Citat:
Ursprungligen postat av
luzze40
Jag är svensk medborgare men är inte folkbokförd i sverige längre (utskriven 2012), har ingen bostad eller familj i sverige och är endast i sverige 5-6 månader på sommaren för att jobba, så jag antar att jag då är begränsat skatteskyldig?
På skatteverkets sida, om man skrollar ner till punkt 3, borde inte det gälla i mitt fall?
Är det b eller c i så fall?
https://www.skatteverket.se/foretago...886.html#svid3
När du varit utskriven så pass korttid och är i Sverige så pass mycket så är det inte helt självklart hur SKV kommer klassa dig. 5 år är det för den omvända bevisbördan ska tas bort och 10 år för helt slippa SKV.
Nu vet jag inte om SKV gör skillnad på att du är svenskmedborgare eller inte om det ger annan läge än 3C.
Sedan ska du passa dig när det gäller "fast driftställe", Sverige kan tolka att ha en server i Sverige som fast driftställe.
Men rätt ovanlig upplägg vara utskriven i Sverige och sedan jobba i Sverige upp till 6 månader via ett utländskt företag.
Så osäker på den rättspraxis och tror inte det finns några HFD domar luta sig på ens för få vägledning.
Men rent allmänt tror jag du kommer åka på stora problem med det upplägg om du tänker jobba nästan 6 månader om året i Sverige så, Sverige har rätt många lagar fula sig med.
Bland annat Skatteflyktslagen som jag tror kan användas emot dig.