Citat:
Ursprungligen postat av
KaktusFlaktus
Varje gång slås man av hur verklighetsfrånvända journalisterna är. De tycks helt sakna självkritik.
Det lät så lovande när hon skrev
"Den här politrukjournalistiken får demokratin att skrika efter nyansering."
Hon syftade tydligen på grandet i sin broders öga, som det heter i gamla bibelöversättningar. Undrar hur hon tänker när hon skriver att de har "alternativa perspektiv" på "främlingsfientlighet", "fascism" och "vithet". För en utomstående betraktare är det svårt att hitta någon större åsiktsspridning i dessa frågor inom journalistkåren.
Jag antar att om man har tillbringat många år i svenska mediers kvävande smala åsiktskorridor, så börjar man uppfatta korridorens bredd som hela spektrat. Då räcker det med små nyansskillnader för att förflytta sig tvärs över hela korridoren.
Den ene säger att massinvandring från tredje världen är en "oerhört dynamisk, fantastiskt berikande möjlighet", den andre säger att det är en "fantastiskt berikande möjlighet". Eftersom det är ytterligheterna i medias åsiktsvärld blir det senare uttalandet suspekt. Varför är han inte mer
entusiastisk? Är det rentav
nynazism som anas? Tur att vi på AB har en
alternativ ståndpunkt!
Lite överraskad blev jag över att en kulturartikel i AB betalas så lågt som tusen kronor, om man nu ska tro på hennes exempel. Jag vet landsortstidningar som betalar bättre än så för en text om en nyöppnad traktorverkstad. Men varför inte, tillgången på wannabe-mediapersonligheter som vill skriva i AB är rimligtvis nästan obegränsad.
I artikeln sägs att det handlar om "hur stora bonusar och vinster ägarna vill plocka ut". Temat är bekant: jag önskar att de andra inte bara tänkte på pengar, för då skulle jag kunna få mer pengar.