Citat:
Ursprungligen postat av
pagamama
råder dig att i första hand prata med din chef/arbetsgivare som du blivit uppsagd ifrån och se om det inte går att lösa frågan på ett smidigt sätt för alla parter.
annars är det generellt så här:
- blir du avskedad så upphör din anställning så fort du mottagit avskedandet eller senast efter tio dagar om det inte går att få tag i dig.
- blir du uppsagd har du en uppsägningstid som är reglerad dels i lag (LAS) och dels i kollektivavtal om sådant finns. Exakt hur lång uppsägningstid beror på vilken anställning du har, hur länge du arbetat osv. Inget vi kan hjälpa dig med. Du är skyldig att stå till arbetsgivarens förfogande under uppsägningstiden, precis som om du inte blivit uppsagd. Du ska infinna dig på arbetsplatsen om du inte har giltigt skäl till frånvaro (sjukskrivning, godkänd semester). Har du inte giltig frånvaro räknas det som arbetsvägran och du kan bli föremål för disciplinpåföljd (normalt ett löneavdrag), men du kan också bli stämd av arbetsgivaren för åsamkande av ekonomisk skada
Ett sätt att hantera uppsägningstid är att du gör en överenskommelse med arbetsgivaren att vara arbetsbefriad under uppsägningstiden, t.ex för att söka jobb. Du får betalt, men behöver inte arbeta. Under förutsättning att du inte konkurrerar med arbetsgivaren på något vis brukar många arbetsgivare gå med på det.
Så prata med din chef, varför inte säga rakt ut att du redan fått ett nytt jobb, och att du måste jobba på det nya stället redan på söndagen? Det går chefen säkert med på så länge du inte utför arbete åt en konkurrent. Fungerar inte det kan du sjukanmäla dig en dag, du förlorar ändå mer pengar på karensdagen än löneavdraget för den dagen. Sjukdom är giltigt skäl till frånvaro. Det ska mycket till om ett arbetsgivare ska gå i stämning för en arbetsdag även om det inneburit skada för arbetsgivaren och man misstänker fusk med sjukanmälan.
Tack för ett väldigt bra svar.
Men även om jag inte jobbar denna söndag, så måste jag kunna få lönen för resten av de 14 dagarna jag enligt lagen har rätt till?
Tror inte att hon kommer vilja det då detta inte är en "accepterande/bra" chef. De sitter 2 vuxna människor och klankar ner på mig, en 18 årig tjej, utan någon som helst anledning. Orden de använder är "min uppfattning om hur du känner är dålig" "min känsla". Och "min uppfattning" eller "min känsla" eller "mina tankar" är fan inga argument eller anledningar. De vet alltså inte vad jag tycker eller tänker om jobbet men ändå sitter de och tjaffsar om det över mejl? Och det är inte bara det, de lägger in sjuka påhopp om att "de får känslan av, tyvärr, att du bara jobbar för att få lön, inte för utveckling eller intresse" och en massa annat. De skriver bara strunt för att.. Ja, jag vet egentligen inte ens varför men detta är lekisnivå.