2014-06-12, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det som klart att hon hittades död i sitt eget hem. Givetvis kan hon ha dött var som helst, till och med i någon annan lägenhet eller utomlands exempelvis på Hollandsresan om hela familjen reste dit. Men det finns inte mycket som talar för hos skulle ha kastats ner från balkongen vare sig död eller levande . När det gäller misshandel av henne så har det skrivits mycket här på tråden men ingenting är bevisat. Grannar har pratat med media, hennes pappa har sett ett blåmärke, hon sade till pappan att hon fick blåmärket i skolan. Själv är ganska övertygad att hon misshandlades och vanvårdades av dem som hon bodde hos men jag är inte helt säker på det heller.
Men jag tror inte att man gör så stort misstag om antar att hennes död har med misshandel att göra - oberoende av hur hon behandlats tidigare?
PS: "misshandel" ingår i brottsrubriceringen
Senast redigerad av tantigheter 2014-06-12 kl. 22:47.
Citera
2014-06-12, 22:49
Medlem
Citat:
Det som klart att hon hittades död i sitt eget hem. Givetvis kan hon ha dött var som helst, till och med i någon annan lägenhet eller utomlands exempelvis på Hollandsresan om hela familjen reste dit. Men det finns inte mycket som talar för hos skulle ha kastats ner från balkongen vare sig död eller levande . När det gäller misshandel av henne så har det skrivits mycket här på tråden men ingenting är bevisat. Grannar har pratat med media, hennes pappa har sett ett blåmärke, hon sade till pappan att hon fick blåmärket i skolan. Själv är ganska övertygad att hon misshandlades och vanvårdades av dem som hon bodde hos men jag är inte helt säker på det heller.

Vaför är du inte säker på det?
Det är många vittnesmål och anmälningar
Citera
2014-06-12, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det tror jag också.
Jag gjorde en lång historia av det hela, bara.

Och fortsätter lite, efter att ha sett VemKoms kommentarer.
Någon av dem hade pucklat på Yara; sedan gick de ut (redan det ingick kanske i planen?)
Kom hem, upptäckte att Yara inte kommit sig och inte var död heller; de kunde inte skicka henne till akuten utan att förklara skadorna, alltså fejkade de ett balkongfall. Det var kanske det primära, att skyla över en förfärlig misshandel och så gick det så här.
Japp så tror jag också!
Citera
2014-06-12, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Vaför är du inte säker på det?
Det är många vittnesmål och anmälningar

Jag är inte säker därför att folk alltid pratar mycket ofta även osanning när de kontaktas av media som vill skapa rubriker. De så kallade vittnesmålen är anonyma grannars prat med kvällstidningarna. Anmälningarna är helt annan sak, men såvitt jag förstår så handlar anmälningarna om vanvård, att BO lämnades ensam med småbarn, gick till skolan utan ytterkläder osv. Jag kan inte minnas att någon anmälare skulle ha bevittnat fysisk misshandel.
Citera
2014-06-12, 23:38
Medlem
Citat:
Jag är inte säker därför att folk alltid pratar mycket ofta även osanning när de kontaktas av media som vill skapa rubriker. De så kallade vittnesmålen är anonyma grannars prat med kvällstidningarna. Anmälningarna är helt annan sak, men såvitt jag förstår så handlar anmälningarna om vanvård, att BO lämnades ensam med småbarn, gick till skolan utan ytterkläder osv. Jag kan inte minnas att någon anmälare skulle ha bevittnat fysisk misshandel.

Helt rätt. Ingen har bevittnat fysisk misshandel. Däremot har Y haft blåmärken i ansiktet och haltat rejält. Enligt grannarna och delvis även bio-pappan.

Undrar vad som låg bakom att lärarna på Ys skola kontaktade rektorn. Mer än en gång om Y.
Citera
2014-06-12, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecandersson
Jag blev hånad här i Flashback för jag undrade hur mycket faderns besök skulle kosta oss skattebetalare i Karlskrona. Jag blev hånad för jag "grät över några tusenlappar" som flygbiljetten skulle ha kostat. Flygbilljetterna kostade säkerligen mer än så. Men det är bara en droppe i havet. Vi är uppe i ett avsevärt högre belopp och mer lär det bli innan det blir färdigt. Fadern vägrar enligt Sydöstran att lämna landet. Det är inte otroligt att han tänker stanna för gott och få hit hela familjen. Han kommer förmodligen att kräva oss på mera pengar. Om det blir vi i kommunen eller alla skattebetalare som får betala den räkningen återstår att se. Nej jag gråter inte jag är förbannade.

Det här fallet är komplext. Det finns ingen anledning att begränsa sig till hur olyckan/dråpet/mordet har gått till. Det är bara spekulationer i nuläget och kanske flera månader framöver.

Den ende som blivit befunnen vara skyldig och dömd är rektorn på Tullskolan. Dömd utan rannsakan. Det kostar oss skattebetalare också en slant.

Hur mycket hela den här cirkusen kommer att kosta oss kommer vi aldrig att få veta. Det är lika viktig som att få reda på vem eller vilka som slog. Det håller inte att ömka alla missdådare.

Jag är helt på din sida även om jag inte bor i just din kommun, men är där ibland. Vi kommer nog aldrig att få veta vad detta spektakel har kostat men räkna med miljoner. Skadestånd, avgångsvederlag, advokatkostnader, och inte minst fängelsekostanader i typ två gånger tio år minst. Tja, jag är ju ingen nationalekonom men minst 100 miljoner.
Citera
2014-06-13, 00:06
Medlem
Har inte hängt med på riktigt alla sidor men jag var ju inne på balkongteorin redan i början av tråden, blev motsagd för någon blaska hade skrivit att Yara hittades i lägenheten. Suck! Och om hon blivit utlåst, utkastad eller hoppat återstå att se. Men någon av jävlarna har väl burit upp henne i lägenheten och ringt ambulans för att ljuga om att det var en olycka.
Citera
2014-06-13, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Jag är helt på din sida även om jag inte bor i just din kommun, men är där ibland. Vi kommer nog aldrig att få veta vad detta spektakel har kostat men räkna med miljoner. Skadestånd, avgångsvederlag, advokatkostnader, och inte minst fängelsekostanader i typ två gånger tio år minst. Tja, jag är ju ingen nationalekonom men minst 100 miljoner.

Det kommer väl att kosta ungefär som alla andra grova våldsbrott i Sverige.

Helt OT kan man jämföra med NUON affären - där försvann 98 miljarder av våra skattepengar.
Citera
2014-06-13, 00:20
Medlem
Det skrivs en hel del om vittnen här. De flesta grannar om jag har förstått det rätt. Rör det sig om invandrare eller svenskar. Spelar det någon roll vilket? Har det någon inverkan på hur tidningarna vinklar sina reportage?
Citera
2014-06-13, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Har inte hängt med på riktigt alla sidor men jag var ju inne på balkongteorin redan i början av tråden, blev motsagd för någon blaska hade skrivit att Yara hittades i lägenheten. Suck! Och om hon blivit utlåst, utkastad eller hoppat återstå att se. Men någon av jävlarna har väl burit upp henne i lägenheten och ringt ambulans för att ljuga om att det var en olycka.
tror aldrig hon varit ute på balkongen!
Citera
2014-06-13, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecandersson
Det skrivs en hel del om vittnen här. De flesta grannar om jag har förstått det rätt. Rör det sig om invandrare eller svenskar. Spelar det någon roll vilket? Har det någon inverkan på hur tidningarna vinklar sina reportage?

Ingen aning och har väl ingen betydelse. Det är ju inte endast grannar som gjort orosanmälningar. Men dom såg ju henne dagligen, i trappuppgången och tvättstugan. Till och från skolan varje dag. Hade säkert bra koll.

Men det fanns ju fler som reagerade. Skolan, mataffären t.ex.

Med all rätt uppenbarligen.
Citera
2014-06-13, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Jag menar:Vid förhör säger de att Y ramlat ut... de har aldrig varit ute på balkongen, de ljuger kanske om den ev. händelsen, de har själva slagit flickan till döds i lägenheten
Det kan vara alldeles rätt, det också.
Hur som helst, så tror jag att det är just MGM som lett polisen in på ett "balkongspår". Sedan kanske det blir som Konfycius har föreslagit, att de inte hittat något som kan bekräfta att det gått till på det sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in