• 1
  • 2
2014-06-14, 13:52
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Hej!

Jag tnkte ta med sallad i r till midsommarbjudningen och funderar nu p vad jag ska laga. Vi brukar ofta ha vanlig "sallat, gurka osv. sallad". Nu tnkte jag mig ngot nytt som passar bra till grillat ktt. Kanske ngot med melon? Googlade mycket och hittade en del men nu nskar jag hjlp av er d jag inte vill ha ngon "prova p" sallad p fredag utan ngot som verkligen r gott.

Har ni ngot bra recept med melon? Eller kanske ngon annan god sallad som ni brukar gra p midsommar? Tips tages emot med tacksamhet!
Citera
2014-06-14, 14:00
Medlem
Ratis avatar
Ostsallad (p hrdost) r gott men vet inte om det passar till grillat. Annars r vanlig fetaostsallad en klassiker. Fixa en riktigt god salladsdressing till!
Citera
2014-06-14, 14:03
Medlem
Ska det vara en grnsallad eller mer matig variant? Jag brukar gra en ganska matig variant med kokt potatis, sparris, rdlk eller vrlk, finhackad och knaperstekt bacon, ev sockerrtor. Plus annat jag hittar i kylen. Dressingen bestr av senap, olivolja och balsamico. Blanda ihop dressingen s den binder sig och blanda sen ihop allt. Det ser ganska nasty ut eftersom det blir en brun/beaige dressing. Men det r jvligt gott.
Citera
2014-06-14, 14:03
Medlem
MartinStLouiss avatar
Denna broccoli r ganska god, men kanske blir lite trkig om man enbart kr p det http://www.youtube.com/watch?v=cfToOMC7Wyk
Citera
2014-06-14, 14:09
Medlem
speeeds avatar
Ruccola, gurka, tomat, melon, rostade pinjentter och hackad bacon med en balsamvinger/olivolja dressing till.
Citera
2014-06-14, 15:42
Medlem
christerys avatar
Inte alls vad du frgar efter men till grillat ktt skulle jag vilja ha potatissallad (vanlig eller fransk) eller coleslaw, till midsommar far tankarna till nubbesallad eller sillsallad av nt annat slag men den gr nog inte s jttebra ihop med grillat egentligen men str sig ganska bra sjlv med lite gott att dricka till.

Grillad/varmrkt fisk skulle nog kunna passa med en gg eller rksallad utan fr mycket kryddning/dressing/slafs och bara kokta frskpotatisar, ssen till laxen erstter ju dressingen.

Brukar ju st nn bytta med diverse grna blad, tomater och gurka men den anser jag r ndproviant om det finns kvar nt av det jag nmnde tidigare.

Melon i nn form har jag aldrig varit med om att kka p midsommar, s dr fr du nog lita till vriga forummedlemmar.
Citera
2014-06-14, 16:53
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Ostsallad (p hrdost) r gott men vet inte om det passar till grillat. Annars r vanlig fetaostsallad en klassiker. Fixa en riktigt god salladsdressing till!

Vanlig fetaost sallad brukar vi ha (om du menar med sallat, gurka, tomat osv). Vad brukar du ha i ostsalladen?

Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Ska det vara en grnsallad eller mer matig variant? Jag brukar gra en ganska matig variant med kokt potatis, sparris, rdlk eller vrlk, finhackad och knaperstekt bacon, ev sockerrtor. Plus annat jag hittar i kylen. Dressingen bestr av senap, olivolja och balsamico. Blanda ihop dressingen s den binder sig och blanda sen ihop allt. Det ser ganska nasty ut eftersom det blir en brun/beaige dressing. Men det r jvligt gott.

Potatissallad brukar vi ha. Det var mer en grnsallad av ngot slag jag var ute efter

Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Denna broccoli r ganska god, men kanske blir lite trkig om man enbart kr p det http://www.youtube.com/watch?v=cfToOMC7Wyk

Tack fr tipset, ska kolla upp den!

Citat:
Ursprungligen postat av speeed
Ruccola, gurka, tomat, melon, rostade pinjentter och hackad bacon med en balsamvinger/olivolja dressing till.

Tack, precis ngot sdant jag var ute efter!

Citat:
Ursprungligen postat av christery
Inte alls vad du frgar efter men till grillat ktt skulle jag vilja ha potatissallad (vanlig eller fransk) eller coleslaw, till midsommar far tankarna till nubbesallad eller sillsallad av nt annat slag men den gr nog inte s jttebra ihop med grillat egentligen men str sig ganska bra sjlv med lite gott att dricka till.

Grillad/varmrkt fisk skulle nog kunna passa med en gg eller rksallad utan fr mycket kryddning/dressing/slafs och bara kokta frskpotatisar, ssen till laxen erstter ju dressingen.

Brukar ju st nn bytta med diverse grna blad, tomater och gurka men den anser jag r ndproviant om det finns kvar nt av det jag nmnde tidigare.

Melon i nn form har jag aldrig varit med om att kka p midsommar, s dr fr du nog lita till vriga forummedlemmar.

Hr blir det nog bara ktt p bordet, tyvrr Och potatissallad ska vi nog ocks ha.
Mste frsts inte vara melon i, andra frslag tages ocks emot med tacksamhet!
Senast redigerad av Finlandssvenskan 2014-06-14 kl. 16:56.
Citera
2014-06-14, 17:02
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandssvenskan
Vanlig fetaost sallad brukar vi ha (om du menar med sallat, gurka, tomat osv). Vad brukar du ha i ostsalladen?

Lngesedan jag gjort det och jag har tyvrr tappat bort receptet.
Hr hittade jag ett liknande recept: http://www.recept.nu/recept_nu/soppo...ier/ostsallad/

Str i beskrivningen att det passar till grillat ktt. Jag har fr mig att jag hade i ett pple ocks. Melon passar nog vldigt bra till denna sallad.
Citera
2014-06-14, 17:08
Medlem
Heaven.girls avatar
Vill man ha en riktigt somrig sallad kan man ha i jordgubbar. Passar bra med melon ocks. Hr r ett exempelrecept som ska g bra med ktt:

http://alltommat.se/recept/melon-och-jordgubbssallad/
Citera
2014-06-14, 17:38
Medlem
krings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heaven.girl
Vill man ha en riktigt somrig sallad kan man ha i jordgubbar. Passar bra med melon ocks. Hr r ett exempelrecept som ska g bra med ktt:

http://alltommat.se/recept/melon-och-jordgubbssallad/
Ngot liknande som jag hade tnkt fresl. Mycket gott! Tillstt lite fint strimlade myntablad fr en (nnu) mer exotisk smak. Citronmeliss eller citrontimjan r nog ocks en hjdare i.
Citera
2014-06-14, 19:13
Medlem
Personligen gillar jag melon- och fetaostsallader. De flesta recept r med vattenmelon men det gr att kra cantaloupe eller honungsmelon ocks. Hr r ett recept du kan inspireras av och sen lgga till/ta bort som du vill, personligen skippar jag bnorna. http://www.ica.se/recept/feta-och-melonsallad-625017/
Citera
2014-06-15, 23:20
Medlem
BushKillingtons avatar
Brukar sjlv oftast gra en sallad p; Isberg, tomat, gurka, bacon, fetaost, rdlk, melon
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in