2014-06-15, 20:10
Medlem
Jimbos avatar
Förvånande nog har jag inte lyckats hitta någon tråd om detta. Jag måste ju ha missat det på något sätt, för det här måste ju vara Flashbacks våtaste dröm...
Om jag har varit så usel att jag inte hittat rätt tråd eller lagt denna fel - sorry.

Så.

Det började med att SVT-profilen Daniel Sjölin skrev ett öppet brev till Jan Björklund där han menade att Björklunds stränghetspopulism ledde till en sämre och mer segregerad skola. Det roliga med artikeln var givetvis inte Sjölins raljerande ton, utan att han tog avstamp från Bromma:

http://www.expressen.se/kultur/din-s...uskjobb-janne/

Detta har nu fått en lärare, Janne, från de södra förorterna att skriva ett rasande roligt brev till Daniel Sjölin:

http://www.expressen.se/kultur/toppn...r-skola-danne/

Vad vi ska diskutera? Dina tankar kring det hela så klart!
Citera
2014-06-15, 20:29
Medlem
roggeees avatar
Haha, ytterst roligt att se sin gamla lärare ryta till i pressen.
Citera
2014-06-15, 23:59
Medlem
Jakutsks avatar
Haha det där är min gamla lärare i fysik, han var rätt bra faktiskt.
Citera
2014-06-16, 12:02
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakutsk
Haha det där är min gamla lärare i fysik, han var rätt bra faktiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av roggeee
Haha, ytterst roligt att se sin gamla lärare ryta till i pressen.

Om jag förstod det rätt så var han lärare på Kärrtorp. var det där ni gick? Bara undrar hur skolan var då, på er tid? Nu verkar den inget vidare där om man ska tro Janne.
Han verkar vara en riktigt smart och rolig herre, precis sådana so behövs i skolan.

Han lyckas verkligen dra ner brallorna på Sjölin, enkom genom att travestera allt Sjölin skrivit. Med små små förändringar i texten som förändrar alltihop.

Som t.ex det där med lövblåsen på Biltema i Rinkeby, istället för en lövblås på Clas Ohlson på Bromma Blocks (vilket Sjölin skrev för att han ville framställa sig själv så enkel och earthbound att han handlar på CO.)
Citera
2014-06-16, 16:02
Medlem
roggeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Om jag förstod det rätt så var han lärare på Kärrtorp. var det där ni gick? Bara undrar hur skolan var då, på er tid? Nu verkar den inget vidare där om man ska tro Janne.
Han verkar vara en riktigt smart och rolig herre, precis sådana so behövs i skolan.

Han lyckas verkligen dra ner brallorna på Sjölin, enkom genom att travestera allt Sjölin skrivit. Med små små förändringar i texten som förändrar alltihop.

Som t.ex det där med lövblåsen på Biltema i Rinkeby, istället för en lövblås på Clas Ohlson på Bromma Blocks (vilket Sjölin skrev för att han ville framställa sig själv så enkel och earthbound att han handlar på CO.)
Jag gick där till ganska nyligen och han var utan tvekan en av de bättre lärarna jag haft. Gammal civ.ing som sadlat om till lärare. Har stött på honom ett par ggr efter jag gått ut och läget i Kärrtorp verkar ha försämrats lite på sistone. Eleverna presterar sämre än tidigare årskullar, helt enkelt. Annars var/är Kärrtorp ett fullständigt normalt gymnasium. Inte stökigt, bra lärare för det mesta, helt okej skolmiljö i allmänhet. Lite blandat, mest svenska medelklassungar, både vita och invandrare. Bara teoretiska program, inga yrkesförberedande.
Citera
2014-06-16, 20:22
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roggeee
Jag gick där till ganska nyligen och han var utan tvekan en av de bättre lärarna jag haft. Gammal civ.ing som sadlat om till lärare. Har stött på honom ett par ggr efter jag gått ut och läget i Kärrtorp verkar ha försämrats lite på sistone. Eleverna presterar sämre än tidigare årskullar, helt enkelt. Annars var/är Kärrtorp ett fullständigt normalt gymnasium. Inte stökigt, bra lärare för det mesta, helt okej skolmiljö i allmänhet. Lite blandat, mest svenska medelklassungar, både vita och invandrare. Bara teoretiska program, inga yrkesförberedande.

Såg nu att hans inlägg har delats tusentals gånger via sociala medier. Och att han hette Jonas. Fel av mig att kalla honom Janne. Blev förvirrat med två olika insändare samtidigt.
Citera
2014-06-18, 21:26
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Förvånande nog har jag inte lyckats hitta någon tråd om detta. Jag måste ju ha missat det på något sätt, för det här måste ju vara Flashbacks våtaste dröm...
Om jag har varit så usel att jag inte hittat rätt tråd eller lagt denna fel - sorry.

Är också förvånad. Denna artikel förtjänar en vidare spridning. Läraren pekar effektivt på den självsegregerande medelklassens hyckleri och jag effekten är att Sjölin står med brallorna nere. Jag tror dock inte de förstår det där i Bromma där de sitter och tycker synd om sig själva.

Det borde vara uppenbart för alla vid det här laget att den moderna svenska skolan bygger på att föräldrarna är med och pushar. Gör de inte det är ungarna chanslösa. Så går det när skolan inte verkar lära ut sånt som kräver tragglande...
Citera
2014-06-19, 16:02
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Är också förvånad. Denna artikel förtjänar en vidare spridning. Läraren pekar effektivt på den självsegregerande medelklassens hyckleri och jag effekten är att Sjölin står med brallorna nere. Jag tror dock inte de förstår det där i Bromma där de sitter och tycker synd om sig själva.
Precis. Dock krattade Sjölin gången rätt bra själv, jag förstod först inte om alltihop var ett skämt eller om det verkligen var han som skrivit. Men det var det. Läste Jonas svar igen och det blir bara roligare för varje gång jag läser det. Ypperlig sarkasm och travesti med precis rätt tonläge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in