2014-06-13, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det kan vara alldeles rätt, det också.
Hur som helst, så tror jag att det är just MGM som lett polisen in på ett "balkongspår". Sedan kanske det blir som Konfycius har föreslagit, att de inte hittat något som kan bekräfta att det gått till på det sättet.

Som jag fattat det binds brottet framförallt till lägenheten.
Citera
2014-06-13, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
tror aldrig hon varit ute på balkongen!

Varför tror du inte det? Varför putsade polisen balkongräcket för fingeravtryck? Varför fanns det blod nedanför balkongen, utanför porten? Ser det som en självklar teori att någon, förmodligen, farbrodern hämtade henne på marken, och bar upp henne. Sedan ångrade sig plast/tjuv mamman och ringde polisen. Hon ville väl inte ha ett påbud till.
Citera
2014-06-13, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag är inte säker därför att folk alltid pratar mycket ofta även osanning när de kontaktas av media som vill skapa rubriker. De så kallade vittnesmålen är anonyma grannars prat med kvällstidningarna. Anmälningarna är helt annan sak, men såvitt jag förstår så handlar anmälningarna om vanvård, att BO lämnades ensam med småbarn, gick till skolan utan ytterkläder osv. Jag kan inte minnas att någon anmälare skulle ha bevittnat fysisk misshandel.

Ljuger de om samma synliga skador? Pratar de ihop sig innan de talar med tidningarna?

Tror du inte det har varit någon form av spiral kring våldet innan de slog ihjäl henne
eller menar du att det varit första gångs våld som resulterade i mordet av flickan?
Det är rätt ovanligt. Oftast försigår det av relativt långvarigt våld som just trappas upp.
Citera
2014-06-13, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Som jag fattat det binds brottet framförallt till lägenheten.

Ja för det var där de dödade henne. Balkongfallet är ju en teori om hur de ev. försökte skyla mordet.

Någon som har en annan teori om vilken plan de kan tänkas ha haft? Om de nu inte bara ringde
polisen. Jag tror nämligen att de skyllde på någon "olycka". Vad finns det för möjlig olycka i det här fallet? Tredje MGM bryter sig in och mördar barnet?
Citera
2014-06-13, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Ljuger de om samma synliga skador? Pratar de ihop sig innan de talar med tidningarna?

Tror du inte det har varit någon form av spiral kring våldet innan de slog ihjäl henne
eller menar du att det varit första gångs våld som resulterade i mordet av flickan?
Det är rätt ovanligt. Oftast försigår det av relativt långvarigt våld som just trappas upp.

Grannarna har sett blåmärken precis som hennes biologiska familj. Jag har inte läst om andra synliga skador. Hon förklarade för sin pappa att hon skadat sig skolan i samband med lek eller idrott. Kan det trots allt vara så. Om inte, vad sade hon i skolan...Eller bryr sig lärare och annan skolpersonal inte om att en liten elev ofta kommer till skolan med blåmärken i ansiktet. Jag tror visst att hon behandlades illa av paret som hon bodde hos. Men slog de henne båda två och var det i så fall verkligen frågan on en våldsspiral...
Citera
2014-06-13, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Grannarna har sett blåmärken precis som hennes biologiska familj. Jag har inte läst om andra synliga skador. Hon förklarade för sin pappa att hon skadat sig skolan i samband med lek eller idrott. Kan det trots allt vara så. Om inte, vad sade hon i skolan...Eller bryr sig lärare och annan skolpersonal inte om att en liten elev ofta kommer till skolan med blåmärken i ansiktet. Jag tror visst att hon behandlades illa av paret som hon bodde hos. Men slog de henne båda två och var det i så fall verkligen frågan on en våldsspiral...

saxat här o var (finns ett antal liknande vittnesmål från olika perioder men hinner inte leta upp nu)

"En granne till det mordmisstänkta paret bekräftar att flickan såg ut att ha blivit misshandlad.
– När jag såg henne för ett tag sedan var hon blå och svullen kring sin högra fot. Runt ena ögat var ett blåmärke. Jag frågade vad hon hade gjort och hon sa att hon hade trillat, säger hon."

"Anmälaren var mycket orolig för Yara, som hade ett synligt blåsvart blåmärke och svårt att gå. Barngråt hade hörts i huset."
Osv

Det är ovanligt att barn misshandlas till döds utan att det föregåtts av en ofta rätt långvarig misshandel. Gränser överskrids och våldet trappas successivt upp. Har svårt att se att det här fallet skulle vara annorlunda.
Citera
2014-06-13, 10:33
Medlem
Novamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Jag menar:Vid förhör säger de att Y ramlat ut... de har aldrig varit ute på balkongen, de ljuger kanske om den ev. händelsen, de har själva slagit flickan till döds i lägenheten

Förhör!? Hur har du/ni fått tillgång till dessa? Toktacksam om du kan tänka dig att länka dessa "förhör". Letat i tråden men hittar inget?

Tack på förhand!
Citera
2014-06-13, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novami
Förhör!? Hur har du/ni fått tillgång till dessa? Toktacksam om du kan tänka dig att länka dessa "förhör". Letat i tråden men hittar inget?

Tack på förhand!
Det här är ju vi som spekulerar, så du ska läsa rettod1s kommentar som ett tänkbart scenario.

Ett par kommentarer från mig, gamla och nya:
När ambulans kommer fram frågar alltid personalen vad som hänt.
Det frågar också SOS redan vid larmsamtal (men detta larmsamtal har inte offentliggjorts).
Om räddningspersonalen får veta något om det, så underlättas deras uppgift att ta hand om den sjuke/skadade.
MGM har alltså redan då levererat någon historia.
Redan då har de nämnt balkongen. När Yara kom fram till akuten fann läkare och vårdpersonal att den historien inte stämde med skadorna och larmade polis. Polisen grep de två och lät ta hand om deras barn.
Det är därför vi spekulerar i om balkongberättelsen är sann, fejkad som fall eller bara påhittad sådär.
Dessutom var det så, att åklagaren inte bestämde lägenheten som brottsplatsen utan garderade sig och skrev "Holmgatan" i häktningsframställan.
Och kriminalteknikerna sökte längs väggen, på balkongen, i gräset under den osv. för att finna tecken. Vad de kommit fram till vet vi ju inte.
Citera
2014-06-13, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novami

Tack på förhand!
utopi! att det kan tänkas att detta kunde sägas vid förhör.sluta leta här kan inte länkas till något förhör som inte ägt rum i denna tråd
Citera
2014-06-13, 21:52
Medlem
Tror inte att det är så sannolikt att de kastat ner henne från balkongen. Det är helt enkelt alldeles för bra insyn för att de ska vara säkra på att ingen ser dem. Det både kör förbi en hel del bilar samt trottoar för både gående och cyklister precis bredvid husväggen. En kväll som valborg bör det också vara rätt mycket folk ute i rörelse och bor man i den delen av stan är det bästa promenadvägen att gå in till centrum. Det är väl en möjlighet om en av de misstänkta gått ner för att kolla läget och signalera den andre som väntar på signal om att ingen är i närheten men det känns lite långsökt.

Fattar jag deras adress rätt borde de också bo på tredje våningen, vilket gör det för skrämmande för en flicka att hoppa (verkar väl vara en 5 meter att hoppa) såvida hon inte är beredd på att bli ordentligt skadad eller dö.
Citera
2014-06-13, 22:03
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Det är tyvärr sannolikt att hon blivit nedkastad och sen uppburen.
Citera
2014-06-13, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaSaraMaria
Tror inte att det är så sannolikt att de kastat ner henne från balkongen. Det är helt enkelt alldeles för bra insyn för att de ska vara säkra på att ingen ser dem. Det både kör förbi en hel del bilar samt trottoar för både gående och cyklister precis bredvid husväggen. En kväll som valborg bör det också vara rätt mycket folk ute i rörelse och bor man i den delen av stan är det bästa promenadvägen att gå in till centrum. Det är väl en möjlighet om en av de misstänkta gått ner för att kolla läget och signalera den andre som väntar på signal om att ingen är i närheten men det känns lite långsökt.

Fattar jag deras adress rätt borde de också bo på tredje våningen, vilket gör det för skrämmande för en flicka att hoppa (verkar väl vara en 5 meter att hoppa) såvida hon inte är beredd på att bli ordentligt skadad eller dö.

bästa promenadvägen att gå in till centrum

Ska man gå från/förbi Pantarholmen in till stan så har man tre vägar att välja på. Det två alternativen till Sunnavägen anser jag vara både bättre och trevligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in