2014-06-12, 16:25
Medlem
n0laxs avatar
Har sedan ca en vecka tillbaka fått en del röda prickar på framsidan av låret, ungefär i höjd med boxershortsens slut.
Det är lite ömt mest på och i närheten av utslagen. Det känns även som det är ömt djupare innanför huden (svårt att förklara). Det kliar dock ingenting. Där är även några betydligt mindre prickar på utsidan av låret men dom är inte ömma.

Jag har ringt 1177 två gånger, men får inga vettiga svar då dom inte kan se utslagen. Så jag hoppas det finns någon här med någon aning om vad det är för något!

Bild med en enkrona som referens:
http://i.imgur.com/0XgfP5a.jpg
Citera
2014-06-12, 16:37
Medlem
Skatteskolks avatar
Nickelallergi borde ge klåda. Och ovanför boxershortskanten rakar du väl ändå inte?
Citera
2014-06-12, 17:04
Medlem
n0laxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Nickelallergi borde ge klåda. Och ovanför boxershortskanten rakar du väl ändå inte?

Rakar varken låren eller resten av benen.
Hur uppstår nickelallergi bara sådär? Behöver man inte vara i kontakt med något som innehåller nickel en tid för att få utslag av det?
Citera
2014-06-12, 17:21
Medlem
killen30s avatar
Ser mer ut som inflammation i hårsäck/acne? Har du tajta byxor som ligger mot på dagarna och skaver? Testa och badda med alsolsprit några dagar och se.
Citera
2014-06-12, 17:27
Medlem
n0laxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killen30
Ser mer ut som inflammation i hårsäck/acne? Har du tajta byxor som ligger mot på dagarna och skaver? Testa och badda med alsolsprit några dagar och se.

Har gått i relativt slappa shorts både på arbete och fritid den senaste månaden eller nåt.
Jag har också tyckt att det ser ut som acne... Känslan är dock inte alls den samma.

Ska testa sprit
Tack
Citera
2014-06-12, 19:46
Medlem
n0laxs avatar
Någon annan som har någon idé om vad det kan vara?
Citera
2014-06-12, 19:48
Medlem
Det kan vara bältros (varizella zoster) eller vattkoppor som orsakas av samma virus. Lite märkligt och atypiskt dock att utslagen är så få till antalet. Smärtorna som du beskriver är rätt typiska för just bältros, så den diagnosen är rätt sannolik. Om du har haft utslagen så länge som en vecka så finns ingen effektiv behandling mot dem. Det läker av sig självt inom någon vecka.
Citera
2014-06-12, 19:55
Medlem
rafs avatar
Tror inte det är bältros. Blåsorna sitter mycket tätare när det kommer till bältros, brukar först bli en cirkel av blåsor och sen utgå ja som ett bälte. Gör åt helvete ont. Potatismjöl är en bra huskur

Man kan få utslag av alla möjliga orsaker, du kan tex vara överkänslig mot något tvättmedel du skaffat eller liknande. Testa med hydrokortisonsalva, mirakelsalva, om det inte går bort , uppsök vårdcentral.
Citera
2014-06-12, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raf
Tror inte det är bältros. Blåsorna sitter mycket tätare när det kommer till bältros, brukar först bli en cirkel av blåsor och sen utgå ja som ett bälte. Gör åt helvete ont. Potatismjöl är en bra huskur

Man kan få utslag av alla möjliga orsaker, du kan tex vara överkänslig mot något tvättmedel du skaffat eller liknande. Testa med hydrokortisonsalva, mirakelsalva, om det inte går bort , uppsök vårdcentral.

Njaa, det luriga med bältros och vattkoppor är faktiskt just utslagen, som kan variera väldigt i antal, lokalisation och utseende. Här t.ex är en bild som liknar TS

http://dev.healthcare.se/vattkoppor/...02/bältros.jpg

Differentialdiagnoser som du beskriver finns naturligtvis, men de borde klia mer, tycker jag spontant. Den djupare smärtan är rätt patognomon för Zostervirus.
Det behöver heller inte alltid göra våldsamt ont, faktiskt. Jag vet, för jag har haft det själv på låret för sådär 20 år sedan
Senast redigerad av Mrpeasly 2014-06-12 kl. 20:10.
Citera
2014-06-13, 12:35
Medlem
n0laxs avatar
Efter ett besök hos läkaren visade det sig vara Impetigo (svinkoppor). Tydligen väldigt ovanligt i vuxen ålder. Han trodde dock också att det var bältros, men ångrade sig efter lite noggrannare undersökning.
Fick penicillin för 10 dagar.
Citera
2014-06-13, 17:20
Medlem
Bonnatorps avatar
Men vad i helvete.....

Exakt likadana utslag uppstod på mig på precis samma ställe för 3-7 dagar sedan, dock bara tre stycken. Har inte exakt koll då det var en vecka sedan jag satt utan brallor vid datorn sist och jag satte mig på lan i enbart badbrallor för 3 dagar sedan.
Kanske dags för även mig att uppsöka kvacksalvare då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in