utan förmildrande omständigheter?

Svårt att veta om det vore bättre om han befunnits ha en allvarlig psykisk störning, hade han inte i så fall kunnat vara inspärrad resten av livet men kanske även ute redan efter 1 år eller nåt om han anses blivit frisk?
Citera
2014-06-18, 14:48
Moderator
blomvattnares avatar
Han fyllde 21 år den 4 april. Och greps just den dagen. Det innebär att samtliga brott begicks innan han fyllde 21, och därmed ska han väl ha åldersrabatt.

Känns kymigt faktiskt.

Det bästa vore att låsa in honom på psyket. Det skaver att han kanske får sitta ett antal år i fängelse för att sedan släppas på fri fot vare sig han är "frisk" eller inte.
Citera
2014-06-18, 14:58
Medlem
LuxVeritatiss avatar
Sådana här brott har så fruktansvärda konsekvenser. Ungar som kan växa upp och utveckla psykiska problem som får allvarliga konsekvenser för dem själva och andra långt in i framtiden. Föräldrar och syskon som brottas med enorm maktlöshet som kan få konsekvenser för deras liv i framtiden.

Det får också enorma konsekvenser för de män som arbetar inom dagis och fritids och som gör ett bra jobb och är schyssta människor.

Jag såg att Aftonbladets "Fröken Proppmätt" aka Linda Hjertén förgrymmas över att den åtalade sitter bakom en skärm. Hon tycker att fotografer ska ha rätt att ta bilder och att hon och kollegor ska kunna sitta och titta på den åtalade under rättegången. Jag ser faktiskt inte problemet, den åtalade må vara ett kräk men det är irrelevant, en rättegång är inte avsett att vara underhållning. Offentligheten i domstolarna är inte till för underhållning utan för att säkerhetsställa rättssäkerheten. Tanken är att sådana som Linda Hjertén ska vara en garant för rättssäkerheten genom att slå larm om det begås rättsövergrepp, att det sedan inte fungerar pga Lindas och hennes kollegors syn på sin funktion är en annan sak. Insynen förändras inte av att den åtalade är bakom en skärm.

Det bästa vore om den åtalade fick rättspsykiatrisk vård. Eftersom rättspsykiatrin ser pedofiler som närmast obotliga (det är ju en sexuell läggning och lika lätt att bota som homosexualitet, dvs inte alls) så är vårdtiderna enormt mycket längre än motsvarande fängelsestraff.
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Han fyllde 21 år den 4 april. Och greps just den dagen. Det innebär att samtliga brott begicks innan han fyllde 21, och därmed ska han väl ha åldersrabatt.

Känns kymigt faktiskt.

Det bästa vore att låsa in honom på psyket. Det skaver att han kanske får sitta ett antal år i fängelse för att sedan släppas på fri fot vare sig han är "frisk" eller inte.
Instämmer. Och det stämmer att han får viss rabatt för sin ålder om han döms till fängelse.
Senast redigerad av LuxVeritatis 2014-06-18 kl. 15:01.
Citera
2014-06-18, 15:06
Medlem
DickyTickers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Uppmanades ta bilder
Där, menar han, var det många som uppmanade honom att ta fler bilder.
– Ja, alla liksom: du jobbar på dagis, ta chansen, säger han i förhör att de skrev till honom.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19078431.ab

Så han har alltså uppmanats av andra förvridna likasinnade kräk att ta bilder, som nu figurerar runt.
Det är så vidrigt så man borde ha fler som Klinga i samhället och ge dom medalj i stället för straff.

Pedofil inte tillräckligt sjuk för vård

http://www.bltsydostran.se/
Så Eklund och co kan få sällskap av den här typen eller får han komma till Skogome?

Han kommer få över 4 år så då är det Klass 1 som gäller tills han är i en utslussning som då blir klass 2 och sen klass 3. Skogome är en klass 2a så dit kommer han inte på ett antal år.
Citera
2014-06-18, 15:08
Medlem
DickyTickers avatar
Ja helvete, killen var ju för fan under 21 år. Nej fy helvete. Då lär han ju hamna på ett för lågt straff.

Helvetet kommer braka loss.

Varför ska man ha en åldersrabatt när man döms till fängelse från 18 år? Ge skiten fängelse till normal straff och ge fan i rabatterna.
Citera
2014-06-18, 15:35
Medlem
SergeantPreppers avatar
När blir han avrättad?
Svenskar brukar vara dåliga på att hämnas men med så många barn som offer MÅSTE det ju finnas minst 1 fullblodspsykopat bland de anhöriga och deras vänner.
För en gångs skull kanske lite invandrarmentalitet skulle vara bra för samhället och av så många barn borde väl någon kunna vara av härkomst med stort hämndbegär.

Jag gillar normalt sett inte invandrarmentalitet men nu gäller det som sagt barn,MÅNGA BARN,och en patetisk liten pedofilgris,då kan jag se lite mellan fingrarna!
Citera
2014-06-18, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Nu känner jag inte hur det fungerar i praxis i Sverige, men i Danmark kan man anbringa folk med personlighetsstörningar om återfallsrisken är stor och störningen gör det otroligt att personen kan rehabiliteras. Så om nu denna man är pedofil och dessutom har beteendemässiga problem beroende på en permanent skada, så verkar inte fängelse optimalt. Men allt beror såklart på kriterierna för ena och andra. Ska mannen vara psykotisk, vilket han inte verkar vara, så är han ute nästa vecka och kan säkert gå till DO om hans mamma känner en sigenare.
Ser nu att min bedömning att hans störning inte skulle räcka för fängelseförbud var korrekt.
Citera
2014-06-18, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DickyTicker
Han kommer få över 4 år så då är det Klass 1 som gäller tills han är i en utslussning som då blir klass 2 och sen klass 3. Skogome är en klass 2a så dit kommer han inte på ett antal år.
Varför tror du det blir över fyra år? Tokrabatt (RPU:n visar ju på en psykisk störning), ungdomsrabatt och att i vart fall hovrätten säkert ser det som våldtäkt av normalgraden eftersom det varken funnits med våld, tvång eller fysiska skador gör att jag tror att man kommer att hamna på ett par års fängelse. Det kommer säkert att till stor del avtjänas på regionpsyk, eftersom många psyksjuka som döms till fängelse nu för tiden sitter där. Håller med Blomvattnare om att det varit bättre om han fått rättspsykiatrisk vård.
Citera
2014-06-18, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
I aktbilagan som du finner i första inlägget kan du läsa gärningsbeskrivning.

Den fungerar dock inte.
Citera
2014-06-18, 16:36
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 51mon
Jag håller med! Även om GM har en allvarlig störning och har genomfört ett stort antal brott måste han ha iscensatt ett system så att det gick att "dölja" för barnen. Om det hade varit frågan om grova våldtäkter (grova i den bemärkelsen att barnen tagit fysisk skada) har jag väldigt svårt att föreställa mig hur han kunde härja under så lång tid. Som det verkar har alla i omgivningen blivit tagna på sängen så det kan ju inte florerat berättelser från barnen i någon större omfattning före arresteringen.

Man får hoppas att de vuxna runtomkring barnen inte påverkar dem så att barn som inte reflekterat över övergreppen utvecklar psykiska men.

Tja, efter det senaste som framkommit så låter det ju faktiskt ganska grovt ändå. Det har säkert varit nåt enda barn som han inte gjort så mycket med och som inte reflekterat över vad som hänt men kommentaren att han "slutade när det verkade göra ont" visar ju tydligt att barnen faktiskt fått ont av vad han gjort och då lär det ju ligga långt bortom att bara "tafsa" på dem. Jag brukar hellre fria än fälla så länge man bara har lösa rykten att gå på och gillar inte irrationellt blint hat i allmänhet eftersom det lätt leder till en häxprocess-stämning där man mer eller mindre slutar bry sig om bevisfrågan eftersom folks avsky piskats upp så hårt enbart av ryktena, men den här killen verkar ju ha bränt alla broar så att säga, det finns inte en enda förmildrande omständighet gällande vad han gjort eller hur han resonerar när man går efter hans egna ord.

Dessvärre tror jag inte att han nånsin kommer att bli frisk heller, så om ingen tar honom av daga på fängelset (Anders Eklund blev ju misshandlad så vem vet, verkar ju kunna hända även på pervo-anstalter) så finns väl risken att han upprepar nåt liknande senare i livet, kanske bygger en egen liten Fritzl-källare en vacker dag. I fall som det här lutar jag faktiskt mot dödsstraff själv, inte så att det skulle behöva vara plågsamt som en hämnd för det tjänar inte mycket till, men lite narkos så han tuppar av och sen in i en stor brännugn och FOFF bara så är samhället av med problemet, för väldigt få människor tjänar något på att såna här idioter får gå lösa därute.

Det känns samtidigt också som lite av ett mysterium när han säger på frågan om attraktionen till barn att de är lättare att få tag på än vuxna kvinnor. Här låter det ju som att han inte ens är pedofil i ordets rätta mening utan bara är ute efter att dominera och förgripa sig på någon sexuellt utan att de kan göra något åt det, och att åldern i princip kvittar så länge de är tillgängliga. Låter ju inte som att han ens primärt attraheras av just barn, men jävligt otäck snubbe hursomhelst oavsett vad man ska definiera honom som.
Citera
2014-06-18, 17:19
Medlem
Otroligt att han inte bedöms vara psykisk sjuk. Var helt bombsäker på det.

Men det är klart i det här fallet är det ju nästan värre att bli dömd till vård. Men när någon riskerar livstidsstraff bedöms man ofta som psykisk sjuk för att man tycker synd om vederbörande. Så är det i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in