2014-06-06, 11:29
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raudsepp
Flaming Brothers är en annan bra HK-action (från '87) med manus av Wong-Kar Wai.

Ja, den har jag sett och den är bra, gillar den!
Citera
2014-06-06, 20:04
Medlem
Petterrors avatar
Tänkte se Musashino fujin (1951) av Kenji Mizoguchi nu. Har hittills sett 5 filmer av regissören och gillat alla. (3 st 4or och 2 st 3or). Då har jag inte sett hans, kanske kändaste verk Ugetsu monogatari och Sansho dayu (inte för att det per se betyder att dom är dom bästa bara för att dom är mest uppmärksammade). Blir intressant.
Citera
2014-06-08, 14:33
Medlem
Rakiis avatar
Idag står det två HK-filmer på schemat, One Night in Mongkok och From Vegas to Macao, den sistnämnda verkar påminna lite om God of Gamblers och båda filmerna har ju Chow-Yun Fat i huvudrollerna.
Citera
2014-06-13, 17:27
Medlem
LVX156s avatar
Idag blir det gammal japansk film. Håller på att ta mig igenom Yasujiro Ozus många filmer, och drar just nu hem Tokyo no onna (1933) och Tokyo Chorus (1931).
Citera
2014-06-13, 17:46
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Idag står det två HK-filmer på schemat, One Night in Mongkok och From Vegas to Macao, den sistnämnda verkar påminna lite om God of Gamblers och båda filmerna har ju Chow-Yun Fat i huvudrollerna.

One night in Mongkok är helt ok. Minns inte detaljer kring exakt vad jag fäste mig vid när jag såg den dock då det är säkert 4 år sedan jag såg den dock. Klart sevärd i vart fall.
Citera
2014-06-14, 23:51
Medlem
Jag har inte sett särskilt många asiatiska filmer. Ska jag vara ärlig så är de flesta kända sådana. Typ ”originalfilmer” som det har gjort amerikanska remakes på (som Infernal Affairs, The grudge, the ring/Ringu). Sedan har det bland annat blivit Spirited Away, Min granne Totoro, Battle Royale, Yojimbo och I saw the Devil. Den enda som kan vara en aning okänd för de flesta (och som jag har sett), det vore Adrift in Tokyo.

Har just nu följande filmer som jag ska se de närmsta dagarna: Memories of murder, Oldboy, Confessions samt Crouching Tider, Hidden dragon.

Jag har än så länge haft svårt för tecknat/anime, samt en aning svårt att se originalfilmerna. Men det sistnämnda beror på att jag har sett de amerikanska filmerna först, vilket förstör känslan lite när man vill se originalet. Det betyder inte att originalen är dåliga (snarare är de ofta bättre), men ändå.

Någon som kan rekommendera asiatiska filmer som man bara ”måste” se? Jag vill se fler asiatiska filmer då jag känner att jag har sett alldeles för få. Men det finns alldeles för många (man kan välja och vraka), och det är en aning svårt att försöka gissa ut vilka som är sevärda. Jag föredrar drama, action och skräck, men ser gärna filmer från andra genres också.
Citera
2014-06-14, 23:55
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fushsia
Jag föredrar drama, action och skräck, men ser gärna filmer från andra genres också.

Kolla in Takeshi Kitanos filmer som är en kombination av drama och action (i alla fall hans yakuzafilmer), mycket bra!
Citera
2014-06-15, 00:01
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fushsia
Jag har inte sett särskilt många asiatiska filmer. Ska jag vara ärlig så är de flesta kända sådana. Typ ”originalfilmer” som det har gjort amerikanska remakes på (som Infernal Affairs, The grudge, the ring/Ringu). Sedan har det bland annat blivit Spirited Away, Min granne Totoro, Battle Royale, Yojimbo och I saw the Devil. Den enda som kan vara en aning okänd för de flesta (och som jag har sett), det vore Adrift in Tokyo.

Har just nu följande filmer som jag ska se de närmsta dagarna: Memories of murder, Oldboy, Confessions samt Crouching Tider, Hidden dragon.

Jag har än så länge haft svårt för tecknat/anime, samt en aning svårt att se originalfilmerna. Men det sistnämnda beror på att jag har sett de amerikanska filmerna först, vilket förstör känslan lite när man vill se originalet. Det betyder inte att originalen är dåliga (snarare är de ofta bättre), men ändå.

Någon som kan rekommendera asiatiska filmer som man bara ”måste” se? Jag vill se fler asiatiska filmer då jag känner att jag har sett alldeles för få. Men det finns alldeles för många (man kan välja och vraka), och det är en aning svårt att försöka gissa ut vilka som är sevärda. Jag föredrar drama, action och skräck, men ser gärna filmer från andra genres också.

My Sassy Girl: http://www.imdb.com/title/tt0293715/
Windstruck: http://www.imdb.com/title/tt0409072/
Hans o Greta: http://www.imdb.com/title/tt1002567/
Citera
2014-06-15, 00:38
Medlem
Citat:
Kolla in Takeshi Kitanos filmer som är en kombination av drama och action (i alla fall hans yakuzafilmer), mycket bra!
Han lyckas skapa något helt eget, atmosfären är fantastisk i hans filmer.
Citera
2014-06-15, 00:38
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Han lyckas skapa något helt eget, atmosfären är fantastisk i hans filmer.

Har du sett hans mest lågmälda film A Scene at the Sea?
Citera
2014-06-15, 00:43
Medlem
Citat:
Har du sett hans mest lågmälda film A Scene at the Sea?
Nej, har rätt mycket av honom kvar att se, mest sett hans crime-filmer.
Citera
2014-06-15, 00:50
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Nej, har rätt mycket av honom kvar att se, mest sett hans crime-filmer.

Hans komedier är väldigt bra med skön och subtil humor, tror du kommer att uppskatta dom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in