Citat:
Ursprungligen postat av
Spackelackan
Vilka läckra revben! Vad hade du i marinaden/glazen? Söt soja, ingefära, vitlök och fisksås? Såg riktigt godis ut
Jovisst har jag en stenugn. Jag bakar ju jämt och ständigt så det var lika bra att installera en riktig vedeldad bakugn. En av de bästa investeringarna jag har gjort
Trist det där med glutenintolerans, speciellt om man är brödälskare! Visst finns det ok glutenfria alternativ rent smakmässigt, men konsistensen blir ju litet lidande utan glutensträngar. När det gäller pizzadeg dock så tycker jag att det spelar mindre roll, iaf om man bakar ut degen riktigt tunnt och penslar den rikligt med vitlökskryddad olja så att den blir riktigt krispig efter bakning. Tycker absolut att du skall sätta fart på vedugnen för litet glutenfritt pizzabak

Tackar.
Gjorde först en rub med kanel, stjärnanis, bird eye-chili, nejlikor, korianderfrön, fänkålsfrön och salt (lite norra Vietnam om jag inte är fel ute). Malde den till fint pulver och klappade in på revbenen. Körde 3 timmar i ugnen på 125°C. Sen gjorde jag en glaze på fisksås, sriracha, ingefära, vitlök, farinsocker, limesaft och lite vatten som fick reducera ihop till kletig konsistens. Penslade den på revbenen i två omgångar och körde ytterligare 2x40 minuter, nu på 150 °C. Bra mat ska ta tid