2014-06-17, 23:11
Medlem
Panoptikons avatar
Vad har hon för utbildning?
Citera
2014-06-17, 23:15
Medlem
Kwatos avatar
Jag tycker att man borde ta fram en lag för innehållet i skolan som bland annat innebär ett förbud mot vaginamålningar. Margareta Larsson har en jättebra poäng, men däremot tycker jag att det är ansvariga på skolan som ska straffas när de godkänner och/eller medverkar till vaginamålningar och annat som inte svarar mot anständiga krav. Att straffen ska vara kännbara är viktigt också. Annars får lagen ingen verkan.
Citera
2014-06-17, 23:19
Medlem
tclaessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Väggar i skolor är väl dock inte "laglig plats" för målningar rent generellt. På skolan där jag jobbar skulle vaktmästaren få jobba övertid om någon målade kukar och vaginor på väggarna. Vad jag minns av då jag gick i skolan så var det snarast en mobbingtaktik att rita könsorgan på skåpen. Då var det idioter till elever som höll på, nu är det konstnärer påhejade av fullkomliga idioter till politiker.

Nej, inte generellt såklart. Men nu hade ju skolan beställt det här verket.

Sen att konstverket är osmakligt och inte riktigt hör hemma på en skola är en annan femma.
Citera
2014-06-17, 23:23
Medlem
anartris avatar
Det är klart SD inte vill ha mångkultur. Dom vill ju inte ens ha kultur! Fast samtidigt vill dom värna den..
Citera
2014-06-17, 23:25
Medlem
jagluktarketchups avatar
jag tycker inte man ska göra vaginamålningar i skolor. gatukonst/graffiti är kanon, men inte när det görs på detta vis. folk ser hellre schyssta karaktärer och bokstäver istället för en vagina målad med sprayfärg. vaginamålningar får gärna finnas på på konstutställningar (galleri alltså=, så får folk välja själva om de vill se det eller inte.

men detta med att man ska fängsla någon, för att ha gjort en målning på en vägg där konstnären har fått tillstånd att uppföra målningen, är sjukt som fan.
jag röstar på SD, men det svider lite när de håller på såhär. räcker redan med att alliansen (tror även tyvärr sossarna) tillämpat nolltolerans mot graffiti som påverkar oss som gärna målar lagligt utomhus.

jag personligen tycker inte att konstnärer ska fängslas. uppför man ett konstverk utan tillstånd så ska man få böter, för brottet i sig är harmlöst (kanske margareta är ett undantag då rent psykiskt).

Citat:
Ursprungligen postat av anartri
Jag tror att hon tror att hon är feminist i och med detta det här är sds främsta vapen i kampen om FIs väljare.

Nä men seriöst, det är bland annat saker som dessa som gör SDs framgångar direkt farliga för ett öppet, tolerant och i slutändan demokratiskt samhälle.
FI tycker sån här konst är bra. konstnären Carolina Falkholt är väl feminist själv också antar jag. hon är i alla fall en riktig skum typ och inte särskilt uppskattad inom graffiti vad jag uppfattar det som. sättet hon ser ut på är typiskt feminist/vänstermupp.
Senast redigerad av jagluktarketchup 2014-06-17 kl. 23:28.
Citera
2014-06-17, 23:27
Medlem
Fizzywixs avatar
Målar elever könsorgan på väggarna skall det betraktas som klotter. Beställer kommunen en målning på en vägg i en SKOLA och konstnären målar ett könsorgan, då skall konstnären inte få sitt arvode. Som någon annan sagt i denna tråd kan Lars Ohly måla hur mycket könsorgan han vill på väggarna hemma hos sig, om han nu tycker att det är så vackert.

Jag håller helt och hållet med Margareta Larsson. Det är fanimej osmakligt. Dessutom är Lars Ohly verkligen inte rätt person att ställa sig upp och gnälla om könsorgan, när han låtit sitt eget få sina 15 minuter i rampljuset...
Citera
2014-06-17, 23:29
Medlem
Fizzywixs avatar
Citat:
Det är klart SD inte vill ha mångkultur. Dom vill ju inte ens ha kultur! Fast samtidigt vill dom värna den.. :confused:

Är du dum?
Citera
2014-06-17, 23:30
Medlem
Europes avatar
Svaret är ett stenhårt och orubbligt: NEJ!

Citat:
Ursprungligen postat av Kakafonisk
Men när Dan Park fängslas för sin regimkritiska konst där han kritiserar den sittande makten och prominenta främlingar som understödjer den, då är fickrunkaren Lars Ohly tyst. För det är inte intressant att kritisera, då handlar det ju om "nazistisk konst".

Ja, men Sjuklövern och det svenska etablissemanget är och förblir hängivna motståndare till yttrandefrihet och demokrati. Frågan är om SD verkligen ska gå samma väg? Det räcker för att jag eventuellt låter bli att rösta på dem, i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av coyoteroadrunner
Jo det verkar ju som en vettig prioritering att fängsla patetiska konstnärer. Då får rättsväsendet nåt vettigt att syssla med istället för andra mindre viktiga ting: våldsbrott, våldtäkter, rån, förorterna brinner osv...

Det är även anledningen till att jag är kritisk till att SD delar Sjuklöverns narkotikapolitik. Inte enbart för att den är samhällsskadlig och aldrig kan uppnå något annat än att plåga enskilda narkotikabrukare och förhindra eventuella behövliga vårdinsatser, utan även för att man behöver förmodligen helt sluta tillåta svenska polisen jaga haschrökare och rattfyllon (förutom när folks körande ger anledning till att stoppa dem), samt även 'yttrandebrottslingar' och allt annat, så att de verkligen inte kan hålla på med det för att snygga till statistiken, istället för att de tvingas börja lösa riktiga brott.

Citat:
Ursprungligen postat av Easy-Lee
Den förklaringen är ju så jävla PK så att det blir löjligt. Man ska inte fängsla "konstnärer", men den som gav "konstnären" uppdraget bör entledigas från sin tjänst. Hålla på och fjolla om sexuella övergrepp som försvar kan feminister syssla med, alla vet mycket väl att SD:aren bara ville knäppa en röding på näsan. Hur svårt kan det vara att ha den infallsvinkeln i sin kritik? Kan ju inte vara så svårt att motivera varför stora fittor på allmänna väggar är en mindre smakfull idé?

Konstnären målade på uppdrag av skolan, så rimligtvis borde det endast vara beställaren som kan hållas ansvarig. Det lutar dock snarare mot slöseri av skattemedel i så fall. Jag menar, först betala för konst utan att ta reda på vad det kommer att vara, för att sedan betala för att ta bort det när man väl har fått det...

Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Givetvis ska ju ingen behöva fängslas för sin konst. Men man ju givetvis ifrågasätta huruvida staten ska tvångsbeskatta sina medborgare för att finansiera offentlig konst.

Lika självklart är att fängslandet av Dan Park var ett rent perverst rättsövergrepp.

Nej, självklart ska vi inte tvångsbeskatta medborgarna i en föga demokratisk stat för att finansiera ideologiskt rätt regimkonst, samt ännu mindre finansiera spridandet av ideologiska konspirationsteorier, pseudovetenskap och trosdogmer, vilket också råkar ingå i konstnärinnans verksamhet (hennes konst är i mina ögon åtminstone lite grann dekorativ, med viss 1970-talskänsla, om inget annat). Det har inte lett till någon konst av värde i Sverige, samt inte i någon högre mån ens i liknande stora länder som Sovjetunionen eller Nazityskland, förutom när en mer mästerlig konstnär har lyckats ta sig genom det politiserade kulturlivet (som t.ex. Leni Riefenstahls dokumentärer), men det är i de fallen snarare trots, än tack vare, det politiserade systemet.

Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Fast man blir väl fängslad om man ritar ett nazi-hakkors eller gör en Hitlerhälsning i konstnärligt syfte?

Att svenska regimen och etablissemanget är antidemokrater och förtryckare innebär inte att man själv per automatik behöver vara anhängare av det. Man behöver inte vara rutten, även om alla andra är det.

Citat:
Ursprungligen postat av Egon.Krenz
Yttrandefriheten måste absolut bevaras och gärna utökas, men om det handlar om antagonister till SD som vill göra det, så skall de spärras in i fängelse.

SD-anhängarna ryggdunkar åt förslaget. Vad hade reaktionen varit om det var en vänsterpartist som motionerade om att införa fängelsestraff för nationalromantiska målningar, hade den personen då mött samma medhåll här bland SD-killarna?

Har du källa på att "SD-anhängare" ryggdunkar åt förslaget?

Vad reaktionen har varit på att svensk ljugmedia hetsar mot alla som inte följer rekommendationerna från regimen vet alla mycket väl om, t.ex. när en s.k. "kulturskribent" i DN bedömer att alla som kan ibland uppskatta figurativ konst är "nazister", samt när svenska regimen kastar konstnärer och alla andra som motsätter sig regimens linje i fängelse, är välkänt genom att bl.a. läsa här på Flashback forum. Om de är "SD-killarna" har jag ingen aning om, speciellt när det emellanåt handlar om kvinnor, eftersom jag inte vet vilka det är du refererar till.
Senast redigerad av Europe 2014-06-17 kl. 23:41.
Citera
2014-06-17, 23:31
Medlem
anartris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzywix
Är du dum?

Nej. Eller vad får dig att fråga?
Citera
2014-06-17, 23:32
Medlem
HAHA! Kukar har ritats på alla skolor och arbetsplatser sen mannen uppfann elden, men så fort en fitta målas på väggen så bryter helvetet lös.
Skall fängelsestraff bara innebära fittmålningar, eller skulle det även innebära om man ritar spermasprutande kukmålningar?
Hon kan fan inte ha tänkt igenom det där förslaget allt för många ggr.
Senast redigerad av torteras78 2014-06-17 kl. 23:35.
Citera
2014-06-17, 23:34
Bannlyst
Citat:
Det är klart SD inte vill ha mångkultur. Dom vill ju inte ens ha kultur! Fast samtidigt vill dom värna den..
Nu är ju SD-kärringen uppenbarligen ganska korkad, men vad har judisk depraverad skitkonst med svensk kultur att göra?

Om jag bajsar i en påse och kastar den på väggen, är det "kultur" och "konst", för att jag påstår det?
Citera
2014-06-17, 23:37
Medlem
Jag har inte satt mig in i ämnet några mängder, men att visa upp könsorgan för grundskoleelever utan att ha något utbildningssyfte kan jag absolut se som straffbart (även om jag inte ser fängelse på skalan!). Jag anser dock inte att konstnären som tog uppdraget är den som bör straffas utan den som är ytterst ansvarig för att könsorganen målades på väggarna.

Om beställningen dock inte var ett könsorgan men att könsorgan ändå målades bör arbetsgivaren kunna "anmäla" konstnären för att inte ha uppfyllt sitt uppdrag. Det ska inte explicit behöva stå att en konstnär inte ska måla könsorgan, nazikors eller folkmord på väggar som ska brukas av grundskoleelever.

EDIT:
Anmälan skulle självklart gälla förstörande av allmän egendom alternativt kontraktsbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in