• 1
  • 2
2014-06-14, 18:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har fått liothyronin utskrivet av en flummig läkare, ska tas "enligt särskild ordination" vad det nu betyder vill inte mottagningen berätta.

För 5 månader sen åt jag 125mcg levaxin och TSH låg på 0.93, för en månad sen åt jag 137mcg levaxin och TSH hade sjunkit till 0.4.
75mcg levaxin + 20mcg liothyronin och gå till vårdcentralen för ny provtagning om 1 månad eller kan det va för "starkt"?
/Arne.Anka
Citera
2014-06-14, 18:52
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Ja testa 20mcg tills nästa provtagning. Du ska ta T4 och T3 (lio) 30 minuter innan frukost varje dag för bästa effekt.
Citera
2014-06-14, 19:35
Medlem
E.W.s avatar
Vad håller läkaren på med?

TSH 0.4 – 1.5 är ett bra intervall om man står på behandling. Varför började han blanda in liothyronin? Fick du symptom på hypo-/hypertyreos?

Jag antar att du/läkaren vet att man alltid ska vänta minst 4-6 veckor mellan dosjustering och blodprovet. Samt att symptom på hypotyreos kan kvarstå i flera månader efter att TSH har hamnat i bra läge med behandling.

T3 har mycket kortare halveringstid än T4 (24 timmar, jämfört med 1 vecka för tyroxin) och T3-behandling kan ha nackdelen med svängande serumkoncentrationer av thyroideahormon över dygnet.
Senast redigerad av E.W. 2014-06-14 kl. 19:40.
Citera
2014-06-14, 21:17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
TSH 0.4 – 1.5 är ett bra intervall om man står på behandling. Varför började han blanda in liothyronin? Fick du symptom på hypo-/hypertyreos?
Problemen har inte blivit bättre med levaxin så jag har ifrågasatt medicineringen.

Citat:
Jag antar att du/läkaren vet att man alltid ska vänta minst 4-6 veckor mellan dosjustering och blodprovet.
Jag känner till det men inte så säker på att läkarna jag träffat gör det.

Citat:
Samt att symptom på hypotyreos kan kvarstå i flera månader efter att TSH har hamnat i bra läge med behandling.
3½ år med levaxin, Tsh har legat under 1 i minst 3år.

Citat:
T3 har mycket kortare halveringstid än T4 (24 timmar, jämfört med 1 vecka för tyroxin) och T3-behandling kan ha nackdelen med svängande serumkoncentrationer av thyroideahormon över dygnet.
Sett en del som förespråkar att dosen ska delas upp på 2 intag för jämnare nivåer.

Citat:
TSH 0.4 – 1.5 är ett bra intervall om man står på behandling.
Tsh 0.5-1 och T4 fritt ~20 är den information jag fått av mottagningen.
Citera
2014-06-14, 21:49
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Vad håller läkaren på med?

Jag antar att du/läkaren vet att man alltid ska vänta minst 4-6 veckor mellan dosjustering och blodprovet. Samt att symptom på hypotyreos kan kvarstå i flera månader efter att TSH har hamnat i bra läge med behandling.

Det är inte alls ovanligt att extra tillägg av T3 är nödvändigt, då T4/Levaxin ensamt inte alltid är tillräckligt. Det ger bl.a. ett bättre välmående och lite piggare patienter.

/ Leif
Citera
2014-06-14, 21:56
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Problemen har inte blivit bättre med levaxin så jag har ifrågasatt medicineringen.

Jag känner till det men inte så säker på att läkarna jag träffat gör det.

[/i]3½ år med levaxin, Tsh har legat under 1 i minst 3år.

Sett en del som förespråkar att dosen ska delas upp på 2 intag för jämnare nivåer.

Tsh 0.5-1 och T4 fritt ~20 är den information jag fått av mottagningen.

Somliga föredrar att dela upp dosen på två intag andra inte. Du får helt enkelt prova dig fram och se vad som passar dig bäst. Ha tålamod när du utvärderar.

/ Leif
Citera
2014-06-14, 22:56
Medlem
E.W.s avatar
Ja, du har ju legat bra på proverna men ändå inte känt någon direkt förbättring. Du kan ju prova liothyronin. Som jag skrev ovan så tar det ofta flera månader (ibland upp till 9 månader) av behandling innan symptomen förbättras (även om du ligger bra i TSH-värde).

Men ditt TSH var ju ett gränsvärde innan du satte in behandlingen. Så det är ju inte helt säkert att det är en hypotyreos. Dina symptom kan ju vara något annat. Framför allt om anti-TPO är negativ/lågt så stärker det ju misstanken att dina problem inte är en hypotyreos.

Å andra sida, om du är välinställd, och man ser en förbättring inom 9 månader så stärks ju misstanken om att det är en hypotyreos.
Senast redigerad av E.W. 2014-06-14 kl. 23:03.
Citera
2014-06-14, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Det är inte alls ovanligt att extra tillägg av T3 är nödvändigt, då T4/Levaxin ensamt inte alltid är tillräckligt. Det ger bl.a. ett bättre välmående och lite piggare patienter.

/ Leif

Finns ingen evidens för att det skulle vara T3 som ger den effekten, därav dess status som undantagspreparat tillsammans med desickerat grissköldkörtelhormon. En stor andel av kverulanterna som hänger upp sig på TSH-nivåer hade mått exakt lika bra eller bättre av samtalsterapi och/eller antidepressiv medicinering. Eller placebo för den delen. Läkare skriver ut T3 för att blidka patienter med psykosomatiska symtom, vilket iofs inte behöver vara av ondo bortsett från den ökade risken med fluktuationer som T3-behandling innebär.
Senast redigerad av Tjaeng 2014-06-14 kl. 23:07.
Citera
2014-06-14, 23:07
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Finns ingen evidens för att det skulle vara T3 som ger den effekten, därav dess status som undantagspreparat tillsammans med desickerat grissköldkörtelhormon. En stor andel av kverulanterna som hänger upp sig på TSH-nivåer hade mått exakt lika bra eller bättre av samtalsterapi och/eller antidepressiv medicinering. Eller placebo för den delen. Läkare skriver ut T3 för att blidka patienter med psykosomatiska symtom. I övrigt är det bara indikerat vid diagnostik och pre-op.

Påstår du att sjukdomen hypotyreos inte finns? Det finns ingen inom sjukvården som skulle hålla med dig i så fall.
Citera
2014-06-14, 23:12
Medlem
Citat:
Påstår du att sjukdomen hypotyreos inte finns? Det finns ingen inom sjukvården som skulle hålla med dig i så fall.

Läs. Inlägget. Igen. Förihelvete.

Jag påstår att det inte finns någon evidens för att T3 är indikerat vare sig som primär behandling eller komplement till Levaxin vid Hypotyreos, inte att hypotyreos inte finns. Att det ändå förskrivs handlar om att det finns andra saker som är värda att vårda utöver patientens rent somatiska tillstånd.
Senast redigerad av Tjaeng 2014-06-14 kl. 23:14.
Citera
2014-06-14, 23:15
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Läs. Inlägget. Igen. Förihelvete.

Jag påstår att det inte finns någon evidens för att T3 är indikerat vare sig som primär behandling eller komplement till Levaxin vid Hypotyreos, inte att hypotyreos inte finns

Forskningen på området är motstridig.

I slutet av 1990-talet kom en studie som visade effekt av T3 i tillägg till T4. Upprepade studier har inte kunnat bekräfta den effekten förrän härom året då en ny studie visade nytta med T3 i kombination till T4. Teoretiskt har visats att effekterna av T3 kan vara beroende av genpolymorfismer. Detta gör att kanske en liten andel av patienterna har nytta av T3. I två systematiska översikter av totalt tolv randomiserade studier där T3/T4-behandling jämförts med T4-behandling har man inte kunnat se någon skillnad i grupperna avseende hypotyreotiska symtom, livskvalitet och hormonnivåer.

Escobar-Morreale HF, Botella-Carretero JI, Escobar del Rey F, Morreale de Escobar G. Review: Treatment of hypothyroidism with combinations of levothyroxine plus liothyronine. J Clin Endocrin Metab 90 (2005) 4946-54.

Grozinsky-Glasberg S, Fraser A, Nahshoni E, Weizman A, Leibovici L. Thyroxine-triiodothyronine combination therapy versus thyroxine monotherapy for clinical hypothyroidism: meta-analysis of randomized controlled trials. J Clin Endocrin Metab 91 (2006) 2592-9.
Citera
2014-06-14, 23:26
Medlem
Citat:
Forskningen på området är motstridig.

I slutet av 1990-talet kom en studie som visade effekt av T3 i tillägg till T4. Upprepade studier har inte kunnat bekräfta den effekten förrän härom året då en ny studie visade nytta med T3 i kombination till T4. Teoretiskt har visats att effekterna av T3 kan vara beroende av genpolymorfismer. Detta gör att kanske en liten andel av patienterna har nytta av T3. I två systematiska översikter av totalt tolv randomiserade studier där T3/T4-behandling jämförts med T4-behandling har man inte kunnat se någon skillnad i grupperna avseende hypotyreotiska symtom, livskvalitet och hormonnivåer.

Escobar-Morreale HF, Botella-Carretero JI, Escobar del Rey F, Morreale de Escobar G. Review: Treatment of hypothyroidism with combinations of levothyroxine plus liothyronine. J Clin Endocrin Metab 90 (2005) 4946-54.

Grozinsky-Glasberg S, Fraser A, Nahshoni E, Weizman A, Leibovici L. Thyroxine-triiodothyronine combination therapy versus thyroxine monotherapy for clinical hypothyroidism: meta-analysis of randomized controlled trials. J Clin Endocrin Metab 91 (2006) 2592-9.

Eh... nu vet jag inte hur du tolkat Escobar-Morreale et al, men deras slutsats är rätt tydlig:

Citat:
In humans, combined levothyroxine plus liothyronine treatment does not appear to have clear advantages over the standard treatment with levothyroxine alone. The initial report of beneficial effects of T3 substitution on mood, QoL, and psychometric functionality has not been confirmed by later studies, using both T3 substitution and physiological approaches to combined levothyroxine plus liothyronine replacement therapy.

However, in some of these studies, the patients preferred levothyroxine plus liothyronine combinations over levothyroxine alone, for reasons not explained by changes in the psychological and psychometric tests employed or the biological end-points that were also measured. Yet patients’ preference should be balanced against the possibility of adverse events resulting from the addition of liothyronine to levothyroxine, even in the small doses used in these studies.

Therefore, until clear advantages of levothyroxine plus liothyronine are demonstrated, levothyroxine alone should remain the drug of choice for the replacement therapy of hypothyroidism.

Att vissa patientgrupper tycker sig må bättre av kombinationsterapi T4+T3 förnekar jag inte, däremot så finns det ingen evidens för deras påståenden om orsaker (allt från perifer receptorbrist till cellresistens mot T4 a la "hypo typ 2"). Finns heller ingen bra evidens för att T3 i allmänhet skulle ge bättre metabola parametrar (skulle möjligvis vara om överviktiga patienter går ner i vikt pga läkemedelsorsakad hypertyreos). Och så är biverkningsprofilen värre. Moskvastudien du länkar till är för liten för att man ska kunna dra tydliga slutsatser.

Genpolymorfismhypotesen är intressant, men den är inte påvisad som kliniskt signifikant ännu.
Senast redigerad av Tjaeng 2014-06-14 kl. 23:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in