2014-06-13, 22:05
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag tror inte att KJ rider på sina "funktionshinder" det är så han är, jag kan bara ana vilka djävla besvär som hans familj haft att hålla honom i schack, hans pappa har är väl fortfarande god man för honom och med facit i hand skulle det varit en utomstående som innehaft den rollen, jag är inte helt säker på att det skulle ha förhindrat tragedin men förmodligen och kanske skulle allt ha sett annorlunda ut om inte "familjen" fått hantera KJ,s angelägenheter.

Jag tror inte KJ har gjort några allvarliga försök att underlätta för sin familj, snarare att han har utvecklat och finslipat metoder att dra nytta av sina "funktionshinder", dvs allt som går att utnyttja i sin omgivning. Jag misstänker att KJ är jävligt driven och att domstolarna inte förstod vad det var för sort de hade framför sig i rättssalen.
Citera
2014-06-13, 22:10
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag tror inte KJ har gjort några allvarliga försök att underlätta för sin familj, snarare att han har utvecklat och finslipat metoder att dra nytta av sina "funktionshinder", dvs allt som går att utnyttja i sin omgivning. Jag misstänker att KJ är jävligt driven och att domstolarna inte förstod vad det var för sort de hade framför sig i rättssalen.

Tänk det tror inte jag, KJ är inte alls speciellt driven och hans liv har väl i princip bara varit sunkigt sedan han flyttade hemifrån.

En god man utanför "familjen" hade kanske kunnat fixa till något men eftersom JJ ville ha koll på sitt ättelägg så var det inte möjligt.
Citera
2014-06-13, 22:18
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Det vet jag inte om du gör, har inte lagt ut den på tråden ännu.

Låter intressant även om "Fallet Vatchareya Bangsuan" nog avslutades med att hovrätten drog plösen över åklagarna och Högsta domstolen över Massi Fritz - ärendet är av allt att döma avslutat, förseglat och lagt till handlingarna ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-06-13 kl. 22:33.
Citera
2014-06-13, 22:43
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Råkade trycka på spara:
Som tidigare konstaterats är 30 april ett återkommande datum. Vad som mer hände var (förmodligen irrelevant) att VB´s kompis Rawi avled i en trafikolycka. En kille som under hösten -12 hade utsatts för hot i samband med ett rån. Visst var det så?
Jag gör inte samma tolkning som dig. Bedömer händelserna enligt följande (några nedslag):
2 maj kl 17:57:49 KJ: Vill du ha sällskap?
2 maj kl 17:58:21 KJ: Vill du komma hit?
3 maj kl 21:05:18 KJ: Hej hur e de?
3 maj kl 21:39:29 KJ: Vad gör du?
4 maj kl 00:54:27 VB: Vad gör du själv?
4 maj kl 01:07:11 VB: Tänkte komma imorgon
4 maj kl 01:56:13 KJ: Komma var?
4 maj kl 05:39:31 VB: Till dig och plugga eftersom prov nästa vecka. Kan inte plugga hemma, det blir bara datorn. Jag kommer vid två eller om du kan hämta?
KJ: Jo jag kommer vid 14
VB: Nej jag menade 1530 för jag inte hemma nu
KJ: Oki
KJ: Ska jag komma nu?
VB: Jepp
KJ: Då kommer jag
VB: Men ska bara plugga hos dig kanske tråkigt för dig. Jag väntar där nere. Är inte du hemma?

Reflektion:
KJ ville att VB skulle komma till honom redan den 2 maj men han fick inget tydligt svar då hon var ledsen. Han kontaktar henne på nytt den 3 maj, till sist vänder hon och vill komma till honom.

VB önskemål om att få komma hem till KJ den 4 maj för att plugga verkar ha kommit som en överraskning för honom. Hans målmedvetenhet att vilja träffa henne var tydligt. Att de träffades den 4 maj verkar däremot ha varit av en slump som slutade i mord då tillfället gavs.

KJ verkar ha planerat mordet på VB.

Jag tror att det var KJ som själv gjorde slagningarna mot fordonsregistret på familjens bilar för att ta reda på vilka fordonsfakta som kan utläsas ur registret.

När de kom hem till lägenheten kan KJ ha gjort närmanden mot VB för att utföra sitt verk, men förmådde inte sig själv att gå över gränsen. Hon blev rädd och skickade sms till MB samt hotade KJ med 112 (fejkade). Det lugnade ned sig något, hon fortsatte kontakta MB för att få honom att hämta upp henne vid Åberget Norra. KJ tog av henne mobilen och läste hennes sms. Hon väntade på rätta ögonblicket för att dra därifrån. När hon var på väg att dra därifrån (vid 21 tiden) försökte han stopp henne och begå sin handling men hon lyckades ta sig därifrån, skrikandes högt ett par gånger. Hon kan till och med ha sparkat ned honom (reva på magen) och sedan flytt därifrån. En stund senare så tar han upp jakten på henne. Hon drar till mötesplatsen där MB skulle hämta upp henne. Någon MB dyker inte upp, hon gömmer sig. Efter en stund går hon ledsen i området. KJ tar bilen, hinner ikapp och slår ned, tar stryptag, hon kämpar emot och klöser honom på armarna. Sedan tuppar hon av. KJ lastar i henne i bagaget och kör därifrån.

Läste något jag tidigare har missat. Han hämtade upp en okänd man den 21 maj.[/quote]

112 och stjärna bedömer jag som ett hot ja, fast inte från KJ, utan från någon annan hon har haft kontakt med under dagen. Hon ångrar sig och trycker stjärna för att sedan fortsätta skicka sms till MB. Första sms:et från VB som skickas några min innan 112-slagningen tror jag innehåller namnet på den person hon känner sig hotad av. MB säger sig ha tryckt bort hennes första sms...(sant?) Min uppfattning är att MB talar sanning om de följande sms:en där VB skriver något om att hen är knäpp, vi måste prata. Vem är hen? Det förutsätter att hon nämnt namnet på denne person i sitt första sms, eller hur?

Som jag tidigare skrivit så tror jag att MB på en lögnares vis skickligt blandar sanning och lögn här. För tänk OM...sms:en skulle kunna återskapas. Då ligger han minst sagt risigt till.
Är heller inte övertygad om att de två stämde träff, däremot var VB väldigt kontaktsökande så hon kan ha gett info om var hon befann sig samt när hon avsåg att lämna lgh.

Jag personligen är övertygad om att skriken härrör från kanal 6 som är KJ´s favoritkanal. Han hör illa enl egen uppgift och skruvar därför upp ljudet lite extra. Stämmer även överens med grannars vittnesmål om öppen balkong med tv-ljud. Mellan kl 21.00-21.15 står en kvinnlig granne nedanför KJ ute på balkongen och röker. Under den tiden uppfattar hon två skrik. Upprepning: två gälla skrik kan höras exakt kl 21.15, 15 minuter in i filmen som sändes på kanal 6.

Övrigt fetat: KJ har ett självskadebeteende som innebär att han klöser sig själv. Fungerar ångestförlösande och är inte alls ovanligt i samband med diagnoser som KJ´s.
Senast redigerad av Reviews 2014-06-13 kl. 22:53.
Citera
2014-06-13, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag gör inte samma tolkning som dig. Bedömer händelserna enligt följande (några nedslag):
2 maj kl 17:57:49 KJ: Vill du ha sällskap?
2 maj kl 17:58:21 KJ: Vill du komma hit?
3 maj kl 21:05:18 KJ: Hej hur e de?
3 maj kl 21:39:29 KJ: Vad gör du?
4 maj kl 00:54:27 VB: Vad gör du själv?
4 maj kl 01:07:11 VB: Tänkte komma imorgon
4 maj kl 01:56:13 KJ: Komma var?
4 maj kl 05:39:31 VB: Till dig och plugga eftersom prov nästa vecka. Kan inte plugga hemma, det blir bara datorn. Jag kommer vid två eller om du kan hämta?
KJ: Jo jag kommer vid 14
VB: Nej jag menade 1530 för jag inte hemma nu
KJ: Oki
KJ: Ska jag komma nu?
VB: Jepp
KJ: Då kommer jag
VB: Men ska bara plugga hos dig kanske tråkigt för dig. Jag väntar där nere. Är inte du hemma?

Reflektion:
KJ ville att VB skulle komma till honom redan den 2 maj men han fick inget tydligt svar då hon var ledsen. Han kontaktar henne på nytt den 3 maj, till sist vänder hon och vill komma till honom.

VB önskemål om att få komma hem till KJ den 4 maj för att plugga verkar ha kommit som en överraskning för honom. Hans målmedvetenhet att vilja träffa henne var tydligt. Att de träffades den 4 maj verkar däremot ha varit av en slump som slutade i mord då tillfället gavs.

KJ verkar ha planerat mordet på VB.

Jag tror att det var KJ som själv gjorde slagningarna mot fordonsregistret på familjens bilar för att ta reda på vilka fordonsfakta som kan utläsas ur registret.

När de kom hem till lägenheten kan KJ ha gjort närmanden mot VB för att utföra sitt verk, men förmådde inte sig själv att gå över gränsen. Hon blev rädd och skickade sms till MB samt hotade KJ med 112 (fejkade). Det lugnade ned sig något, hon fortsatte kontakta MB för att få honom att hämta upp henne vid Åberget Norra. KJ tog av henne mobilen och läste hennes sms. Hon väntade på rätta ögonblicket för att dra därifrån. När hon var på väg att dra därifrån (vid 21 tiden) försökte han stopp henne och begå sin handling men hon lyckades ta sig därifrån, skrikandes högt ett par gånger. Hon kan till och med ha sparkat ned honom (reva på magen) och sedan flytt därifrån. En stund senare så tar han upp jakten på henne. Hon drar till mötesplatsen där MB skulle hämta upp henne. Någon MB dyker inte upp, hon gömmer sig. Efter en stund går hon ledsen i området. KJ tar bilen, hinner ikapp och slår ned, tar stryptag, hon kämpar emot och klöser honom på armarna. Sedan tuppar hon av. KJ lastar i henne i bagaget och kör därifrån.

Läste något jag tidigare har missat. Han hämtade upp en okänd man den 21 maj.

112 och stjärna bedömer jag som ett hot ja, fast inte från KJ, utan från någon annan hon har haft kontakt med under dagen. Hon ångrar sig och trycker stjärna för att sedan fortsätta skicka sms till MB. Första sms:et från VB som skickas några min innan 112-slagningen tror jag innehåller namnet på den person hon känner sig hotad av. MB säger sig ha tryckt bort hennes första sms...(sant?) Min uppfattning är att MB talar sanning om de följande sms:en där VB skriver något om att hen är knäpp, vi måste prata. Vem är hen? Det förutsätter att hon nämnt namnet på denne person i sitt första sms, eller hur?

Som jag tidigare skrivit så tror jag att MB på en lögnares vis skickligt blandar sanning och lögn här. För tänk OM...sms:en skulle kunna återskapas. Då ligger han minst sagt risigt till.
Är heller inte övertygad om att de två stämde träff, däremot var VB väldigt kontaktsökande så hon kan ha gett info om var hon befann sig samt när hon avsåg att lämna lgh.

Jag personligen är övertygad om att skriken härrör från kanal 6 som är KJ´s favoritkanal. Han hör illa enl egen uppgift och skruvar därför upp ljudet lite extra. Stämmer även överens med grannars vittnesmål om öppen balkong med tv-ljud. Mellan kl 21.00-21.15 står en kvinnlig granne nedanför KJ ute på balkongen och röker. Under den tiden uppfattar hon två skrik. Upprepning: två gälla skrik kan höras exakt kl 21.15, 15 minuter in i filmen som sändes på kanal 6.

Övrigt fetat: KJ har ett självskadebeteende som innebär att han klöser sig själv. Fungerar ångestförlösande och är inte alls ovanligt i samband med diagnoser som KJ´s.[/quote]
Det verkar inte särskilt logiskt att VB knappade 112 maa av att hon har haft kontakt med någon annan tidigare under dagen. Fem minuter innan 112 skickar hon ett sms till MB.
Huruvida MB talar sanningen eller inte är lite svårbedömt, han säger i princip inget vettigt alls mer än att han inte kommer ihåg vad som stod i sms:en. Sanning? Det förutsätter inte alls att hon ska ha skrivit något namn. Men då kräver det att MB visste om att hon skulle till KJ. Någon som vet?
Skriken kan mycket väl ha kommit från TV programmet. Det förändrar inte historien nämnvärt.
Ett självskadebeteende förklarar rivsår, skärsår och annat. Dessutom perfekt om man vill dölja klösmärken och ha en vettig förklaring, kanske till och med sann sådan. KJ skyddade sig själv genom att riva ovanpå rivsåren. På så vis kunde han och dem som känner honom samt skrynklare bortförklara rivsåren.
Citera
2014-06-13, 23:27
Medlem
Citat:
Låter intressant även om "Fallet Vatchareya Bangsuan" nog avslutades med att hovrätten drog plösen över åklagarna och Högsta domstolen över Massi Fritz - ärendet är av allt att döma avslutat, förseglat och lagt till handlingarna ..
VB försökte få KJ minnas att han visste om vem MB var. KJ svarade undrande men VB var enträgen och sa till KJ att det är ju Alex B pappa, precis som om hon visste om att KJ kände till honom. Slagningarna i fordonsregistret bör läggas till samlingen udda grejer innan den 4 maj ca 1600. Till denna samling hör även MB ageranden, WL telefonsamtal till MB den 1 maj, KJ sms till VB att vilja träffa henne den 2 maj, hotbilden mot några individer (AF, VB, Raw* som dog, studenten i Luleå som hittades död den 5 maj, VB kände till båda två, m.fl.). Vem vet, du kanske får rätt till slut om en konspiration. Vi får se.
Senast redigerad av Husvagn2 2014-06-13 kl. 23:31.
Citera
2014-06-13, 23:40
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Det verkar inte särskilt logiskt att VB knappade 112 maa av att hon har haft kontakt med någon annan tidigare under dagen. Fem minuter innan 112 skickar hon ett sms till MB.
Huruvida MB talar sanningen eller inte är lite svårbedömt, han säger i princip inget vettigt alls mer än att han inte kommer ihåg vad som stod i sms:en. Sanning? Det förutsätter inte alls att hon ska ha skrivit något namn. Men då kräver det att MB visste om att hon skulle till KJ. Någon som vet?
Skriken kan mycket väl ha kommit från TV programmet. Det förändrar inte historien nämnvärt.
Ett självskadebeteende förklarar rivsår, skärsår och annat. Dessutom perfekt om man vill dölja klösmärken och ha en vettig förklaring, kanske till och med sann sådan. KJ skyddade sig själv genom att riva ovanpå rivsåren. På så vis kunde han och dem som känner honom samt skrynklare bortförklara rivsåren.

Vet är för mycket sagt, men jag är övertygad om att VB inte ringde på eget initiativ och bjöd hem sig till KJ för att "plugga^^" - utan på Bergs uppmaning, och att hon förespeglades ett sexmöte när hans familjemiddag var överstånden och AN - alibivittnet - hade somnat. Gissar att KJ inte var så överraskad över att VB messade om att besöka honom e.m. den 4 maj som han ville påskina, tror snarare att KJ var invigd och att detta var en del av planen att få Vatchareeya dit man ville ha henne - dvs bort från hemmet till en plats där hon kunde plockas ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-06-13 kl. 23:44.
Citera
2014-06-13, 23:41
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
I det fallet står jag oreserverat på åklagarhönsens sida - KJ rider på sina "funktionshinder", uppförstorar och drar växlar på dessa, överallt där detta är möjligt och framför allt när det gynnar honom. Jag tror KJ är en kallblodig psykopat med en dröm att någon gång i livet få tillfälle att döda en människa (vilket framgår att han uttryckligen meddelat omgivningen) och undvika straff för detta, och att han har intressegemensamma kontakter/bekanta. Den enda trasiga människan, bokstavligt talat, som blev följden av "rovdjurens" intresse och mordlust, var Vatchareeya Bangsuan som stacks med ett eggvasst föremål i lungorna vilket orsakade mycket svåra inre blödningar i ett utdraget förlopp tills förövarna avslutade hennes dagar med några stick i hjärtat - varefter hon berövades sina händer och ben. VB, där har du din trasiga människa ..

Det är möjligt att KJ rider på sina funktionsnedsättningar emellanåt, liksom de flesta av oss människor kan ta på oss offerkoftan när vi av en el annan anledning inte förmår ta ansvar för våra liv.
Vad gemene man ofta glömmer bort i fråga om dessa diagnoser är att de allra flesta kämpar mycket tappert med allting i tillvaron. En stor eloge ska de ha!

KJ fantiserar om "det perfekta brottet" - säg, hur många ungdomar har inte gjort det? Med sin autism är KJ ovanligt öppen, han ger uttryck för sina fantasier och saknar lite av den sociala förmågan att kunna sortera bort olämpliga uttalanden.
Deckarförfattare, vad ska vi säga om dem, potentiella mördare kanske?

Att hävda att KJ är driven som du gjorde i ett annat inlägg här anser jag vara direkt felaktigt. Han tillhör den flegmatiska personlighetstypen med en synnerligen svårstartad motor med en låg uthållighet.
Citera
2014-06-13, 23:43
Medlem
Är det någon som vet vilket datum det var då WL sökte ledigt från Försva***akten? (inte vilka dagar han ville vara ledig, utan när han sökte för ledighet)
Citera
2014-06-14, 00:09
Medlem
Reviewss avatar
Citat:

Övrigt fetat: KJ har ett självskadebeteende som innebär att han klöser sig själv. Fungerar ångestförlösande och är inte alls ovanligt i samband med diagnoser som KJ´s.
Ett självskadebeteende förklarar rivsår, skärsår och annat. Dessutom perfekt om man vill dölja klösmärken och ha en vettig förklaring, kanske till och med sann sådan. KJ skyddade sig själv genom att riva ovanpå rivsåren. På så vis kunde han och dem som känner honom samt skrynklare bortförklara rivsåren.[/quote]

Kommentar till det fetade:

Jag grundar antagandet att VB haft kontakt med någon annan på att hon uttryckt en rädsla för att besöka karaten dagarna innan samt antytt att hon gjort något väldigt dumt. VB körde själv med hot och utpressning emellanåt, hon hotade t ex att anmäla en kille för våldtäkt om han inte fixade fram pengar (vilket resulterade i ett busskort i stället) och hon hotade att ta ihjäl MB´s katt.

Min uppfattning är att hon hade försatt sig i en rejäl knipa dagarna innan brottet begicks. Och att det var anledningen till att hon kontaktade MB denna ödesdigra afton.
Citera
2014-06-14, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det är möjligt att KJ rider på sina funktionsnedsättningar emellanåt, liksom de flesta av oss människor kan ta på oss offerkoftan när vi av en el annan anledning inte förmår ta ansvar för våra liv.
Vad gemene man ofta glömmer bort i fråga om dessa diagnoser är att de allra flesta kämpar mycket tappert med allting i tillvaron. En stor eloge ska de ha!

KJ fantiserar om "det perfekta brottet" - säg, hur många ungdomar har inte gjort det? Med sin autism är KJ ovanligt öppen, han ger uttryck för sina fantasier och saknar lite av den sociala förmågan att kunna sortera bort olämpliga uttalanden.
Deckarförfattare, vad ska vi säga om dem, potentiella mördare kanske?

Att hävda att KJ är driven som du gjorde i ett annat inlägg här anser jag vara direkt felaktigt. Han tillhör den flegmatiska personlighetstypen med en synnerligen svårstartad motor med en låg uthållighet.
Det är nog en personlighetsbeskrivning som stämmer väl in på honom i många situationer. Han har dock andra sidor och uppvisar god uthållighet inom sina specialintressen samt det han går in för och fokuserar på, exempelvis airsoft och uppvisad uthållighet i förhören under lång tid.
Citera
2014-06-14, 00:24
Medlem
(Ur FUP s.568): KJ plockar upp en okänd man vid systembolaget den 21 maj kl 15:09, sedan kör han till ICA Supermarket (anländer 15:17). Polisen anger att signalement finns.

Är det någon som vet och kan i denna tråd beskriva hur denne okände man såg ut? Skulle kunna stämma in på beskrivningen av den man som hjälpte till att bära ut ett föremål ur KJ lägenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in