Citat:
Ursprungligen postat av
Riitta87
jag kan inte få sambo visum eller PUT (permanent uppehållstillstånd), enligt Migrationsverket. Jag har bott med min sambo under samma adress för nästan 4 år. Jag har ansökt om svenskt medborgarskap, men fick avslag på ansökan 4 gånger redan
EU-medborgare som vill bli svensk efter tre år måste först skaffa sig permanent uppehållstillstånd, PUT
För nordiska medborgare finns förenklade regler för medborgarskap, men även för folk från andra EU-länder finns gynnsamma regler. Den som är medborgare i utomnordiskt land inom den Europeiska unionen behöver vanligen inget uppehållstillstånd för boende i Sverige. Ett svenskt uppehållstillstånd kan dock i vissa fall vara den utomnordiske EU-medborgaren till fördel. Till exempel om han/hon vill ansöka om svenskt medborgarskap innan fem års hemvist i Sverige.
Det finns fördelar med att vara EU-medborgare för den som ansöker om svenskt uppehållstillstånd. Är du medborgare i ett EU-land betalar du ingen avgift när du ansöker om uppehållstillstånd. Du är också befriad från kravet att lämna din ansökan om svenskt uppehållstillstånd i land utanför Sverige. Du behöver inte resa till utrikes ort för att ansöka, utan kan lämna din ansökan på plats här i Sverige.
Du säger att du fått avslag på ansökan fyra gånger redan. Om alla avslag avsåg ansökningar om svenskt uppehållstillstånd kan möjlig orsak till att du alltid fått nej vara att man inte ville bevilja någon av dina ansökningar på grund av att du stora delar av året har för vana att vistas utanför Sverige. Ibland ges avslag när sökanden inte uppfyller de ekonomiska skötsamhetskrav som finns eller för att personen har misstänkt eller påvisad brottslig bakgrund.
Citat:
Ursprungligen postat av
Riitta87
De påstår att jag behöver PUT, men Migrationsverket ville inte ge mig, bara efter 5 års vistelse i Sverige. Jag har bara uppehållsrätt, inte ens permanent uppehållsrätt, det ges efter 5 år också.
Ansökningsavgiften går förlorad vid avslag på grund av ofullständigt underlag
Ett av de grundkrav som måste vara uppfyllda innan utomnordisk medborgare beviljas svenskt medborgarskap är antingen permanent uppehållstillstånd eller någon av dess motsvarigheter permanent uppehållsrätt (ges till EU-medborgare) eller permanent uppehållskort (ges till familjemedlem till EU-medborgare). Den som ansöker om svenskt medborgarskap trots att han saknar permanent uppehållstillstånd eller motsvarande får sannolikt avslag på sin ansökan. Inbetald ansökningsavgift återbetalas ej vid avslag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Riitta87
Inget PUT för EU-medborgare, säger de.
Hur och när EU-medborgare kan få uppehållstillstånd i Sverige
Migrationsverket förklarar på sin hemsida för var och en intresserad hur en EU-medborgare som önskar uppehållstillstånd i Sverige går till väga.
Migrationsverket skriver:
Du kan ansöka om uppehållstillstånd om du är EU-medborgare och din familjemedlem är bosatt i Sverige, och ni vill bo tillsammans i Sverige.
För dig som vill ansöka om uppehållstillstånd räknas följande som familj:
• sambo, make eller maka eller registrerad partner
• blivande sambo, make eller maka
• barn under 18 år.
En EU-medborgare behöver inte betala någon avgift för att ansöka om uppehållstillstånd.
Om du är EU-medborgare och har flyttat till någon som bor i Sverige kan du ansöka om uppehållstillstånd
utan att behöva lämna Sverige.
Om du är EU-medborgare och ska flytta till någon som bor i Sverige
Migrationsverket
Citat:
Ursprungligen postat av
Riitta87
Man kan få medborgarskap efter 3 års vistelse i Sverige om man är sambo. /.../ Min sambo är svensk. /.../ Jag kom till Sverige i juni 2010, fick uppehållsrätten som arbetstagare (augusti 2010), eftersom jag kom till en värdsfamilj att jobba som barnflicka. Vi bor som sambos sedan december 2010.
EU-medborgare som är gift eller sambo med svensk blir medborgare efter tre år i Sverige
Om du inte under uppgiven tid varit utanför Sverige någon längre tid uppfyller du det hemvistkrav på tre år för svenskt medborgarskap som gäller för den som sammanbott med svensk medborgare sedan minst två år tillbaka. Det förutsätts också att sambon varit svensk medborgare sedan minst två år tillbaka i tiden och fortfarande är detta.
Sverige tillåter att du behåller alla eventuella tidigare medborgarskap när du blir svensk medborgare. Hur dina tidigare medborgarskapsländer förhåller sig till att du kanske blir medborgare i Sverige, det är det upp till dig att informera dig om och ta ställning till.
Citat:
Ursprungligen postat av
Riitta87
Men om jag ansöker om PUT, spelar det ingen roll, eftersom jag ska vänta ungefär ett år ändå.
Ansökning om svenskt uppehållstillstånd har en handläggningstid på elva månader
Migrationsverket anger en beräknad väntetid på elva månader för den EU-medborgare som på webben ansöker om svenskt uppehållstillstånd första gången. Med förstagångsansökningar vill jag förstå primära ansökningar, sådana som inte gäller förlängning av ett befintligt uppehållstillstånd.
Väntetider
Migrationsverket
Förtur möjlig
Migrationsverket:
"Du ska alltid få förtur om du ansöker om permanent uppehållstillstånd för att kunna söka studiemedel."
Observera det tvingande verbet skall! Uttrycket "ska alltid" anger att det handlar om en obligatorisk regel. Du skall alltid ha förtur om du behöver PUT för att CSN skall kunna bevilja studiemedel. Samma tvingande förtur gäller om du är gravid!
Förtur
Migrationsverket
Ansökan om svenskt uppehållstillstånd bör inlämnas omgående
Min rekommendation är att du idag på webben ansöker om uppehållstillstånd i Sverige. En EU-medborgare behöver inte betala någon avgift för att
ansöka om uppehållstillstånd.
När du så småningom återigen ansöker om svenskt medborgarskap antar jag att du önskar jakande besked per vändande post. Så sker när inlämnad ansökan är fullständig och inte innehåller frågetecken, några oklarheter som måste utredas. Har du efter fem år i Sverige inget permanent uppehållstillstånd och väntar du istället på intyg om permanent uppehållsrätt utgör detta visserligen inget hinder för svenskt medborgarskap. Avsaknad av nämnda intyg torde dock göra, misstänker jag, att ansvarig handläggare lägger din ansökan på hög i stället för att godkänna med en gång.
Idag uppgår den beräknade väntetiden för handläggning av ansökan om intyg om permanent uppehållsrätt till tolv månader.
Det kostar ingenting att ansöka om ett
intyg om permanent uppehållsrätt.
Svenskt medborgarskap som ej beviljas per vändande post hamnar i kö med handläggningstid åtta månader
Väntetiden för beslut om svenskt medborgarskap är cirka åtta månader om du gör en webbansökan. Ingen väntetid gäller för ansökan om medborgarskap när migrationsverkets tjänsteman vid en första granskande genomläsning inte finner något i inlämnad ansökan som kräver ett klargörande. I sådant fall finns ingen anledning att placera ansökan i befintlig kö i och för senare genomgång. Det skulle bara leda till ett onödigt dubbeljobb. En solklar ansökan beviljas omgående. Det ger handläggaren ökat utrymme för att i stället jobba med de besvärliga fallen. Han kommer på det sättet att kunna prestera högre antal avgjorda ansökningar, vilket framför allt gynnar de som placerats i kö med väntetid.
Väntetider för ansökan och anmälan om svenskt medborgarskap
Migrationsverket
Citat:
Ursprungligen postat av
Riitta87
Vad jag inte förstår är att HUR man kan få medborgarskap efter TRE år med ett papper som ges efter FEM år?? Hur är det möjligt att kräva sånt?
Sammanboende EU-medborgare kan bli svensk efter tre år - eller efter sex!
Vissa EU-medborgare får svenskt medborgarskap efter tre års hemvist i riket. Det är möjligt när EU-medborgaren tidigt ansökt om och beviljats ett avgiftsfritt svenskt uppehållstillstånd. Den EU-medborgare som i stället helt avstått från eller väntat för länge med att ansöka om uppehållstillstånd, han väntar fem år fram till ansökan. Fem år, det är den hemvisttid som är nödvändig för en EU-medborgare att erövra permanent uppehållsrätt. Till hemvisttiden på fem år kommer sedan en handläggningstid på för närvarande åtta månader för webbansökan, alternativt tio månader för ansökan via pappersblankett. Tillkommer ytterligare någon månad innan vederbörande kan hämta sitt svenska pass hos polisen.
Total tidsrymd i beskrivet fall räknad från EU-medborgarens folkbokföring i Sverige:
I värsta fall sex år fram till dess sökanden har ett svenskt pass i sin hand.