2014-06-16, 18:24
Medlem
vad säger du om :
Litwo Ojczyzna moja ty jestes jak zdrowie ......

då var det Litwa vem blir Polens nästa Ojczyzna ?
Citera
2014-06-16, 18:43
Medlem
rex144
Du tycker att jag är lite rolig , det håller jag med
ett tips vad kan du lära små pojkar i Polen .

" jestem maly oficerek
mam buziunie jak cukierek
ktora panna chce cukierka
niech caluje oficerka "

Citera
2014-06-17, 02:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nivijag
rex144
Du tycker att jag är lite rolig , det håller jag med
ett tips vad kan du lära små pojkar i Polen .

" jestem maly oficerek
mam buziunie jak cukierek
ktora panna chce cukierka
niech caluje oficerka "

Din korkade jude läs historia innan du yttrar dig. Adam Mickiewicz var född i Litwa när Litwa tillhörde Unia Polski-Litwy.
Citera
2014-06-17, 13:38
Medlem
rex144s avatar
I den polska nationalsången sjunger vi om Italien...
finns det nåt annat land i världen som i sin nationalsång nämner ett annat land?
svar: nej

och sedan: "Litauen mitt fadernesland" reciterar högt alla patriotiska polacker

det är lite schizofreni över det hela

och det defaitiska/pesimistiska... i nationalsången: "Än är Polen ej förlorat"

alla andra nationalsångär är postiva och glada hyllningssånger,

det är tufft att vara polack
Citera
2014-06-17, 15:38
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nivijag
vad säger du om :
Litwo Ojczyzna moja ty jestes jak zdrowie ......

då var det Litwa vem blir Polens nästa Ojczyzna ?

Litauen på den tiden var en del av Polen, som Södermanland är en del av Sverige.
När AM skriver om sin längtan till landet, så menar han det mer bokstavligt som landet han växte upp på, och inte landet som är dagens nation Litauen.
Citera
2014-06-17, 17:43
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
polska äppelodlare är oroliga för Putins sanktioner , Polen är europas största äppelproducent,
bara Kina kan mäta sig med Polen,

Det har byggts fantastiska äppelodlingar i Polen, utvecklingen av olika äppelsorter är top nodge,
tidigare hade man 300 äppelträd per hektar idag har man över 4000 äppelträd per hektar,

Polen producerar över 4 miljoner ton äpplen per år,

även mjuka bär som hallon är Polen nr 1 i europa,

lägg till att Polen är Eu största äggproducent då får ni hela bilden

Äppelproducent?, där ser man. Spanska äpplen, tyska javisst, man har aldrig sett ett polskt äpple och jag har bott i fyra olika östblocksländer. Jag har en ny livsuppgift, att försöka äta ett polskt äpple innan jag dör.
Citera
2014-06-17, 18:47
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failure
Äppelproducent?, där ser man. Spanska äpplen, tyska javisst, man har aldrig sett ett polskt äpple och jag har bott i fyra olika östblocksländer. Jag har en ny livsuppgift, att försöka äta ett polskt äpple innan jag dör.

käre failure är sann romantiker, för 100-150 år sedan var det många polacker utomlands som bara drömde om att se Polen och dö,

det finns ibland att köpa polska äpplen på coop men det brukar vara äpplen av sämre kvalitet i 3 kilos förpackningar, i Polen växer världens godaste äpplen och så kommer III klass äpplen till Sverige av vilka man gör appelmos och äppelsylt, är de fina äpplen för dyra? är det en konspiration?

det roliga är att Polen är även EU-s största tobaksodlare och Eu-s största lightcigg producent, , jag blev chockad själv, trodde att tobak liksom te och kokain.. odlades i varmare länder,

i sammanhanget kan nämnas att Polen är EU-största äggproducent ock kycklinguppfödare,
och värdens största hallon odlare, och EU-s största jordgubbsodlare,
Senast redigerad av rex144 2014-06-17 kl. 18:51.
Citera
2014-06-17, 23:24
Bannlyst
Citat:
käre failure är sann romantiker, för 100-150 år sedan var det många polacker utomlands som bara drömde om att se Polen och dö,

det finns ibland att köpa polska äpplen på coop men det brukar vara äpplen av sämre kvalitet i 3 kilos förpackningar, i Polen växer världens godaste äpplen och så kommer III klass äpplen till Sverige av vilka man gör appelmos och äppelsylt, är de fina äpplen för dyra? är det en konspiration?

det roliga är att Polen är även EU-s största tobaksodlare och Eu-s största lightcigg producent, , jag blev chockad själv, trodde att tobak liksom te och kokain.. odlades i varmare länder,

i sammanhanget kan nämnas att Polen är EU-största äggproducent ock kycklinguppfödare,

Det är bra att du är en patriot men det gäller att vara realistisk. Polen har två problem:

1. Zydzi (Judar)
2. Zlodzieje (Tjuvar)

Dessa två som nästan alltid sitter ihop kommer alltid att hindra Polen från att bli en supermakt. Du vet om du nu bott i Polen att jag har rätt.
Citera
2014-06-19, 19:38
Medlem
failures avatar
Citat:

Ja det förklarar varför man aldrig sett "made in poland" eller liknande på äpplen i supermarket. När jag bodde i Lettland så köpte vi alltid Polska LM blue, så jag köper det med lightciggen.
Citera
2014-06-21, 01:50
Medlem
tetrominos avatar
Citat:
I den polska nationalsången sjunger vi om Italien...
finns det nåt annat land i världen som i sin nationalsång nämner ett annat land?
svar: nej

Spanien nämns i Hollands nationalsång efter 15-1700 talets tid under den spanska kronan.
Vet inte hur det tillför till diskussionen och menar inte att drygt tillrättavisa på något vis, tänkte mest att det vore intressant att veta.
Citera
2014-06-21, 03:23
Bannlyst
Jag tänker inte starta en ny tråd bara för detta eftersom den här tråden visar rätt så bra alla fel med dagens Polen. I Sverige har det inte sagts ett knyst om avlyssningsskandalen som skakar landet sen början av veckan. I korta drag kan man säga att någon/några har under en längre tid avlyssnat en restaurang där banksters, politiker, andra kriminella m fl rör sig dagligen. Det har bl a visat sig att Marek Belka, styrelseordförande för polska riksbanken, dikterar vem som ska vara finansminister i Polen. Den normala, demokratiska, ordningen är att finansministern efter ett val borde sätta sig ner med finansdepartementet och utse riksbankens styrelseordförande...

Enligt Belka sa han bara det eftersom han "oroade sig för landets säkerhet". Detta är bara droppen av isberget.

Polska FBI gick in på tidningen Wprost, som publicerat allt detta, och villa med våld ta allt material. Det fick inte med sig någonting. Arbetare på tidningen skyddade materialet med sitt liv. Polska generalåklagaren tyckte att allt gick rätt till. Men polska FBI ska ju skydda Polens konstitution, men den skyddar bankstermaffian som får order från Washington... Det finns alltså inget Polen.

Utrikeminister Sikorski (Polens defacto ledare från Washington), president Komorowski och premiärminister Tusk är en del av landsförräderiet. De sitter helt tysta idag...
Citera
2014-06-21, 08:49
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Det här är en löjlig tråd, Polen blir aldrig någon stormakt. Att de inte ens kom till fotbolls VM är symptomatiskt. Förhoppningsvis kan de kanske bli så ekonomiskt starka att de inte längre är EU;s största bidragstagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in