2014-03-13, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liviinloud
När brukar d-vitaminet ge effekt då? Ja då kanske det är tyrosinet. Men oavsett om det är placebo eller ej så känns det mycket bättre sen jag hoppat på dessa.

Mådde bra innan 5-htp. Känner ingen speciell skillnad idag efter intag av det igår kväll, får se hur det känns efter några dagar. Återkommer!

Tar väl några månader för kroppen att öka upp nivåerna. Har man inte haft någon särskild grov brist på D-Vitamin lär man inte känna av ett dyft. Det är inget som direkt gör en glad.
Citera
2014-06-02, 15:49
Medlem
gralehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
5-HTP kan du glömma att känna dig piggare på, det är dessutom receptbelagt i Sverige nuförtiden = olagligt att köpa/bruka utan recept och då finns det effektivare alternativ om man vill gå den illegala vägen. Den kan fungera bra för mildare insomningsproblem samt kan hjälpa mot mild depression dock. Penis lär även dö.

L-Tyrosin kände jag inget alls av. Det ökar inte dopaminet utan är en aminosyra som är nödvändig för att bilda dopamin. Är nog rätt onödigt om du äter en ordentligt kost.

D-Vitamin är alltid bra även om den egentliga boven till SAD (årstidsbunden depression) är bristen på LJUS.

Koffein brukar fungera bra.

Kan rekommendera Johannesört eller Rosenrot, så släng in det och fimpa 5-HTP. Just Rosenrot ska vara effektiv mot trötthet och ger även ökad motivation samt välmående. Var försiktigt med att kombinera dessa två med varandra dock. Och kombinera aldrig dessa med 5-HTP.

Citat:
Nu pratar vi inte illegala preparat utan läkemedelsklassade vilket ett recept behövs till. Det beror på viken effekt som eftersträvas men exempelvis en receptbelagd antidepressiv medicin. 5-HTP har nog flera biverkningar än vad man känner till, några större, rigorösare kontroller och tester av 5-HTP har väl inte direkt gjorts och någon långtidseffekt rent biverkningsmässigt har väl inte prövats.

Jag skulle dock inte vilja kalla 5-HTP för särskilt effektiv.

http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2008/Traningstillskott-kan-vara-forbjudna-att-fora-in-i-Sverige/

http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24%7BHTML%7D=sfst_lst&%24%7BOOHTML%7D=sfst_do k&%24%7BSNHTML%7D=sfst_err&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24 %7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24 %7BFORD%7D=FIND&%24%7BFREETEXT%7D=&BET=2009%3A366& RUB=&ORG=&%24%7BSORT%7D=%C5R%2CLPNR+

http://www.lakemedelsverket.se/upload/nyheter/2012/rapport-kosttillskott-traningsprodukter-lakemedel-2012-10-25.pdf

5-htp kan man beställa var som helst. Det är inte receptbelagt.
Kul att du länkar till sidor från Läkemedelsverket, klart de inte vill man ska ta naturläkemedel eller liknande som de inte kan tjäna pengar på :P
Du menar att du inte vill kalla 5-htp för effektiv. Då har du testat själv alltså under en längre period?
Citera
2014-06-02, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av graleh
5-htp kan man beställa var som helst. Det är inte receptbelagt.
Kul att du länkar till sidor från Läkemedelsverket, klart de inte vill man ska ta naturläkemedel eller liknande som de inte kan tjäna pengar på :P
Du menar att du inte vill kalla 5-htp för effektiv. Då har du testat själv alltså under en längre period?

Jag menar självklart att 5-HTP är läkemedelsklassat och får således inte importeras av privatperson till Sverige utan giltigt recept. Det får inte säljas fritt i Sverige heller.

Nej, det är inte direkt roligt men anledningen är att naturläkemedel inte genomgår samma rigorösa testning innan det godkänns på marknaden och kan skrivas ut till patienter. Att tro att 5-HTP skulle sakna biverkningar helt är naivt.

5-HTP kan vara effektivt mot milda varianter av depression eller ångest där man har otillräckliga nivåer av serotonin i hjärnan. Förstår inte var någonstans det skulle vara relevant om jag har testat det i längre perioder?
Citera
2014-06-11, 17:47
Medlem
trekkkas avatar
Citat:
Jag menar självklart att 5-HTP är läkemedelsklassat och får således inte importeras av privatperson till Sverige utan giltigt recept. Det får inte säljas fritt i Sverige heller.

Nej, det är inte direkt roligt men anledningen är att naturläkemedel inte genomgår samma rigorösa testning innan det godkänns på marknaden och kan skrivas ut till patienter. Att tro att 5-HTP skulle sakna biverkningar helt är naivt.

5-HTP kan vara effektivt mot milda varianter av depression eller ångest där man har otillräckliga nivåer av serotonin i hjärnan. Förstår inte var någonstans det skulle vara relevant om jag har testat det i längre perioder?

Har du någon källa på att det skulle vara läkemedelsklassat? Du verkar säker på din sak.
Citera
2014-06-11, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trekkka
Har du någon källa på att det skulle vara läkemedelsklassat? Du verkar säker på din sak.

Läkemedelsverkets hemsida.
Citera
2014-06-13, 01:08
Medlem
BrittaFittovs avatar
L-tryptophan är en aminosyra och prekursor till seretonin, anses säkrare än 5-HTP vid långvarigt bruk.

Detta är på min radar just nu
B-vitamin komplex
Theanine - verkar på GABA, ångestdämpande
Omega-3 - mest kognition men hjälpter mot ADHD symptom, särskilt i kombination med Uridin och Kolin
Magnesium - ångest och avslappning
Piracetam/Nootropil - kognition och motivation
Tianeptine - antidepressiv medicin med god biverkningsprofil, ej tillgänglig i Sverige
Memantin - mot kronisk trötthet, stabiliserar humöret över dagen
Subutex - har visat god effekt på behandlingmotsåntdig depression i studier
Citera
2014-06-13, 03:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BrittaFittov
L-tryptophan är en aminosyra och prekursor till seretonin, anses säkrare än 5-HTP vid långvarigt bruk.

Detta är på min radar just nu
B-vitamin komplex
Theanine - verkar på GABA, ångestdämpande
Omega-3 - mest kognition men hjälpter mot ADHD symptom, särskilt i kombination med Uridin och Kolin
Magnesium - ångest och avslappning
Piracetam/Nootropil - kognition och motivation
Tianeptine - antidepressiv medicin med god biverkningsprofil, ej tillgänglig i Sverige
Memantin - mot kronisk trötthet, stabiliserar humöret över dagen
Subutex - har visat god effekt på behandlingmotsåntdig depression i studier

L-Tryptofan och 5-HTP har olika verkningsmekanismer. Du får ta och läsa på lite om du ska komma och svänga med termer. L-Tryptofan är en "precursor" till 5-HTP som i sin tur är en precursor till serotonin och melatonin.

L-Tryptofan är också läkemedelsklassad nuförtiden.

Piracetam är intressant, men också läkemedelsklassat och lär knappast skrivas ut off-label mot "depression". Då finns det andra nootropics som inte är klassade att testa.

Att du överväger att prova Subutex får mig att tro att du är väldigt korkad.
Citera
2014-06-13, 04:21
Medlem
BrittaFittovs avatar
Citat:
L-Tryptofan och 5-HTP har olika verkningsmekanismer. Du får ta och läsa på lite om du ska komma och svänga med termer. L-Tryptofan är en "precursor" till 5-HTP som i sin tur är en precursor till serotonin och melatonin.

L-Tryptofan är också läkemedelsklassad nuförtiden.

Piracetam är intressant, men också läkemedelsklassat och lär knappast skrivas ut off-label mot "depression". Då finns det andra nootropics som inte är klassade att testa.

Att du överväger att prova Subutex får mig att tro att du är väldigt korkad.

Om jag är korkad vad säger du om artikelförfattaren: http://www.psychiatrictimes.com/major-depressive-disorder/qa-buprenorphine-treatment-resistant-depression

Piracetam kommer troligtvis inte beslagtas av tullen om man beställer hem från nätet.

L-tryptophan och 5-HTP omvandlas till samma änme, serotonin. Med 5-HTP hamnar 1% av seretoninet i hjärnan, resten hamnar i kroppen vilket i värsta fall kan orsaka hjärtinfakt.
Citera
2014-06-13, 15:26
Bannlyst
Citat:
Om jag är korkad vad säger du om artikelförfattaren: http://www.psychiatrictimes.com/major-depressive-disorder/qa-buprenorphine-treatment-resistant-depression

Piracetam kommer troligtvis inte beslagtas av tullen om man beställer hem från nätet.

L-tryptophan och 5-HTP omvandlas till samma änme, serotonin. Med 5-HTP hamnar 1% av seretoninet i hjärnan, resten hamnar i kroppen vilket i värsta fall kan orsaka hjärtinfakt.

Jag kan ge dig studier på att kokain är antidepressivt, hade du övervägt att prova det också? Du har en naiv inställning till att självmedicinera med narkotikaklassade preparat, detta måste du erkänna. Och enligt mig är det korkat.

Piracetam kommer självklart att beslagtas i Tullen om det hade stoppats, varför skulle det inte? Det är ett läkemedel och som privatperson är det förbjudet att importera läkemedel till Sverige. Om du nu ändå hade tänkt att göra detta så rekommenderar jag Sulbutiamine och Aniracetam istället om vi pratar om nootropics, där sistnämnda är kraftfullare än Piracetam.

Ja, det är sant att en mycket stor del av serotoninet inte hamnar i hjärnan, vilket kan medföra biverkningar. Det är dock sällsynt med hjärtproblem till följd av detta även om risken finns. 5-HTP och L-tryptofan kan vara värt att testa men lär inte hjälpa särskilt mycket om du nu skulle ha en depression som inte beror på låga nivåer av serotonin.

Har du kollat in modafinil? Eventuellt går den att få "off label" utskriven för behandlingsresistent depression där låg energi är en stor faktor.
Senast redigerad av Anonyma-Klubben 2014-06-13 kl. 15:30.
Citera
2014-06-13, 17:09
Medlem
BrittaFittovs avatar
Citat:
Jag kan ge dig studier på att kokain är antidepressivt, hade du övervägt att prova det också? Du har en naiv inställning till att självmedicinera med narkotikaklassade preparat, detta måste du erkänna. Och enligt mig är det korkat.

Piracetam kommer självklart att beslagtas i Tullen om det hade stoppats, varför skulle det inte? Det är ett läkemedel och som privatperson är det förbjudet att importera läkemedel till Sverige. Om du nu ändå hade tänkt att göra detta så rekommenderar jag Sulbutiamine och Aniracetam istället om vi pratar om nootropics, där sistnämnda är kraftfullare än Piracetam.

Ja, det är sant att en mycket stor del av serotoninet inte hamnar i hjärnan, vilket kan medföra biverkningar. Det är dock sällsynt med hjärtproblem till följd av detta även om risken finns. 5-HTP och L-tryptofan kan vara värt att testa men lär inte hjälpa särskilt mycket om du nu skulle ha en depression som inte beror på låga nivåer av serotonin.

Har du kollat in modafinil? Eventuellt går den att få "off label" utskriven för behandlingsresistent depression där låg energi är en stor faktor.

Subutex ska verka annorlunda i lägre doser och ha lägre missbrukspotential jämfört med högre doser som ges till opiatmissbrukare. Jag håller med dig, inget man ska självmedicinera.

Modafinil är narkotikaklassat
Citera
2014-06-13, 18:18
Bannlyst
Citat:
Subutex ska verka annorlunda i lägre doser och ha lägre missbrukspotential jämfört med högre doser som ges till opiatmissbrukare. Jag håller med dig, inget man ska självmedicinera.

Modafinil är narkotikaklassat

Det tror jag definitivt att det är och jag säger inte att det inte kan fungera antidepressivt. Men tror att kliniska studier och en ordentlig utvärdering är nödvändigt, likadant med ämnet ketamin som man nu forskar om och genomför tester om huruvida det kan användas antidepressivt.

Ja, tyvärr är det klassat men får man det utskrivet av en läkare på recept så är det ju lugnt. Sedan om det skulle fungera effektivt eller inte beror på ju vilka symptom man har i sin depression. Behandlingsresistenta depressioner tenderar ju ofta att vara dopamin-relaterade.
Citera
2015-07-05, 16:48
Medlem
Hejsan!

Jag skulle behöva lite råd vad gäller min medecinering..

Jag tar följande medeciner:

oxycodon: 15 mg depot, dvs 10 mg + en halv 10 mg på morgon, lunch samt natt (6-7 timmar emellan)

alvedon långtidsverkande: 2 morgon, 2 lunch, 2 kväll

duroferon järntillskott: 2 morgon, 2 kväll

xanor 1 mg: 1 tablett till natten

zolpidem actavis 10 mg: 1 tablett till natten

omeprazol: 20 mg: 1 tablett per dag.

Sen har jag även nyligen börjat med L-Tyrosine, 5htp samt omega-3 tabletter på egen hand, då jag har mått väldigt dåligt på sista tiden. Jag har köpt 200 mg 5htp tabletter, och där stod det att man skulle ta 2 på morgonen och 2 på kvällen, dvs 800 mg, men jag tyckte det lät för mycket så jag har tagit 1 på morgonen och 2 på natten.

Av L-tyrosine har jag bara tagit 1500 mg, dvs 3 stycken 500 mg tabletter per dag.

dessutom har jag testat johannesört te i en vecka, 1 kopp varje kväll.. jag har läst att man helst inte ska blanda det med andra medeciner, men jag tänkte att en kopp är väl ingen fara.

Jag har nog tagit dessa doser i åtminstone 10 dagar nu, samt börjat göra yoga och 30 minuter meditation, samt 30 minuter promenad per dag, och har upplevt att jag har mått bättre och fått lite struktur på¨dagarna. (jag är sjukskriven sen 2012 och lider av en del diagnoser ulcerös kolit, adhd, social fobi.. de sista månaderna har jag varit väldigt deprimerad och börjat fundera på om jag inte är bipolär.. samt att jag nyligen fått diagnosen fibromyalgi) alla dessa sjukdomar har skapat otroligt mycket kaos för mig, och min livssituation har inte varit bra och jag har varit med om mycket trauman i mitt liv. Det känns som att det har blivit lite för mycket och att jag börjar gå mot bristningsgränsen. Jag var nyligen deprimerad i minst 2,5 månad och isolerade då mig helt. De sista 3 veckorna har jag sakta börjat återhämta mig, och så småningom börjat med spirulina, vetegräs samt korngräs samt dessa naturpreparat, efter att ha fått lite råd via Facebook.

Nu igår så smällde det till i hela min själ, jag testade att röka gräs mot mina fibromyalgi smärtor och rökte ganska mycket på en joint, mer än jag någonsin gjort, och jag gör normalt inte det eftersom jag är så känslig så jag brukar hålla mig undan. Men jag var lite desperat vad gäller smärtorna och har hört att folk blir hjälpa av det. Det brände massa i halsen, och sen började jag känna mig konstig. Jag fick sjuka smärtor i hela kroppen, ryckningar, svårt att andas, och en stark panik att någon skulle se mig.. jag såg inom mig som bilder att jag gick sönder, och att det blev en spricka in i hjärnan, in i cellen.. att min själ var skadad, samt att min medvetande expanderade. Jag har aldrig varit med om något liknande.

Efter det var jag helt körd och mådde verkligen dåligt, orkade knappt ta mig innanför dörren, men tog mig på något sätt in och kastade mig i sängen.. så låg jag i kanske 2 timmar utan att orka göra någonting. Jag vågade inte ens gå ut på flera timmar, rädd att någon skulle se mitt förstörda jag. Jag mådde dåligt hela kvällen, mådde något bättre ett par timmar, efter ca 12 på natten och somnade vid 3.

Idag mår jag väldigt dåligt med ångest, trötthet, oro och en hemskt smärta i huvudet, ovanför högra ögat. Jag har haft sån smärta förut, men nu är den värre.

Är det någon som kanske kan ge mig lite råd, finns det något som kan få mig lite lugnare eller tips på vad jag ska ta mig till?

<3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in