2014-06-12, 07:37
Medlem
Prio4s avatar
Har hamnat i en liten knipa. Den 20 april jobbade jag fem timmar extra för en annan anställd (det finns folk på jobbet som kan styrka det), vi skriver in våra tider på ett schema och jag var då helt säker på att han skrev in mindre timmar, utan att kolla upp det dock. Så när jag väl fick april-lönen var de timmarna inte medräknade, sen dess har den jag jobbade för fått sparken och nu påstår min arbetsgivare att jag ska gå till honom för att få pengarna.

Jag håller inte med, jag jobbade för min arbetsgivare, jag ska få pengarna av honom. Han borde få gå efter min fd arbetskamrat för att få tillbaka pengarna som HAN blev lurad på, inte jag. Medan han tycker att vi gjort vår deal utanför hans territorium och att det därför är upp till mig att lösa problemet. Det ska även nämnas att jag skrev en liten fotnot under vårt schema att jag jobbade extra, något som antingen min chef eller fd arbetskamrat tagit bort.

Väldigt tacksam för svar ifrån någon som har bättre koll på det här än mig!

Det som suger ännu mer är att det var dubbel lön just den dagen, egentligen ett onödigt tillägg men ändå
Citera
2014-06-12, 16:44
Medlem
Borde man ha ordnat upp en bättre FAQ eller underlänkar på nåt sätt till denna tråd?
Finns ju lite småtips man kommer på ibland som är av intresse men kanske inte så viktiga att de förtjänar ett jätteutrymme/man glömmer det när man vet det själv.

Tänkte tex på att bemanningsavtalet ju är betydligt sämre i Norge och även att avtal inom branscher kan vara annorlunda.
Kan ju vara bra att veta om man ska jämföra alternativ mellan sve/nor
Citera
2014-06-12, 21:20
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tottte
Någon som kan hjälpa mig? Vill ha lönestatistik för att få ett begrepp om vad som är vettigt att acceptera.
Tips på länk till statistik och gärna erfarna tips om vad bör tjäna som t.ex:

* Lagerchef

* Produktionsledare/arbetsledare inom lager/industri

Lagerchef/Förman på ett lager inom dagligvaruhandel som Rema1000, ICA, Asko och COOP

Har inte tagit hänsyn till arbetslivserfarenhet utan snittlön

Lönerna är per år och brutto
432.000 - 516.000

Arbetsledaren på min arbetsplats har per år cirka
600.000

Hoppas det kan vara till lite hjälp.

Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Det finns ju en del arbetsgivare som står för första hyran och depositionerna, men att det sedan dras av från lönen, i efterhand. Jag undersöker möjligheten till ett banklån till detta. SMS-lån vill jag inte ta.

Finns depositionslån hos bankerna i Norge
https://www.dnb.no/privat/laan/forbrukslaan/etableringslaan.html
Senast redigerad av Mittpunkt 2014-06-12 kl. 21:23.
Citera
2014-06-13, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Lagerchef/Förman på ett lager inom dagligvaruhandel som Rema1000, ICA, Asko och COOP

Har inte tagit hänsyn till arbetslivserfarenhet utan snittlön

Lönerna är per år och brutto
432.000 - 516.000

Arbetsledaren på min arbetsplats har per år cirka
600.000

Hoppas det kan vara till lite hjälp.

Tack så mycket för hjälpen och ett bra svar. Kanske inte så stor skillnad lönemässigt mot Sverige, men valutan och skatten gör ju sitt till, så det är kanske värt att prova.
Citera
2014-06-13, 08:08
Medlem
Prio4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prio4
Har hamnat i en liten knipa. Den 20 april jobbade jag fem timmar extra för en annan anställd (det finns folk på jobbet som kan styrka det), vi skriver in våra tider på ett schema och jag var då helt säker på att han skrev in mindre timmar, utan att kolla upp det dock. Så när jag väl fick april-lönen var de timmarna inte medräknade, sen dess har den jag jobbade för fått sparken och nu påstår min arbetsgivare att jag ska gå till honom för att få pengarna.

Jag håller inte med, jag jobbade för min arbetsgivare, jag ska få pengarna av honom. Han borde få gå efter min fd arbetskamrat för att få tillbaka pengarna som HAN blev lurad på, inte jag. Medan han tycker att vi gjort vår deal utanför hans territorium och att det därför är upp till mig att lösa problemet. Det ska även nämnas att jag skrev en liten fotnot under vårt schema att jag jobbade extra, något som antingen min chef eller fd arbetskamrat tagit bort.

Väldigt tacksam för svar ifrån någon som har bättre koll på det här än mig!

Det som suger ännu mer är att det var dubbel lön just den dagen, egentligen ett onödigt tillägg men ändå
Citerar mig själv, hade varit gött med ett svar

Har en till fråga, jag jobbar enbart natt och har då en grundlön som jag får ett OB-tillägg på. För några veckor sedan var jag sjuk några dagar och nu undrar jag om jag enbart får betalt i grundlönen? Eller om jag även får OB-tillägget i sjukersättning?
Citera
2014-06-13, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tottte
Tack så mycket för hjälpen och ett bra svar. Kanske inte så stor skillnad lönemässigt mot Sverige, men valutan och skatten gör ju sitt till, så det är kanske värt att prova.

Inte så stor skillnad? Har du i närheten av 600k som lagerchef i Sverige så ska du definitivt inte dra till Norge.
Citera
2014-06-13, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Inte så stor skillnad? Har du i närheten av 600k som lagerchef i Sverige så ska du definitivt inte dra till Norge.

Nja, han angav väl drygt 500K i svaret för vad en lagerchef tjänar.
Har inte sagt att jag jobbar som sådan. Men har en ""motsvarande"" tjänst och är över 500K.

För mig handlar det inte bara om pengar. Det är lika mycket utmaningen och upplevelsen.
Och jag är inte rädd att lämna ett välbetalt arbete i Sverige. Det finns nya jobb att komma tillbaka till. En gång chef, alltid chef.
Men kan jag tjäna 100K till och dessutom betala mindre skatt, så varför inte.
Citera
2014-06-13, 20:24
Medlem
För att ansöka om skattekort behövs pass då? eller funkar det med körkort? som jag har förstått det så ska det fungera med körkort?

Också så har jag funderat på när man får första lönen? har läst en del och folk skriver att det kan ta upp till 1-2 månader. Men tex om det tar 2 månader för att få första lönen, borde man inte få 2 månaders lön då?
Citera
2014-06-13, 20:37
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falconpunchz
För att ansöka om skattekort behövs pass då? eller funkar det med körkort? som jag har förstått det så ska det fungera med körkort?

Också så har jag funderat på när man får första lönen? har läst en del och folk skriver att det kan ta upp till 1-2 månader. Men tex om det tar 2 månader för att få första lönen, borde man inte få 2 månaders lön då?

Det räcker med körkort + stämplat personbevis ifrån Skatteverket ( inte äldre än 3 månader)..

Personligen fick jag min lön efter ca 1 månad, vi har löning var fjortonde dag.
Citera
2014-06-13, 21:49
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt

Finns depositionslån hos bankerna i Norge
https://www.dnb.no/privat/laan/forbrukslaan/etableringslaan.html

Tack för länken!
Citera
2014-06-17, 10:30
Medlem
hur hittar jag lättast ett jobb där boende ingår, eller eventuellt att man kan få boende utan deposition? Jag har inte råd att betala någon sorts förtidshyra, vet att många vill ha 2-3 månaders i förväg..

Var nyligen i mail/sms kontakt med en person från rettbemmaning där dom hade en lägenhet som man inte behövde betala i förväg på, efter nåra dagars kontakt så ringer han upp mej. Vi hinner prata i cirka 3 minuter (under dom 2 minuterna säger jag nog VA 10ggr..) då frågar han har du tillgång till bil? jag svarar nej. Då säger han okej då kan vi ikke bruke dej, hej då..(kunde han inte frågat det innan, fick ju lite hopp om jobb)

Så vad jag ville komma fram till, är det någon som haft bra erfarenhet av att ringa runt till bemannings företag? svårt att förstå vissa norrmän som bara babblar på..
Citera
2014-06-17, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconpunchz
hur hittar jag lättast ett jobb där boende ingår, eller eventuellt att man kan få boende utan deposition? Jag har inte råd att betala någon sorts förtidshyra, vet att många vill ha 2-3 månaders i förväg..

Var nyligen i mail/sms kontakt med en person från rettbemmaning där dom hade en lägenhet som man inte behövde betala i förväg på, efter nåra dagars kontakt så ringer han upp mej. Vi hinner prata i cirka 3 minuter (under dom 2 minuterna säger jag nog VA 10ggr..) då frågar han har du tillgång till bil? jag svarar nej. Då säger han okej då kan vi ikke bruke dej, hej då..(kunde han inte frågat det innan, fick ju lite hopp om jobb)

Så vad jag ville komma fram till, är det någon som haft bra erfarenhet av att ringa runt till bemannings företag? svårt att förstå vissa norrmän som bara babblar på..
Vissa som hyr ut korttid har inte deposition, men det jag stör mig på är ju att om jag hyr en lägenhet med tre mån deposition á 7000kr=21k och bor kvar i flera år så är ju de pengarna borta/oanvändbara under tiden..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in