• 1
  • 2
2014-06-14, 00:36
Medlem
WhaleMales avatar
Hej!
Jag bor i en lägenhet med massa katter (inte mina). Jag misstänker att doften från deras pinkande
kanske satt sig i vissa av mina kläder. De har inte pinkat på dem, men det finns i luften.

Jag tyckte jag kände kattkiss-doft från ett plagg jag bar häromdagen när jag blev varm, men det känns inte när tyget inte är upphettat.

Hur kan jag "neutralisera" doften? Jag har inte råd att köpa ny garderob.

Det finns något som heter scent stop. Man sprejar det på fläckar.
FInns det något man kan ha i tvättmaskinen som är lika potent?
Citera
2014-06-14, 01:35
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Armsvett kan ibland lukta väldigt likt kattkiss, så eventuellt kan det vara din egen svettlukt du känner. Varför det blir så bara ibland kan jag inte svara på.

Vita plagg kan du lägga i klorinlösning, färgade i ättikslösning. Låt ligga några timmar. Tvätta sedan med förtvätt och så hög temp plaggen tål.

Det finns säkert andra produkter men det här ska räcka. Vanlig tvätt utan krusiduller borde också räcka, men utgår från att du testat detta redan.

Om kattlådorna verkligen är så grisiga att lukten sätter sig i kläderna, måste kattägaren se till att rensa dem oftare och byta sand. Katterna gillar inte att använda skitiga lådor och kommer att börja pissa på andra ställen. Man bör ha en låda per katt och en extra. Det ska knappt lukta något alls. Det finns bättre och sämre sand naturligtvis. En som är rätt dyr och bara finns på djuraffär, men som gör lådorna så luktfria det går att få, heter Everclean.
Citera
2014-06-14, 11:57
Medlem
Jag skulle försöka få bort doften där kattlådorna ligger istället, jag använder en sand som påminner lite om everclean men jag köper den på willys, en kristallsand med lite blå stenar i. Kattlådor med tak och kolfilter, jag brukar även ställa in en kopp i badrummet som jag fyllt med snabbkaffe, tar bort all äcklig doft och luktar gott dessutom.

Sätt en kopp med kaffebönor eller snabbkaffe i garderoben annars.
Senast redigerad av BlasterJaxx 2014-06-14 kl. 12:55.
Citera
2014-06-14, 12:48
Medlem
Kläder i påse plus ättikaflaska inne i påse en dag!
Kattdoft väck!
Citera
2014-06-14, 14:00
Medlem
Fiaskruttans avatar
Som Smurfsmurf säger: Armsvett kan ibland lukta väldigt likt kattkiss, så eventuellt kan det vara din egen svettlukt du känner. Varför det blir så bara ibland kan jag inte svara på.

Ja, då känns lukten bara när den klädesplagget blir varmt. Jag har haft en sån blus en gång och det gick aldrig att få bort lukten.....bara att kasta. Jag hade den bara en gång på en fest.
Det blir aldrig så med naturmaterial, bomull, ylle. linne och annat, bara med syntettyger som polyester, nylon och liknande.

Om det nu inte är ett kattproblem/kattägarproblem nu har??
Citera
2014-06-14, 15:42
Medlem
Jag har lyckligtvis aldrig behövt tvätta bort kattkiss från mina kläder, men sportkläder tvättar jag då och då i tvättmedel framtaget just för att få bort doftmolekyler som inte vill försvinna med vanlig tvätt. Det funkar verkligen men jag har bara testat fit´n clean än så länge.
Finns olika märken.
http://www.gymgrossisten.com/1/sv/ar...ean-tvattmedel

http://www.emanco.se/advanced_search...FeHbcgodtVQAoA

http://uppsala.matvaran.se/i_vara.asp?7318690104247
Citera
2014-06-15, 14:59
Medlem
Scent stop är riktigt bra maskerar inte lukten utan tar bort den helt, va kattvakt så en avmina katter blev sur och pissade på en tröja, la den i ättika 1 dl i en hink med vatten sen tvättade i ättika ca 1 dl och sen sprayade jag med utspädd scent stop, funkade fin fint. Borde ju även funka på svett.
Citera
2014-06-15, 17:42
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hej!
Jag bor i en lägenhet med massa katter (inte mina). Jag misstänker att doften från deras pinkande
kanske satt sig i vissa av mina kläder. De har inte pinkat på dem, men det finns i luften.

Jag tyckte jag kände kattkiss-doft från ett plagg jag bar häromdagen när jag blev varm, men det känns inte när tyget inte är upphettat.

Luktar det kattkiss i bostaden/utrymmet så sätter det sig i kläderna också.
Enda sättet att stävja den stanken är att få bort stanken ur bostaden/utrymmet -- lyckas du med det så är det bara att tvätta kläderna och använda sköljmedel för att bli av med lukten ur dem.
Så länge lukten finns i bostaden/utrymmet så kan du spreja tills du kvävs - du kommer ändå lukta kattpiss.

Se till att de som äger katterna rensar lådorna dagligen och att de köper en kvalitetssand som motverkar lukten från dem.
Möbler och annat som katterna pissat på måste rengöras så att lukten försvinner ur dem.
Kissar katterna runt i lägenheten trots rena lådor är mitt tips att man gör sig av med katterna eller vänjer sig vid pisslukten.

Edit:
Är någon av katterna en okastrerad hane så kan man dämpa stanken från den katten väsentligt genom att kastrera katten.
Okastrerade hanar har en mycket skarp lukt - i synnerhet när det är parningssäsong (dvs de känner av löpkatter) - många av dem har dessutom ovanan att markera revir då - dvs skvätta stankpiss utanför lådan.
Citera
2014-06-15, 17:46
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigelove
Kläder i påse plus ättikaflaska inne i påse en dag!
Kattdoft väck!
Mm ... men om det handlar om kattlukt i lägenheten så skulle det innebära att TS får stinka ättika istället för kattpiss på dagarna ... Känns ju sådär som lösning...
Citera
2014-06-16, 18:48
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Luktar det kattkiss i bostaden/utrymmet så sätter det sig i kläderna också.
Enda sättet att stävja den stanken är att få bort stanken ur bostaden/utrymmet -- lyckas du med det så är det bara att tvätta kläderna och använda sköljmedel för att bli av med lukten ur dem.
Så länge lukten finns i bostaden/utrymmet så kan du spreja tills du kvävs - du kommer ändå lukta kattpiss.

Se till att de som äger katterna rensar lådorna dagligen och att de köper en kvalitetssand som motverkar lukten från dem.
Möbler och annat som katterna pissat på måste rengöras så att lukten försvinner ur dem.
Kissar katterna runt i lägenheten trots rena lådor är mitt tips att man gör sig av med katterna eller vänjer sig vid pisslukten.

Edit:
Är någon av katterna en okastrerad hane så kan man dämpa stanken från den katten väsentligt genom att kastrera katten.
Okastrerade hanar har en mycket skarp lukt - i synnerhet när det är parningssäsong (dvs de känner av löpkatter) - många av dem har dessutom ovanan att markera revir då - dvs skvätta stankpiss utanför lådan.

Det ÄR en okastrerad hane som pinkar överallt. Inte i lådor som alla skriver.
Jag skall flytta, men jag vill inte behöva slänga alla mina kläder.
Citera
2014-06-16, 19:01
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Det ÄR en okastrerad hane som pinkar överallt. Inte i lådor som alla skriver.
Jag skall flytta, men jag vill inte behöva slänga alla mina kläder.
Du behöver inte slänga, efter att du flyttat - kommit bort från stanken - så tvättar du helt enkelt dina kläder rejält och kör sköljmedel.

Vissa material kan man få köra flera gånger - men så länge katten inte pissat direkt på kläderna brukar lukten gå ur med tvätt.
Bor du kvar i stanken så sätter den sig ju dock direkt i textilerna igen -- alltså stortvätt efter flytt.

Sen avvaktar du någon vecka innan du bestämmer dig för vilka kläder som faktiskt fortfarande slår ut lukt .. Det brukar sitta kvar i sinnet - inbillning typ - ett tag efter att man tagit sig ur stankmiljöer..
Citera
2014-06-16, 19:12
Bannlyst
Citat:
Hej!

Sprit, det går använda antingen ättiksprit, men det luktar med lite urin(och då går ofta katter på och pinkar igen), men om du tvättar med lite ren bolagssprit, inga stora mängder räcker med kanske en matsked per tvätt, då försvinner lukten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in