2014-06-17, 11:55
Medlem
Någon som vet om det är lugnt att köpa bil på d-nummer?
Citera
2014-06-17, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temp.User
Någon som vet om det är lugnt att köpa bil på d-nummer?

Kan bli problem när du ska skriva över bilen på dig på Statens Vegvesen. Jag fick besked om att man måste skriva den dels på ett norskt personnummer och dels på en folkbokförd person inom Norge. (Vilket försätter en i problem, för om man har d-nummer och varit i Norge mer 1 år så kan man varken ha svensk eller norsk bil med de reglerna.)

Värt att ta ett telefonsamtal till vegvesen för att kolla upp innan du köper iaf.
Citera
2014-06-17, 14:59
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tottte
Tack så mycket för hjälpen och ett bra svar. Kanske inte så stor skillnad lönemässigt mot Sverige, men valutan och skatten gör ju sitt till, så det är kanske värt att prova.

Glöm inte alla avdrag du kan göra om du blir klassad som "pendlere" och det enormt mycket bättre sjukskrivningsreglerna där du får fullt betalt, trots sjukdom...

Citera
2014-06-17, 20:23
Medlem
Vilka regler är det som gäller vid följande scenario?

Du är anställd på en arbetsplats och har skrivit på ett kontrakt för 6 månader.

Du får efter halva perioden veta att den ekonomiska situationen på arbetsplatsen börjar bli ohållbar och att du kan komma att bli varslad. Blir det då att man får lönen för 1 månad framåt och får arbeta därefter, eller har man rätt till något ytterligare då det underskrivna kontraktet sträcker sig under en längre period?
Citera
2014-06-17, 21:51
Medlem
Har nästan ingen koll på det här med att jobba i Norge, det jag har hört är att man tjänar mycket bra om man är en servitris eller lagerjobb, stämmer detta? Hur mycket bättre än Sverige pratar vi om då? (Lönemässigt såklart)
Citera
2014-06-18, 01:56
Medlem
bingo!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av draken88
Har nästan ingen koll på det här med att jobba i Norge, det jag har hört är att man tjänar mycket bra om man är en servitris eller lagerjobb, stämmer detta? Hur mycket bättre än Sverige pratar vi om då? (Lönemässigt såklart)

Ja just servitriser och lagerarbetare är statusyrken i Norge, ungefär som doktorer i Sverige.

Du högre lön än i Sverige. Men bostaden kostar massor, bilen kostar massor och maten är något dyrare än i Sverige. Du kommer mao inte glida runt i någon ny BMW bara för att du arbetar i Norge utan du kommer fortfarande vara samma slitna träl.
Citera
2014-06-18, 16:18
Medlem
Hör olika av alla. Är det lätt eller svårt att få jobb i Norge jämfört med Sverige? Och är det såpass att man inte tjänar något på att flytta dit för lönen? Om man kollar på priser, utgifter?
Citera
2014-06-18, 16:24
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Hör olika av alla. Är det lätt eller svårt att få jobb i Norge jämfört med Sverige? Och är det såpass att man inte tjänar något på att flytta dit för lönen? Om man kollar på priser, utgifter?

Hur långt är ett snöre? Om du är av typen "nybakad student med truckförarbevis som ska bo i Oslo" så hade jag rekommenderat dig att stanna hemma hellre. Har du någon mer relevant yrkeskunskap eller högre utbildning och inte måste bo centralt på östlandet eller på pendelavstånd till gränsen så finns det fortfarande jobb som kan löna sig. Kort sagt; vem är du och vad vill du?
Citera
2014-06-18, 17:43
Medlem
Hur blir det med pensionen om man arbetar i Norge?
Har hört att man måste jobba i Norge i minst 3år för att man ska kunna få ut något av det som betalas in vid pensionen, annars förverkas pengarna och man förlorar pension för den tidien man var i Norge. Det låter ju helt värdelöst, stämmer det verkligen?
Citera
2014-06-18, 18:45
Medlem
Baalzamons avatar
Nu har tydligen skatteuppgjöret kommit, det skall bli spännande att se
Citera
2014-06-18, 21:07
Medlem
Är det någon som fått ett sms från skatteetaten ännu?
Det ska ju tydligen plinga till när dom är färdiga med oppgjöret. Men hos mig har det då fan inte plingat ännu.
Väntar ivrigt på skattepengarna
Citera
2014-06-18, 21:24
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iLikeGiraffes
Är det någon som fått ett sms från skatteetaten ännu?
Det ska ju tydligen plinga till när dom är färdiga med oppgjöret. Men hos mig har det då fan inte plingat ännu.
Väntar ivrigt på skattepengarna
Hos mig kom det i mailen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in