• 1
  • 2
2014-06-18, 12:37
Medlem
fulnicks avatar
Hej, undrar om någon här har några kunskaper om påföljder vid skadegörelse?
Det är så att en kvinna som var på besök hos mig slog under ett gräl sönder min dator (vek skärmen bakåt så att sladdarna mellan skärm och dator lossnade).
Hon vägrar nu att ersätta den så jag undrar vad en anmälan kan leda till? Vet inte ens om jag kommer att anmäla det, men vill i alla fall veta innan jag tar det beslutet.

Endast seriösa svar önskas, tack.
Citera
2014-06-18, 12:42
Medlem
DENNISRITCHIEs avatar
Ta det på hemförsäkringen. Be henne betala självrisken. Fan va arg jag hade blivit om någon brud hade gjort det på min dator.
Citera
2014-06-18, 12:54
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulnick
Det är så att en kvinna som var på besök hos mig slog under ett gräl sönder min dator (vek skärmen bakåt så att sladdarna mellan skärm och dator lossnade).
Hon vägrar nu att ersätta den så jag undrar vad en anmälan kan leda till? Vet inte ens om jag kommer att anmäla det, men vill i alla fall veta innan jag tar det beslutet.

Svårt att uttala sig om.

För att bli skadeståndsskyldig för skador på din dator krävs åtminstone vad man kallar culpa (ett finare ord för vårdslöshet bortom det som måste tålas i vardagen).

Enklast skiljer vi på läget då datorn varit i ett utsatt läge, och viftande med armar eller litet "rimlig upprördhet" gör att man, mer eller mindre ofrivilligt, stöter till den och vränger skärmen. Då blir det inget.

Har personen varit oaktsam eller mycket hänsynslös och givit sig på datorn mer eller mindre avsiktligt blir det en annan sak - då kan det bli skadegörelse.

Rådet att ta saken på försäkringen och sedan förhandla om självrisken är inte så dumt. Att pressa ut ett skadestånd i nuvarande läge blir inte enkelt, eftersom ord står mot ord och händelsen kan beskrivas mycket olika av parterna.

En anmälan till någon myndighet (jag tänker mig polisen) torde inte utmynna i någonting annat än "brott kan ej styrkas". Men det är en informerad gissning :-)
Citera
2014-06-18, 13:02
Medlem
fulnicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Svårt att uttala sig om.

För att bli skadeståndsskyldig för skador på din dator krävs åtminstone vad man kallar culpa (ett finare ord för vårdslöshet bortom det som måste tålas i vardagen).

Enklast skiljer vi på läget då datorn varit i ett utsatt läge, och viftande med armar eller litet "rimlig upprördhet" gör att man, mer eller mindre ofrivilligt, stöter till den och vränger skärmen. Då blir det inget.

Har personen varit oaktsam eller mycket hänsynslös och givit sig på datorn mer eller mindre avsiktligt blir det en annan sak - då kan det bli skadegörelse.

Rådet att ta saken på försäkringen och sedan förhandla om självrisken är inte så dumt. Att pressa ut ett skadestånd i nuvarande läge blir inte enkelt, eftersom ord står mot ord och händelsen kan beskrivas mycket olika av parterna.

En anmälan till någon myndighet (jag tänker mig polisen) torde inte utmynna i någonting annat än "brott kan ej styrkas". Men det är en informerad gissning :-)

Ok. Tack för svaret. Har dock lite mer fakta runt händelsen. Kvinnan bröt avsiktligt sönder skärmen i affekt, i syfte att förstöra den. Ett vittne finns till händelsen och hon förnekar det inte - däremot hävdar hon att jag får "skylla mig själv" då jag gjort henne så arg och någon självrisk tänker hon inte betala - då jag som sagt förtjänat det.
Citera
2014-06-18, 13:04
Medlem
Gditzs avatar
Citat:
12 kap. Om skadegörelsebrott
1 § Den som förstör eller skadar egendom, fast eller lös, till men för annans rätt därtill, döms för skadegörelse till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (2003:857).
2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans obetydlighet och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för åverkan dömas till böter.

Om vi antar att personen hade uppsåt så blir det mest troligen böter som påföljd.
Citera
2014-06-18, 13:24
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ok. Tack för svaret. Har dock lite mer fakta runt händelsen. Kvinnan bröt avsiktligt sönder skärmen i affekt, i syfte att förstöra den. Ett vittne finns till händelsen och hon förnekar det inte - däremot hävdar hon att jag får "skylla mig själv" då jag gjort henne så arg och någon självrisk tänker hon inte betala - då jag som sagt förtjänat det.

Då kan det hela ha passerat gränsen för skadegörelse (uppsåt).

Nu tillkommer litet praktiska problem i detta, som anmälan, motanmälan, var kvinnan mycket provocerad, vad gjorde du, vad säger vittnet, etc etc.

Reservationen avseende påståendet om böter är mest att när utredningen visar sig handla om ifall en mindre egendomsskada i första hand beror på brott och i så fall, vem som i så fall är misstänkt, och i tredje hand, om det kan bevisas - så blir det sannolikt en nerlagd utredning av det hela.
Citera
2014-06-18, 14:34
Medlem
snelpolaks avatar
Det är ju inte värt att stämma henne för en sådan liten skada. En anmälan kanske resulterar i åtal, om du presenterar mycket bevis, men det är fortfarande jobbigare än att betala 500 kronor ur egen ficka.
Det bästa sättet är att försöka få tag i någon som kan juridik, och be honom/henne författa ett brev till tjejen. I brevet ska det på facklig juridiska uppges de omständigheter som ligger till grund för ditt skadeståndsyrkande. Likaså ska det innehålla uppgifter om vad som kommer hända om hon inte betalar (anmälan/stämning).
Lekmän tar generellt sett hot från jurister på allvar, alldeles oavsett om de är tomma. Det är i vart fall värt ett försök.

Vägrar hon fortfarande pröjsa - Släpp det och gå vidare.
Citera
2014-06-18, 14:55
Medlem
fulnicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Då kan det hela ha passerat gränsen för skadegörelse (uppsåt).

Nu tillkommer litet praktiska problem i detta, som anmälan, motanmälan, var kvinnan mycket provocerad, vad gjorde du, vad säger vittnet, etc etc.

Reservationen avseende påståendet om böter är mest att när utredningen visar sig handla om ifall en mindre egendomsskada i första hand beror på brott och i så fall, vem som i så fall är misstänkt, och i tredje hand, om det kan bevisas - så blir det sannolikt en nerlagd utredning av det hela.

Jag vet inte om jag verkligen vill anmäla kvinnan ifråga. Har ju egentligen inga problem med henne annars.
Däremot kännar jag mig väldigt kränkt av att bli utsatt för detta i mitt eget hem plus det faktum att en pc är högst personlig. Har mina dokument där, bilder på mina barn etc.

Vad som utlöste det hela var att hon fick nån sorts psykbryt och började skrika, smälla i ytterdörren för att få mig vräkt - som hon uttryckte det. Då sa jag åt henne att lämna lägenheten. Då hon fortfarande vägrade tog jag hennes handväska i ena handen och hennes arm i den andra och försökte få ut henne på det sättet. Det är då hon sliter sig loss och förstör min dator.
Om händelseförloppet råder inga tvivel. Hon erkänner utan omsvep. Vad hon menar gör att jag vörtjänade det är att jag ville kasta ut henne mitt i natten, trots att det regnade.

Ja, är väl mer intresserad ur en juridisk ståndpunkt än av att faktiskt vilja driva det här. jag menar, hade hon slagit sönder tv:n eller nåt hade det inte varit lika jobbigt som min personliga dator.
Citera
2014-06-18, 16:04
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Att hennes kompis tycker du får "skylla dig själv" spelar ingen roll. Hon ska enbart redogöra för det inträffade. Du har all rätt att avhysa en person - framför allt som hon var våldsam - oavsett om det regnar eller inte.
Hoppas verkligen inte att du låter henne komma undan bara för att hon är kvinna, det finns ingen som tjänar på det!
Citera
2014-06-18, 16:14
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Jag vet inte om jag verkligen vill anmäla kvinnan ifråga. Har ju egentligen inga problem med henne annars

Problemet är ju också att antingen får du processa om ersättning, eller betala den själv. Din hemförsäkring kommer inte att ersätta den, eftersom det inte var du som orsakade skadan. Vill du ha pengar den vägen måste du alltså göra dig skyldig till försäkringsbedrägeri.

Jag skulle personligen tveklöst polisanmäla händelsen om personen är ovillig att göra rätt för sig.

Du kan ju även upprätta en anmälan gällande hemfridsbrott då hon inte lämnade din bostad efter uppmaning.
Citera
2014-06-18, 20:16
Medlem
Citat:

Det framgår inte riktigt vad du vill få ut av det hela. Om du vill få ekonomisk ersättning så borde inte det vara några som helst problem med ett vittne och en uppenbarligen trasig dator, inte heller borde det vara några större problem att få henne fälld för skadegörelse. Bevisläget ser ju väldigt bra ut tycker jag.

Vill du att hon ska fällas till ansvar för något brott får du prata med polisen. Vill du kräva pengar av henne för din skada (som borde uppgå till självrisken) så kan du ta det via kronofogden.
Citera
2014-06-19, 12:05
Medlem
snelpolaks avatar
Alltså, du behöver inte göra det så komplicerat.

Här kommer en mall:

Inte direkt världsklass på brevet, men det torde i vart fall inge lite skräck i kvinnan. Om det inte fungerar, ja, ring polisen.

gl hf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in