2014-06-12, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Du måste skoja nu va? Häktningstiderna får alltid kritik så sluta desinformera som du gör. [struntprat]

[struntprat]
"Förtur ges till ärenden där någon är frihetsberövad, i ungdomsrelaterade ärenden eller vid grova brott."
Så skriver SKL på sin egen hemsida.
http://www.skl.polisen.se/press/pressmeddelanden/Mal-for-handlaggningstider/
Har du någon källa som kan vederlägga detta, eller beter du dig tölpaktigt fast du har fel som vanligt?
Citera
2014-06-12, 14:25
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
"Förtur ges till ärenden där någon är frihetsberövad, i ungdomsrelaterade ärenden eller vid grova brott."
Så skriver SKL på sin egen hemsida.
http://www.skl.polisen.se/press/pressmeddelanden/Mal-for-handlaggningstider/
Har du någon källa som kan vederlägga detta, eller beter du dig tölpaktigt fast du har fel som vanligt?

Skulle detta vara något som tillämpas i mordfall menar du? Lägg ner du har fel för jag talade med SKL om just den här typen av fall. Det tar den tid det tar om man inte lägger ner allt man håller på med hos SKL och ger förtur. Det är det enda. Du har fel i det mesta.
Citera
2014-06-12, 14:28
Bannlyst
Citat:
Skulle detta vara något som tillämpas i mordfall menar du? Lägg ner du har fel för jag talade med SKL om just den här typen av fall. Det tar den tid det tar om man inte lägger ner allt man håller på med hos SKL och ger förtur. Det är det enda. Du har fel i det mesta.
I valet mellan att tro på ditt ord om påstådda samtal med SKL och deras egen hemsida tror jag de flesta inte tvekar särskilt länge. Ja, naturligtvis prioriteras fall med frihetsberövade och grova brott före alla Lokuspoliser som topsar på måfå efter källarinbrott.
Citera
2014-06-12, 14:34
Medlem
Citat:
Utifrån mordfall gör jag den bedömningen. Det handlar om prover och SKL bland annat, och här har man inte begärt någon förtur eller liknande vad jag vet. Det kommer dröja tippar jag på om ingen erkänner då dvs.
Jag backar lite till detta och frågar vidare om hur en mordutredning går till.
Lite apropå att åklagaren sagt att obduktionen var klar, men att hon ännu inte sett den.
Som jag tror är det ju polisen som sköter utredningen och när den är så klar som den kan bli, då går den till åklagare.
Polisen anlitar diverse experter, bland andra en obducent; sedan läggs det pussel med vad obducenten funnit, vad olika andra forensiker har funnit, vittnesmål, andra typer av "vittnesbörd" till exempel konversationer på nätet och i telefon.
Först när man dragit det som värderas som hyfsade slutsatser och radat upp sina reservationer har man ett underlag som är färdigt för åklagaren?
Har jag förstått det rätt?
Citera
2014-06-12, 14:40
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Lite apropå att åklagaren sagt att obduktionen var klar, men att hon ännu inte sett den.
Som jag tror är det ju polisen som sköter utredningen och när den är så klar som den kan bli, då går den till åklagare.
Polisen anlitar diverse experter, bland andra en obducent; sedan läggs det pussel med vad obducenten funnit, vad olika andra forensiker har funnit, vittnesmål, andra typer av "vittnesbörd" till exempel konversationer på nätet och i telefon.
Först när man dragit det som värderas som hyfsade slutsatser och radat upp sina reservationer har man ett underlag som är färdigt för åklagaren?

Åklagaren är förundersökningsledare. Fallet går till åklagare då det finns misstänkta.
Man kan i en del fall låta åklagaren bara informeras, men i mord tror jag den delen är minimal.

När man anser sig ha tillräckliga bevis på att det leder till fällande dom går man på åtal.
Citera
2014-06-12, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Är mycket osäker men har ett mycket svagt minne av att jag läst att blod hade funnits nedanför balkongen

Kan du försöka komma ihåg var du läst det? Låter lite viktigt och gör att det kan finnas någon substans i balkongteorin. Jag läste likaledes om att flickan sprungit ut blodig men det var från någon lokal blaska i Palestina så det lär inte ha något värde.

Balkongen är placerad så det skulle inte vara en omöjlighet att slänga flickan vid rätt tillfälle oupptäct.
Citera
2014-06-12, 14:51
Medlem
Citat:
Åklagaren är förundersökningsledare. Fallet går till åklagare då det finns misstänkta.
Man kan i en del fall låta åklagaren bara informeras, men i mord tror jag den delen är minimal.

När man anser sig ha tillräckliga bevis på att det leder till fällande dom går man på åtal.
Aha!
Tack!
Och man är inte uppbunden till den första brottsrubriceringen, utan kan ändra den ursprungliga formuleringen?
Citera
2014-06-12, 14:52
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Aha!
Tack!
Och man är inte uppbunden till den första brottsrubriceringen, utan kan ändra den ursprungliga formuleringen?

Nix, dom kan ändra rubriceringen efter vad som framkommer i förundersökningen.
Citera
2014-06-12, 15:07
Medlem
Tack MrsMagoo!

Och nu till balkongen:
här är ett axplock kommentarer (ibland förkortade) där undersökningen av balkongen nämns tidigt i tråden.

356: På Nyheterna TV4 kl 22 så visade man en bild av en tekniker som penslade räcket på en balkong. Så uppgiften om balkongen verkar stämma.

466: Ang polisens tekniker som söker på balkong och mark.
Jag kan mycket väl tänka mej att misshandeln gick för långt och att de skyllt på att hon lekt på balkongen och fallit ner.
För att utesluta det så undersöks marken o. balkongen. Det är upp till polisen att bevisa skuld.

359: Ingen källa på att så är fallet. Bilder visar att tekniker undersöker marken utanför fastigheten och fotar fasaden. Möjligen en balkong.

266: TV4 nyheterna visade just bilder där kriminaltekniker står och gör fingeravtrycks-sökande (med svärta och sån borste) på just balkongräcket...

367: Som någon skrev, skadorna på kroppen kan vara från både svår misshandel i lägenheten och från skadorna hon fick när hon kastades ut från balkongen. Vad som är vad lär inte rättsläkarna missa att reda ut.

Jag letar efter bra balkongbild, det finns nog i någon tidning, men det känns lite motigt att harva igenom alla länkar ...
Citera
2014-06-12, 15:16
Medlem
En sak till innan jag stänger:
när tror ni att familjen MGMs bohag förs till magasin?
(Så gör man ju åtminstone i min kommun när någon försvinner i annat förvar och inte kan betala hyran)
Får Yaras familj/pappan ta hand om hennes tillhörigheter?
Citera
2014-06-12, 15:17
Bannlyst
Citat:
Som MrsMagoo skriver är det i princip alltid åklagare som är förundersökningsledare i mordfall. Ofta redan innan det finns en skälig misstanke mot någon, för att spara tid om det behövs tvångsmedel.
Den som har det operativa ansvaret är polis och har titeln spaningsledare. Denne har garanterat blivit informerad om obduktionsresultatet så fort det blivit klart. Om det inte står något särskilt som omkullkastar de tidigare teorierna om dödsorsak behöver inte spaningsledaren informera förundersökningsledaren om det exakta obduktionsresultatet eller andra detaljer.
Citera
2014-06-12, 15:28
Medlem
Citat:
En sak till innan jag stänger:
när tror ni att familjen MGMs bohag förs till magasin?
(Så gör man ju åtminstone i min kommun när någon försvinner i annat förvar och inte kan betala hyran)
Får Yaras familj/pappan ta hand om hennes tillhörigheter?

Under min tid som övervakare, fanns resp. GM:s lägenhet kvar tills dom fallit och vunnit laga kraft. Så inte förrän häktet byttes ut mot fängelse, blev magasinering aktuellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in