• 1
  • 2
2014-06-13, 18:27
Medlem
svensken77s avatar
Har köpt en Kniv från Filmen PREDATOR från företaget Fritid och prylar.
Kniven finns i olika utföranden, en osignerad version, en som kallas för " Dutch Schaefer signature " och sen finns det även en jubileumsversion om det var 20 år eller 30 år..
Jag satt o kollade runt på nätet för att köpa denna kniven och främst på amerikanska marknaden pga högt pris här i Sverige och det verkar som endast fritidochprylar.se säljer den i Sverige. Hittade ett par ställen i usa som sålde denna kniven men efter moms o tull o frakt verkade det som att jag skulle komma upp i nästan samma pris som i Sverige så jag valde att beställa den från fritid och prylar för 1449 kr och beställde samtidigt 2 knivar till från en annan film och serie.

Kniven dom (påstår) att dom säljer och lagerför är "Dutch schaefer signature" som ligger ca 50% högre i pris än den osignerade kniven då den har en signatur på bladet och på "brädan" den hänger på samt att den har ett unikt nummer då det bara gjordes 5000 sådana här..

Som sagt så beställer jag kniven då jag tänker att det är ett ok pris för den signerade modellen och den verkar dessutom slutsåld på dom flesta ställena i Usa.
Paketet kommer och jag hämtar ut det, kommer hem och öppnar det och får se att det INTE är den signerade utan den vanliga modellen utan signatur. Dom två andra knivarna håller ganska låg kvalitet men det var väntat då det är replikor och inte äkta..
Min Sambo sitter bredvid och jag påtalar även detta till henne.
Kontaktar företaget som svarar att dom endast säljer signature edition kniven och att det står stort på framsidan och på bladet och på skaftet och undrar om jag påstår att jag ej fått en sådan kniv?

Självklart påstår jag det eftersom det är så de är och han ber då att jag ska fota kniven vilket jag gör och skickar bilder på kniven, brädan, kartongen och även äkthetsintyget samtliga utan signatur eller unikt nummer..

Jag får då ett svar att den kniven jag fotat är inte den versionen dom säljer eller ens lagerför och han hävdar dessutom att jag köpt kniven NÅGON ANNANSTANS!! (detta är vad jag menar med på gränsen till förtal att jag försöker lura dom.)

Jag svarar då tillbaka att nu får han fan ta och förklara sig eftersom han hävdar att jag skulle köpt en kniv någon annanstans och att jag sedan beställer en av dom som skulle vara signerad och att jag sen av någon anledning skulle vilja byta den första osignerade till EN TILL SIGNERAD? Varför skulle jag vilja ha 2 likadana knivar, vore väl isåfall bättre att ha 2 olika versioner om man samlar på knivar?

Jag har Mailat ytterligare efter det men nu vägrar dom svara verkar det som!

Kniven vill jag behålla om dom nu inte säljer den signerade versionen men då vill jag fan inte betala för den signerade som dom PÅSTÅR sig sälja och dessutom har på bild på sin hemsida och på blocket..

Jag börjar misstänka att dom inte har den signerade eftersom den var slutsåld i princip överallt och endast fanns i 5000 ex världen över och började säljas redan 2008 tror jag.

Nu undrar jag:

1. Finns det någon annan här som köpt denna kniven av fritidochprylar? (verkar ju finnas fler knivdårar här på FB )

2. Är det någon ide att försöka driva detta vidare och vad tjänar det till? Tänkte först o främst på konsumentrådgivningen?

3. Mer en VARNING till andra för detta företag. Finns säker nöjda kunder men så här behandlade dom mig.
Citera
2014-06-13, 18:35
Bannlyst
Länk till kniven http://www.fritidochprylar.se/produk...dition-Machete
Citera
2014-06-13, 18:37
Medlem
svensken77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenPeas
Länk till kniven http://www.fritidochprylar.se/produk...dition-Machete
Stämmer ja.. Den jag fick hade alltså inte den vita texten på bladet eller texten på den svarta brädan eller nummret på äkthetsbeviset.
Citera
2014-06-13, 19:26
Medlem
svensken77s avatar
Hur funkar det med konsumenrådgivning, nån som vet? Pengarna spelar ju ingen större roll då det kanske rör sig om kanske 5-6 hundra bara mellan modellerna men man anklagar inte kunder på detta sätt helt utan grund tycker jag alternativt försöker lura kunderna rakt av..
Citera
2014-06-13, 20:08
Medlem
Lothlorias avatar
Hej!

Tråkigt för dig att du hamnat i en sån sits. Mellan ett företag och privatpersoner är det konsumentköplagen som är tillämplig.

Eftersom att du beställt en signerad kniv är det en sådan du i leveransen ska få, annars är det enligt 16§ fel på varan.

Med andra ord har du rätt att få det du beställt och betalat för. Det låter som ett väldigt oseriöst företag som inte tar dig på allvar. Jag tycker absolut att du ska stå på dig. Hör efter med konsumentrådgivaren på din kommun för att få hjälp med hur du kan fortsätta.

MvH
Citera
2014-06-13, 20:43
Medlem
svensken77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothloria
Hej!

Tråkigt för dig att du hamnat i en sån sits. Mellan ett företag och privatpersoner är det konsumentköplagen som är tillämplig.

Eftersom att du beställt en signerad kniv är det en sådan du i leveransen ska få, annars är det enligt 16§ fel på varan.

Med andra ord har du rätt att få det du beställt och betalat för. Det låter som ett väldigt oseriöst företag som inte tar dig på allvar. Jag tycker absolut att du ska stå på dig. Hör efter med konsumentrådgivaren på din kommun för att få hjälp med hur du kan fortsätta.

MvH

Jag ska absolut kontakta konsumentrådgivarn o se vad dom säger men dom har bara telefontid på tisdagar.. Nackdelen är ju att ord står mot ord men har ialla fall min Sambo som kan intyga att det var fel kniv jag fick.
Citera
2014-06-17, 18:31
Medlem
svensken77s avatar
Jag kontaktade företaget igår och fick svaret att jag skulle skicka tillbaka den och få en signerad i utbyte, skickade in den idag så får väl se om jag får något tillbaka...
Citera
2014-06-17, 23:06
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensken77
Jag kontaktade företaget igår och fick svaret att jag skulle skicka tillbaka den och få en signerad i utbyte, skickade in den idag så får väl se om jag får något tillbaka...
Bra att det löste sig så långt. Det kan ju faktiskt vara så att det varit en felleverans från deras leverantör, eller att det råkat hamna en osignerad kniv i en kartong för signerade knivar från fabriken.
Citera
2014-06-25, 17:17
Medlem
svensken77s avatar
Har nu fått en ny kniv, den signerade versionen. Han skulle också ersätta för frakten tillbaka men det bjuder jag på, orkar inte skicka in kvitto o sånt..
Dom har nu även 2 olika knivar till salu på hemsidan, både signature och inte, kanske min kniv som han säljer osignerad lite billigare eller har han ett lager av båda versionerna...

Jaja för mig har det nu löst sig till slut ialla fall...

Nu är det bara att vänta på alla "intelagligaattimportera" knivar som är på väg från diverse länder
Citera
2014-07-18, 22:50
Medlem
magnificos avatar
Har hört mig för med fritidochprylar.se och en bekant där. I detta fallet var det grossisten i USA som gjort fel, alla knivar som beställts skulle vara signerade versionen men tydligen var en av dem osignerad, detta syntes inte på utsidan på förpackningen och felet ligger i USA, inte Sverige. Tråkigt du råkade ut för detta, som samlare vill man ju ha det bästa.
Citera
2014-07-19, 08:39
Medlem
svensken77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magnifico
Har hört mig för med fritidochprylar.se och en bekant där. I detta fallet var det grossisten i USA som gjort fel, alla knivar som beställts skulle vara signerade versionen men tydligen var en av dem osignerad, detta syntes inte på utsidan på förpackningen och felet ligger i USA, inte Sverige. Tråkigt du råkade ut för detta, som samlare vill man ju ha det bästa.
Problemet är nu löst och allt är i slutändan ok. Frakten spelar ingen större roll även om jag hade blivit ersatt för den med om jag skickat in kvitton. Kniven hänger nu på väggen ihop med alla andra och allt är lungt.
Citera
2014-07-19, 08:51
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensken77
Problemet är nu löst och allt är i slutändan ok. Frakten spelar ingen större roll även om jag hade blivit ersatt för den med om jag skickat in kvitton. Kniven hänger nu på väggen ihop med alla andra och allt är lungt.

Lite OT men kan du inte fota väggen och lägga ut här?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in