2014-06-17, 18:22
Medlem
Storalfs avatar
Ja, Margereta Larsson riksdagsledamot för sd tycker att konstnärer bör dömas för sexuellt ofredande om de målar vaginor på skolväggarna.
Jag tycker å ena sidan att hon har en poäng att det är absurt med den typen av konst och särskilt i en skola men det här med förbud och fängelse för obekväma yttringar är jag livrädd för. Jag tycker att Dan Park ska få provocera med sin konst och då vore det oerhört patetiskt om jag var för ett förbud mot annan provocerande konst.

Lite kul är det dock att twitter fylls med nazijämförelser från kommunisterna, samma personer som applåderade när Dan Park dömdes för sin konst.

Vad tycker ni om förslaget, hur ska ledningen i sd hantera det här? Jag misstänker att det kommer blåsas upp åtminstone ikväll på nyheterna.

https://www.youtube.com/watch?v=5GmPnckrP8I
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=5892060
Senast redigerad av Storalf 2014-06-17 kl. 18:25.
Citera
2014-06-17, 18:53
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Jo det verkar ju som en vettig prioritering att fängsla patetiska konstnärer. Då får rättsväsendet nåt vettigt att syssla med istället för andra mindre viktiga ting: våldsbrott, våldtäkter, rån, förorterna brinner osv...
Citera
2014-06-17, 19:07
Avslutad
Håller med om man inte ska öka åsiktsdiktaturen ännu mer trots att det vore lite kul om det drabbade feminister och vänsterdrägg rakt i nyllet. Vi vet mycket väl att en dylik morallag till 99% skulle användas för att försöka fälla nationalister när andra metoder inte är tillämpningsbara, SD bör inte heja på den utvecklingen. Om någon vill måla fittor på väggarna bör den personen svartlistas från ytterligare uppdrag och skiten målas över.

Citat:
"Västerpartiets Lars Ohly valde att frångå sitt planerade tal för att besvara Margareta Larssons (sd) uttalande. Vi har alltså en ledamot i Sveriges riksdag som säger att konstnärer ska fängslas för att de avbildar vaginor, sa han.

- Den konstsynen och den kultursynen, den är 30-talets Tysklands. Jag tycker att det är avskyvärt och mycket anmärkningsvärt att det framförs av en ledamot i Sveriges riksdag."

Vad är det med dessa handlingsförlamade sverigedemokrater egentligen? Boll på boll läggs upp utan att de tar chansen att smasha? Hon kunde helt iskallt replikerat "Vi är redan där. Dan Park, någon?"
Citera
2014-06-17, 19:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag håller till 100% med henne!
Den förklaringen är ju så jävla PK så att det blir löjligt. Man ska inte fängsla "konstnärer", men den som gav "konstnären" uppdraget bör entledigas från sin tjänst. Hålla på och fjolla om sexuella övergrepp som försvar kan feminister syssla med, alla vet mycket väl att SD:aren bara ville knäppa en röding på näsan. Hur svårt kan det vara att ha den infallsvinkeln i sin kritik? Kan ju inte vara så svårt att motivera varför stora fittor på allmänna väggar är en mindre smakfull idé?
Citera
2014-06-17, 19:29
Medlem
SvenskOppositions avatar
Givetvis ska ju ingen behöva fängslas för sin konst. Men man ju givetvis ifrågasätta huruvida staten ska tvångsbeskatta sina medborgare för att finansiera offentlig konst.

Lika självklart är att fängslandet av Dan Park var ett rent perverst rättsövergrepp.
Citera
2014-06-17, 19:52
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Givetvis ska ju ingen behöva fängslas för sin konst. Men man ju givetvis ifrågasätta huruvida staten ska tvångsbeskatta sina medborgare för att finansiera offentlig konst.

Lika självklart är att fängslandet av Dan Park var ett rent perverst rättsövergrepp.

Fast man blir väl fängslad om man ritar ett nazi-hakkors eller gör en Hitlerhälsning i konstnärligt syfte?
Citera
2014-06-17, 20:10
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Fast man blir väl fängslad om man ritar ett nazi-hakkors eller gör en Hitlerhälsning i konstnärligt syfte?

Uppenbarligen så kan man ju det. Men det betyder inte att det är acceptabelt att regimen på så sätt tar sig friheten att tysta obekväma konstnärer. Demokrati kräver yttrandefrihet, där även den sakrosankta judenheten ska få exponeras, hånas, hatas eller förlöjligas.
Citera
2014-06-17, 20:10
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Fängsla är att gå alldeles för långt, däremot så borde man inte lägga en skattekrona på kultur.
Citera
2014-06-17, 20:23
Medlem
Är detta hennes sätt att ta avstånd från Dan Park?
Mer Dan Park åt folket!
Eller är hon slug? D v s provocerar fram ett medialt drev om att skydda/öka konstnärers rättigheter, varpå Dan Park inkluderas i det.
Citera
2014-06-17, 20:36
Medlem
Egon.Krenzs avatar
Yttrandefriheten måste absolut bevaras och gärna utökas, men om det handlar om antagonister till SD som vill göra det, så skall de spärras in i fängelse.

SD-anhängarna ryggdunkar åt förslaget. Vad hade reaktionen varit om det var en vänsterpartist som motionerade om att införa fängelsestraff för nationalromantiska målningar, hade den personen då mött samma medhåll här bland SD-killarna?
Citera
2014-06-17, 20:38
Medlem
TrotsTrollets avatar
Oj, tur att eleverna inte är straffmyndiga...
Vad jag minns av mellanstadiet och högstadiet så var könsorgan i stort sätt det ända man målade
Citera
2014-06-17, 20:42
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Jag håller till 100% med henne!

Det är klart att kommunisten Lars Ohly ska visa sitt fula tryne. Vad gör han i riksdagen förresten?

Så du tycker alltså att konstnären som fick betalt av kommunen för att göra den här målningen såhär i efterhand ska åka i fängelse för det? Detta var alltså ett beställt konstverk som skulle uppföras, även om kommunen verkar ha haft dålig koll på vad det var.

Jäkla dumheter, det var först när någon sa att det skulle föreställa en vagina som jag först reflekterade över det. Om det där är sexuellt ofredande får vi nog illa kvickt se till att plocka ner alla nakenstatyer som står runt omkring på vissa skolor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in