2014-06-17, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin

Ok, nu förstår jag skillnaden.
Är den kunskapen om likfläckar allmän alltså om man till exempel är advokat, jurist eller liknande? Och är dessa synliga för ögat?
Citera
2014-06-17, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Ok, nu förstår jag skillnaden.
Är den kunskapen om likfläckar allmän alltså om man till exempel är advokat, jurist eller liknande? Och är dessa synliga för ögat?
Om advokaten får reda på att det finns likfläckar förstår hen att Yara redan var död. Likfläckar är mycket synliga för ögat. De ser ut som lilafärgade blåmärken och om någon ligger på sidan kan hela den sidan bli mörklila.
Citera
2014-06-17, 14:47
Medlem
Citat:
Om advokaten får reda på att det finns likfläckar förstår hen att Yara redan var död. Likfläckar är mycket synliga för ögat. De ser ut som lilafärgade blåmärken och om någon ligger på sidan kan hela den sidan bli mörklila.

Tack.

Förstår att det här blir en högst hypotetisk fråga förmodligen omöjlig att svara på. Men. Kan detta också varit välkända fakta för Rami med sin "human rights advocate" utbildning/bakgrund?

Edit/Asch idiotisk fråga vem vet vad Rami vet! Men tänker att människorättsadvokater kanske inte sysslar så mycket med rättsmedicin så detta var kunskaper som båda saknade.
Senast redigerad av VemKom 2014-06-17 kl. 15:25. Anledning: edit
Citera
2014-06-17, 15:28
Bannlyst
Citat:
Tack.
Förstår att det här blir en högst hypotetisk fråga förmodligen omöjlig att svara på. Men. Kan detta också varit välkända fakta för Rami med sin "human rights advocate" utbildning/bakgrund?
Aha, du tänker så! Om han hade sett likfläckar/likstelhet hade han kanske avstått från att låtsas att hon dött i en fallolycka, tänker du. Mycket möjligt, inte minst eftersom många från dessa områden sett ett antal döda människor, vilket rätt få svenskar har. Men det bygger på en hel rad hypoteser, som måste klaffa:
* Yara var "nydöd"
* R hade sinnesnärvaro att kontrollera likfläckar
* Någon har verkligen kastat Yaras kropp över balkongräcket.
Citera
2014-06-17, 15:59
Medlem
Citat:
Aha, du tänker så! Om han hade sett likfläckar/likstelhet hade han kanske avstått från att låtsas att hon dött i en fallolycka, tänker du. Mycket möjligt, inte minst eftersom många från dessa områden sett ett antal döda människor, vilket rätt få svenskar har. Men det bygger på en hel rad hypoteser, som måste klaffa:
* Yara var "nydöd"
* R hade sinnesnärvaro att kontrollera likfläckar
* Någon har verkligen kastat Yaras kropp över balkongräcket.

Jo visst är det rena hypoteser som är förutsättningen och framförallt den sista.
Sedan har du rätt i många från Palestina både har upplevt och sett också våldsam död på nära håll.

Och om Y varit död en längre tid så måste R iaf ha förstått att det omöjligt skulle gå att dölja misshandeln via en olycka eller ett fall. Samtidigt får jag för mig att det är ovanligt att barn misshandlas till döds med den brutalitet som verkar vara fallet här. Balkongfall skulle däremot förklara varför flickan var så illa däran rent fysiskt.

Lämnar nu detta obehagliga balkongämne till sitt öde tills mer info kommer...
Citera
2014-06-17, 16:35
Medlem
Rompetrolls avatar
Redan från första bilderna på när tekniker letar på och under balkongen till entrédörren så hade jag tron att dom burit upp henne och skrev i ett inlägg.
Men hon måste varit medvetslös eller död då. Ingen har hört eller sett något - och dom måste svept in henne i filt el. dyl. Grannarna var ju uppmärksamma vad gäller flickan f.ö. Bråk och barnskrik från lägenheten tidigare.

Jag spekulerar att de samlat upp blod från den medvetslösa flickan som dom uträknat spillt över balkongräcket. ett stort sår så går det troligt lätt att få samman någon dl. Vilket borde räcka om dom tänker logiskt. Kanske polisen redan har koll på det - och insett att flickan varit tvungen ta i räcke för att ta sej över det. Det borde ha varit DNA på "filt" eller annat dom i så fall använt när hon togs upp. Kanske inte så klokt att skylla på att hon fallit från balkongen.
Polisen vet vad dom gör och jag tror dom om att de samlat mycket mer än vad vi tror.
Vi får nog en massiv FUP att vänta på i framtiden.

jag
Citera
2014-06-17, 17:18
Medlem
Citat:
Tack.

Edit/Asch idiotisk fråga vem vet vad Rami vet! Men tänker att människorättsadvokater kanske inte sysslar så mycket med rättsmedicin så detta var kunskaper som båda saknade.

Jag tror inte man ska fästa stor vikt vid hans juridiska studier. Om han verkligen läst några kurser så har de handlat om "human rights" på ett grundläggande plan, kanske för att få jobb i någon av de hundratals intresseorganisationerna som finns i Palestina, finansierade av internationella fackliga organisationer, hjälporganisationer, politiska partier i västvärlden med mera med mera.

Jag googlade på hans universitet i Algeriet, eftersom jag kan lite franska http://www.univ-sba.dz/index.php/en/ , men den fakultet han säger sig ha studerat vid ( Faculté des droits et sciences politiques de Sidi Bel-Abbès) har ingen hemsida Sen hittade jag en artikel som handlade om (ifall jag förstod det skrivna korrekt) att fakulteten stängt ner på grund av korruption och politik http://bel-abbes.info/?p=25264

Och fullständigt OT kan jag tillägga att AWU Luanda, där Y*ras pappa ska ha studerat " master of inetrnational relations " (enligt hans Facebook) är ett helt internetbaserat amerikanskt bluffuniversitet som säljer tjusiga titlar till alla som betalar. http://en.wikipedia.org/wiki/American_World_University
Deras hemsida är inte uppdaterad men det står lite priser om någon blir sugen på en masterexamen
http://www.awuedu.org/Tuition.php
Citera
2014-06-17, 18:00
Medlem
Citat:
Så länge domstolen tror det är ett brott och häktar om honom är advokatens åsikt tämligen ointressant. Vi får vänta och se om det räcker till åtal.

Rent juridiskt kan jag hålla med. Men hans diffusa sätt att uttrycka sig genom att säga att han delar den uppfattningen att han inte gjort sig skyldig till brott, kan indikera på att Rami har gjort något som advokaten än så länge inte tycker är ett brott i egenskap av försvarare. Det är väl inte förrän i pläderingen man fokuserar mera på lagstiftningen. Så jag tror att till och med Ramis version av händelseförloppet kan vara en brottslig handling i och med advokatens diffusa uttryckssätt. Och vilken grad av brottslighet det kan röra sig om, när eller om hela sanningen kommer fram kan ju då handla om ett grövre brott. Min spekulation naturligtvis.
Citera
2014-06-17, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Rent juridiskt kan jag hålla med. Men hans diffusa sätt att uttrycka sig genom att säga att han delar den uppfattningen att han inte gjort sig skyldig till brott, kan indikera på att Rami har gjort något som advokaten än så länge inte tycker är ett brott i egenskap av försvarare. Det är väl inte förrän i pläderingen man fokuserar mera på lagstiftningen. Så jag tror att till och med Ramis version av händelseförloppet kan vara en brottslig handling i och med advokatens diffusa uttryckssätt. Och vilken grad av brottslighet det kan röra sig om, när eller om hela sanningen kommer fram kan ju då handla om ett grövre brott. Min spekulation naturligtvis.
Men sade inte försvararen att "om /Ramis/ berättelse kan styrkas, är han oskyldig"? (Reserverar mig lite för ordalydelsen, men villkorssatsen var där)
Har du läst någon annan utsaga, så please länka om du hittar den igen.
Jag är en sådan som rider på ord ibland och jag är nyfiken på om något pekar vidare på oskuld.
Om advokaten numera tror på oskuld, så är ju det jättespännande.
Senast redigerad av tantigheter 2014-06-17 kl. 18:40. Anledning: försök att förtydliga, hoppas det lyckas
Citera
2014-06-17, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
"han nekar till brott och har lämnat en berättelse, och stämmer den delar jag uppfattningen att han inte gjort sig skyldig till något brott, säger hans advokat Christer Holmqvist.
Han vill inte gå in i detalj på vad som sagt, men säger att det finns teknisk bevisning som styrker hans huvudmans version av vad som hänt."

Detta uttalande från advokatens sida behöver inte betyda att mannens version av vad som hänt skulle betyda att han är oskyldig. Advokaten säger att han har den uppfattningen. Detta kan betyda att han har gjort något som man kan ha en åsikt om det är ett brott eller ha en åsikt att det inte är ett brott. Skulle tippa att åklagaren har den uppfattningen att det är ett brott.

Det var detta jag syftade på.
Citera
2014-06-17, 19:01
Medlem
En försvarsadvokat måste förstås tro på sin huvudman så långt det är möjligt. Men advokaten säger också att det finns teknisk bevisning som talar för Ramis version. Det kan han inte ha hittat på. Vad kan det vara för teknisk bevisning...
Citera
2014-06-17, 19:28
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Jag tror inte man ska fästa stor vikt vid hans juridiska studier. Om han verkligen läst några kurser så har de handlat om "human rights" på ett grundläggande plan, kanske för att få jobb i någon av de hundratals intresseorganisationerna som finns i Palestina, finansierade av internationella fackliga organisationer, hjälporganisationer, politiska partier i västvärlden med mera med mera.

Jag googlade på hans universitet i Algeriet, eftersom jag kan lite franska http://www.univ-sba.dz/index.php/en/ , men den fakultet han säger sig ha studerat vid ( Faculté des droits et sciences politiques de Sidi Bel-Abbès) har ingen hemsida Sen hittade jag en artikel som handlade om (ifall jag förstod det skrivna korrekt) att fakulteten stängt ner på grund av korruption och politik http://bel-abbes.info/?p=25264

Och fullständigt OT kan jag tillägga att AWU Luanda, där Y*ras pappa ska ha studerat " master of inetrnational relations " (enligt hans Facebook) är ett helt internetbaserat amerikanskt bluffuniversitet som säljer tjusiga titlar till alla som betalar. http://en.wikipedia.org/wiki/American_World_University
Deras hemsida är inte uppdaterad men det står lite priser om någon blir sugen på en masterexamen
http://www.awuedu.org/Tuition.php

Tack!
Ja, här ser vi ytterligare bevis på bluffandet från de här gubbarna.
Tillförlitligheten känns lika med noll vad det än gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in