2014-06-13, 10:31
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Vänta nu här, kallar sig Bieler för "feminist"?
"Särartsfeminist", för jämställdhet mellan män och kvinnor, men samtidigt övertygad om att män och kvinnor är olika och att könen gör olika val i livet, vilket inte är ett problem.

Känns rätt rimligt enligt mig.
Citera
2014-06-13, 12:48
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renardi
menar du att sd skulle bara utvisa folk som är invandrare om de begår brott men inte ta ifrån folk svenskt medborgarskap om de är av utländsk härkomst vid brottshandlingar?
Nu har jag visserligen för mig att SD vill kunna frånta invandrare medborgarskap, eller att medborgarskapet ska vara på prov under en tid, men jag ser inte hur det är relevant då Paula inte är invandrare.
Citera
2014-06-13, 16:42
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
"Särartsfeminist", för jämställdhet mellan män och kvinnor, men samtidigt övertygad om att män och kvinnor är olika och att könen gör olika val i livet, vilket inte är ett problem.

Känns rätt rimligt enligt mig.
Ja själva idén med jämnställdhet är det ju inget fel på så sett.

Bara väldigt onödigt att kalla sig för feminist då det skickar väldigt konstiga signaler. Bättre att låta dårarna i FI ha det för sig själva och helt enkelt säga att man är för jämställdhet istället för att sätta en etikett på sig.
Citera
2014-06-13, 21:54
Medlem
Feminism-nus avatar
Citat:
Bara väldigt onödigt att kalla sig för feminist då det skickar väldigt konstiga signaler. Bättre att låta dårarna i FI ha det för sig själva och helt enkelt säga att man är för jämställdhet istället för att sätta en etikett på sig.

Saken är den att "dårarna i Fi" inte har feminist-epitet för sig själva. De delar det tvärtom med oräknerliga feminister i snart sagt alla länder på vår jord, inklusive de svenska riksdagspartierna.

Paula gör naturligtvis helt rätt i att kalla sig feminist eftersom hon uppenbarligen har en form av feministisk analys och är engagerad i frågan. Jag tror dessutom att hon som jämställdhetspolitisk talesperson och feminist kommer att kunna nyansera den utbredda bilden av SD som ett kvinnofientligt parti. Att bara säga att man är "för jämställdhet" är däremot intetsägande, eftersom det knappt finns någon politiker som säger sig vara "mot jämställdhet".
Citera
2014-06-13, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feminism-nu
Saken är den att "dårarna i Fi" inte har feminist-epitet för sig själva. De delar det tvärtom med oräknerliga feminister i snart sagt alla länder på vår jord, inklusive de svenska riksdagspartierna.

Paula gör naturligtvis helt rätt i att kalla sig feminist eftersom hon uppenbarligen har en form av feministisk analys och är engagerad i frågan. Jag tror dessutom att hon som jämställdhetspolitisk talesperson och feminist kommer att kunna nyansera den utbredda bilden av SD som ett kvinnofientligt parti. Att bara säga att man är "för jämställdhet" är däremot intetsägande, eftersom det knappt finns någon politiker som säger sig vara "mot jämställdhet".

Jag är väl införstådd med att feminism inte behöver vara liktydigt med Feministiskt Initiativ eller Maria Sveland, och att Paula Bieler behövs inom SD råder det ingen tvekan om. Men med detta sagt tycker jag nog att feminism - just på grund av dess många olika betydelser - är ett intetsägande ord som SD inte har något att vinna på att anamma, åtminstone inte på en kollektiv basis. Jämställdhet betyder däremot bara en sak och lämnar inget utrymme för missförstånd.

/SD-trollet
Citera
2014-06-13, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Nu har jag visserligen för mig att SD vill kunna frånta invandrare medborgarskap, eller att medborgarskapet ska vara på prov under en tid, men jag ser inte hur det är relevant då Paula inte är invandrare.

Det där verkar riktigt inte stämma om jag förstod källan rätt som presenterades tidigare här av annan medlem men om det stämmer så är det relevant i sakfrågan eftersom det gör inte Paula är till etniskt svenskt bara för att hon föddes här och äger ett medborgarskap, dvs,sd skulle utvisa folk som är av utländsk härkomst vid grova brott vare sig de invandrad eller föds här om det är som du säger.
Citera
2014-06-13, 22:55
Medlem
Feminism-nus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Jag är väl införstådd med att feminism inte behöver vara liktydigt med Feministiskt Initiativ eller Maria Sveland, och att Paula Bieler behövs inom SD råder det ingen tvekan om. Men med detta sagt tycker jag nog att feminism - just på grund av dess många olika betydelser - är ett intetsägande ord som SD inte har något att vinna på att anamma, åtminstone inte på en kollektiv basis. Jämställdhet betyder däremot bara en sak och lämnar inget utrymme för missförstånd.

Feminismen är förvisso ett brett samlingsbegrepp, som omfattar många olika riktningar, men som ändå har en gemensam kärna. Paula kallar sig "socialkonservativ särartsfeminist" på twitter, vilket gör att man knappast kan förväxla hennes feminism med Gudrun Schymans.

Sedan tycker jag inte att SD behöver anamma begreppet feminism på kolletiv basis - det gör ju inte de borgerliga partierna heller.

Vad beträffar jämställdhet så kan det betyda helt olika saker. SD förespråkar vad de kallar "formell jämställdhet" som tycks begränsa sig till lika rättigheter oavsett kön. Som allmänpolitiskt begrepp omfattar det också en jämn fördelning av makt och inflytande på alla nivåer i samhället, jämlikt ansvar för hem och barn etc (http://www.dn.se/ekonomi/scb-langt-kvar-till-jamstalldhet/).
Citera
2014-06-14, 00:21
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Det där verkar riktigt inte stämma om jag förstod källan rätt som presenterades tidigare här av annan medlem men om det stämmer så är det relevant i sakfrågan eftersom det gör inte Paula är till etniskt svenskt bara för att hon föddes här och äger ett medborgarskap, dvs,sd skulle utvisa folk som är av utländsk härkomst vid grova brott vare sig de invandrad eller föds här om det är som du säger.
Var har SD någonsin sagt något om att etniciteten ska ha juridisk betydelse?
Citera
2014-06-14, 00:30
Bannlyst
Citat:

Citat:
Citat:
Citat:
Nu har jag visserligen för mig att SD vill kunna frånta invandrare medborgarskap
, eller att medborgarskapet ska vara på prov under en tid, men jag ser inte hur det är relevant då Paula inte är invandrare.

Du påstår det
Citera
2014-06-14, 00:55
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ja själva idén med jämnställdhet är det ju inget fel på så sett.

Tycker hon är väldigt tydlig med att hon just är särartsfeminist, vilket ofta leder till fler frågor än om man bara säger att man inte är feminist. Varje gång hon pratat om det har hon fått förklara hur SD ser på jämställdhet. Att man tror att kvinnor och män är olika, att man gör olika val, att familjer ska bestämma själva, att kvotering inte är lösningen och så vidare. Ser bara ställningstagandet som "särartsfeminist" som något positivt.
Citera
2014-06-14, 00:55
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Du påstår det

Har fortfarande ingenting med etnicitet att göra.
Citera
2014-06-14, 00:57
Bannlyst
Citat:

Du påstår att du har visserligen för dig att SD vill kunna frånta invandrare medborgarskap, då har etniciteten juridisk betydelse
Senast redigerad av Renardi 2014-06-14 kl. 01:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in