Citat:
Ursprungligen postat av
WhaleMale
Hej!
Jag bor i en lägenhet med massa katter (inte mina). Jag misstänker att doften från deras pinkande
kanske satt sig i vissa av mina kläder. De har inte pinkat på dem, men det finns i luften.
Jag tyckte jag kände kattkiss-doft från ett plagg jag bar häromdagen när jag blev varm, men det känns inte när tyget inte är upphettat.
Hur kan jag "neutralisera" doften? Jag har inte råd att köpa ny garderob.
Det finns något som heter scent stop. Man sprejar det på fläckar.
FInns det något man kan ha i tvättmaskinen som är lika potent?
Luktar det kattkiss i bostaden/utrymmet så sätter det sig i kläderna också.
Enda sättet att stävja den stanken är att få bort stanken ur bostaden/utrymmet -- lyckas du med det så är det bara att tvätta kläderna och använda sköljmedel för att bli av med lukten ur dem.
Så länge lukten finns i bostaden/utrymmet så kan du spreja tills du kvävs - du kommer ändå lukta kattpiss.
Se till att de som äger katterna rensar lådorna dagligen och att de köper en kvalitetssand som motverkar lukten från dem.
Möbler och annat som katterna pissat på måste rengöras så att lukten försvinner ur dem.
Kissar katterna runt i lägenheten trots rena lådor är mitt tips att man gör sig av med katterna eller vänjer sig vid pisslukten.
Edit:
Är någon av katterna en okastrerad hane så kan man dämpa stanken från den katten väsentligt genom att kastrera katten.
Okastrerade hanar har en mycket skarp lukt - i synnerhet när det är parningssäsong (dvs de känner av löpkatter) - många av dem har dessutom ovanan att markera revir då - dvs skvätta stankpiss utanför lådan.