• 1
  • 2
2014-06-14, 00:33
Medlem
Som rubriken.
Jag fick sparken igår med "omedelbar verkan".
Enligt facket så är detta inte enligt lag och den säger att jag ska ha 14 dagars uppsägningstid.
Då jag fick reda på detta idag har jag redan tackat ja till ett annat jobb på söndag, då jag hade ett arbetspass på det gammla jobbet.
Så. Om jag inte går dit kan jag ändå kräva lön för den dagen?
Ska prata med arbetsgivaren imorgon om detta, säga att jag ska få min uppsägningstid alltså.

Men kan någon förklara vad som händer nu?
Har jag tur så vill hon inte ens ha mig kvar på jobbet och jag kan få min lön utan att behöva gå dit.

Men om hon vill att jag kommer in på söndag och jag inte kan det. Vad händer då med min lön. Enligt lag eller liknande alltså.

Eller om hon bara vägrar att ge mig någon lön för de kommande arbetspassen då det står omedelbar verkan? (Jag vet att lagen står över hennes töntiga avtal, men denna människa har inte alla hästar i stallet så att säga.)

Hinner inte nå facket innan söndag så därför behöver jag vettiga svar...
Citera
2014-06-14, 00:37
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbaneears
Som rubriken.
Jag fick sparken igår med "omedelbar verkan".
Enligt facket så är detta inte enligt lag och den säger att jag ska ha 14 dagars uppsägningstid.
Då jag fick reda på detta idag har jag redan tackat ja till ett annat jobb på söndag, då jag hade ett arbetspass på det gammla jobbet.
Så. Om jag inte går dit kan jag ändå kräva lön för den dagen?
Ska prata med arbetsgivaren imorgon om detta, säga att jag ska få min uppsägningstid alltså.

Men kan någon förklara vad som händer nu?
Har jag tur så vill hon inte ens ha mig kvar på jobbet och jag kan få min lön utan att behöva gå dit.

Men om hon vill att jag kommer in på söndag och jag inte kan det. Vad händer då med min lön. Enligt lag eller liknande alltså.

Eller om hon bara vägrar att ge mig någon lön för de kommande arbetspassen då det står omedelbar verkan? (Jag vet att lagen står över hennes töntiga avtal, men denna människa har inte alla hästar i stallet så att säga.)

Hinner inte nå facket innan söndag så därför behöver jag vettiga svar...
Du ska lyda din chef. Eftersom du har ett annat jobb kan du dra detta till sin spets.
Lyd chefen o gå inte dit. När lönen ska komma så ringer du o frågar efter dina pengar du ska ha enl avtalet.
I en tvist kommer du vinna.
Citera
2014-06-14, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Du ska lyda din chef. Eftersom du har ett annat jobb kan du dra detta till sin spets.
Lyd chefen o gå inte dit. När lönen ska komma så ringer du o frågar efter dina pengar du ska ha enl avtalet.
I en tvist kommer du vinna.

Enligt avtalet är jag uppsagt med omedelbar verkan.
Men eftersom lagen går över avtalet så har jag alltså 14 dagar kvar.
Citera
2014-06-14, 00:45
Medlem
mr.chongs avatar
Rent tekniskt kan arbetsgivaren ge dig lön under uppsägningstiden utan att du är på jobbet.. men det är föga troligt att så sker.. denne vill nog att du är på plats om du ska få några pengar..
får man fråga varför du fått sparken?
Citera
2014-06-14, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.chong
Rent tekniskt kan arbetsgivaren ge dig lön under uppsägningstiden utan att du är på jobbet.. men det är föga troligt att så sker.. denne vill nog att du är på plats om du ska få några pengar..
får man fråga varför du fått sparken?

Självklart vill den troligen att jag är där, om detta inte blir för pinsamt för dom när de betett sig som skit via mejl.
De ändrade mitt schema med 90% tjänst med att ta bort ca hälten av alla mina tider och skrev "vi hoppas att detta är okej för dig" Och jag svarade "nej jag tycker inte att det är okej". Och så ville de inte ha kvar mig, troligen För att jag har rätt enligt lagar och avtal och de kan inte riktigt hantera det. Så då säger de upp mig med omedelbar verkan. Längtar tills jag får ge dom överraskningen om att jag stannar 14 dar hah...
Undade bara lite mer av vad som händer om jag inte dyker upp. Enligt lagen måste de ju ge mig min lön men vad är oddsen på det? :/
Citera
2014-06-14, 01:08
Medlem
mr.chongs avatar
Troligtvis kommer du inte att få någon lön om du vägrar komma dit.. Men det är ju en väldig skillnad på att inte få och vägra jobba dessa 14 dar.
Om du nu vill driver detta till sin spets.. så kommer det att ligga dig till last om du helt skitit i att jobba desa 14 dagar.Det är tyvärr inte upp till dig att göra som du vill och ändå tro att löningarna ska komma som vanligt.
Citera
2014-06-14, 09:38
Medlem
råder dig att i första hand prata med din chef/arbetsgivare som du blivit uppsagd ifrån och se om det inte går att lösa frågan på ett smidigt sätt för alla parter.

annars är det generellt så här:
- blir du avskedad så upphör din anställning så fort du mottagit avskedandet eller senast efter tio dagar om det inte går att få tag i dig.
- blir du uppsagd har du en uppsägningstid som är reglerad dels i lag (LAS) och dels i kollektivavtal om sådant finns. Exakt hur lång uppsägningstid beror på vilken anställning du har, hur länge du arbetat osv. Inget vi kan hjälpa dig med. Du är skyldig att stå till arbetsgivarens förfogande under uppsägningstiden, precis som om du inte blivit uppsagd. Du ska infinna dig på arbetsplatsen om du inte har giltigt skäl till frånvaro (sjukskrivning, godkänd semester). Har du inte giltig frånvaro räknas det som arbetsvägran och du kan bli föremål för disciplinpåföljd (normalt ett löneavdrag), men du kan också bli stämd av arbetsgivaren för åsamkande av ekonomisk skada

Ett sätt att hantera uppsägningstid är att du gör en överenskommelse med arbetsgivaren att vara arbetsbefriad under uppsägningstiden, t.ex för att söka jobb. Du får betalt, men behöver inte arbeta. Under förutsättning att du inte konkurrerar med arbetsgivaren på något vis brukar många arbetsgivare gå med på det.

Så prata med din chef, varför inte säga rakt ut att du redan fått ett nytt jobb, och att du måste jobba på det nya stället redan på söndagen? Det går chefen säkert med på så länge du inte utför arbete åt en konkurrent. Fungerar inte det kan du sjukanmäla dig en dag, du förlorar ändå mer pengar på karensdagen än löneavdraget för den dagen. Sjukdom är giltigt skäl till frånvaro. Det ska mycket till om ett arbetsgivare ska gå i stämning för en arbetsdag även om det inneburit skada för arbetsgivaren och man misstänker fusk med sjukanmälan.
Citera
2014-06-14, 10:09
Medlem
Har för mig att du har rätt att söka jobb eller gå på arbetsintervju på arbetstid under uppsägningen. Kanske du kan trolla lite med de rättigheterna isåfall.
Citera
2014-06-14, 10:21
Medlem
Doktorphils avatar
Oklart om TS var fast anställd eller hade en provanställning , spelar stor roll i frågeställningen.
Citera
2014-06-14, 16:03
Medlem
qzectbumo.s avatar
Även fast du är uppsagd så måste du fortfarande till jobbet om din arbetsgivare säger så. Om du arbetsvägrar så är det du som kan bli ersättningsskyldig och inte arbetsgivaren.

Jag skulle föreslå att du pratar med din arbetsgivare och förklarar att du har fått tag på annat jobb och ber om att få sluta innan uppsägningstiden. Vilket i sin tur innebär att du inte får någon lön från gamla arbetsgivaren, men att du inte heller behöver befinna dig på din gamla arbetsplats eftersom du de facto har slutat.
Citera
2014-06-14, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.chong
Troligtvis kommer du inte att få någon lön om du vägrar komma dit.. Men det är ju en väldig skillnad på att inte få och vägra jobba dessa 14 dar.
Om du nu vill driver detta till sin spets.. så kommer det att ligga dig till last om du helt skitit i att jobba desa 14 dagar.Det är tyvärr inte upp till dig att göra som du vill och ändå tro att löningarna ska komma som vanligt.

Nej det är bara just imorgon, resten av de 14 dagarna kan hade jag självklart tänkt att jobba!
Men vill inet missa jobberbjudanden framför ett sketet jobb där jag redan fått sparken.. om du förstår
Citera
2014-06-14, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
råder dig att i första hand prata med din chef/arbetsgivare som du blivit uppsagd ifrån och se om det inte går att lösa frågan på ett smidigt sätt för alla parter.

annars är det generellt så här:
- blir du avskedad så upphör din anställning så fort du mottagit avskedandet eller senast efter tio dagar om det inte går att få tag i dig.
- blir du uppsagd har du en uppsägningstid som är reglerad dels i lag (LAS) och dels i kollektivavtal om sådant finns. Exakt hur lång uppsägningstid beror på vilken anställning du har, hur länge du arbetat osv. Inget vi kan hjälpa dig med. Du är skyldig att stå till arbetsgivarens förfogande under uppsägningstiden, precis som om du inte blivit uppsagd. Du ska infinna dig på arbetsplatsen om du inte har giltigt skäl till frånvaro (sjukskrivning, godkänd semester). Har du inte giltig frånvaro räknas det som arbetsvägran och du kan bli föremål för disciplinpåföljd (normalt ett löneavdrag), men du kan också bli stämd av arbetsgivaren för åsamkande av ekonomisk skada

Ett sätt att hantera uppsägningstid är att du gör en överenskommelse med arbetsgivaren att vara arbetsbefriad under uppsägningstiden, t.ex för att söka jobb. Du får betalt, men behöver inte arbeta. Under förutsättning att du inte konkurrerar med arbetsgivaren på något vis brukar många arbetsgivare gå med på det.

Så prata med din chef, varför inte säga rakt ut att du redan fått ett nytt jobb, och att du måste jobba på det nya stället redan på söndagen? Det går chefen säkert med på så länge du inte utför arbete åt en konkurrent. Fungerar inte det kan du sjukanmäla dig en dag, du förlorar ändå mer pengar på karensdagen än löneavdraget för den dagen. Sjukdom är giltigt skäl till frånvaro. Det ska mycket till om ett arbetsgivare ska gå i stämning för en arbetsdag även om det inneburit skada för arbetsgivaren och man misstänker fusk med sjukanmälan.

Tack för ett väldigt bra svar.
Men även om jag inte jobbar denna söndag, så måste jag kunna få lönen för resten av de 14 dagarna jag enligt lagen har rätt till?
Tror inte att hon kommer vilja det då detta inte är en "accepterande/bra" chef. De sitter 2 vuxna människor och klankar ner på mig, en 18 årig tjej, utan någon som helst anledning. Orden de använder är "min uppfattning om hur du känner är dålig" "min känsla". Och "min uppfattning" eller "min känsla" eller "mina tankar" är fan inga argument eller anledningar. De vet alltså inte vad jag tycker eller tänker om jobbet men ändå sitter de och tjaffsar om det över mejl? Och det är inte bara det, de lägger in sjuka påhopp om att "de får känslan av, tyvärr, att du bara jobbar för att få lön, inte för utveckling eller intresse" och en massa annat. De skriver bara strunt för att.. Ja, jag vet egentligen inte ens varför men detta är lekisnivå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in