Citat:
Ursprungligen postat av
CharlieLindh
Jag är väl införstådd med att feminism inte behöver vara liktydigt med Feministiskt Initiativ eller Maria Sveland, och att Paula Bieler behövs inom SD råder det ingen tvekan om. Men med detta sagt tycker jag nog att feminism - just på grund av dess många olika betydelser - är ett intetsägande ord som SD inte har något att vinna på att anamma, åtminstone inte på en kollektiv basis. Jämställdhet betyder däremot bara en sak och lämnar inget utrymme för missförstånd.
Feminismen är förvisso ett brett samlingsbegrepp, som omfattar många olika riktningar, men som ändå har en gemensam kärna. Paula kallar sig "socialkonservativ särartsfeminist" på twitter, vilket gör att man knappast kan förväxla hennes feminism med Gudrun Schymans.
Sedan tycker jag inte att SD behöver anamma begreppet feminism på kolletiv basis - det gör ju inte de borgerliga partierna heller.
Vad beträffar jämställdhet så kan det betyda helt olika saker. SD förespråkar vad de kallar "formell jämställdhet" som tycks begränsa sig till lika rättigheter oavsett kön. Som allmänpolitiskt begrepp omfattar det också en jämn fördelning av makt och inflytande på alla nivåer i samhället, jämlikt ansvar för hem och barn etc (
http://www.dn.se/ekonomi/scb-langt-kvar-till-jamstalldhet/).