Citat:
Ursprungligen postat av
liviinloud
Under vinterhalvåret är det nog inte bara jag som känner mig hängig, deppig och allmänt trött.
Håller på att klura på en liten kur som jag tycker borde hjälpa bra mot depression under denna mörka årstid.
Vad tror ni om detta:
5-htp 200mg ED
L-tyrosine 2000mg ED
Vitamin D 2500-5000iu ED
(Koffein 200mg vid behov)
5-htp för
För att känna sig gladare och piggare med tanke på serotonin ökningen. Även förbättrad sömn.
L-tyrosine för:
För att känna sig mer motiverad och fokuserad på saker och piggare och mer alert med tanke på dopamin ökningen.
Vitamin D för:
För att brist på D vitamin är en av dom stora anledningarna att många känner sig mer deppiga under just den mörka svenska hösten/vintern.
Koffein vid behov:
Jag personligen är väldigt trött på morgonen och det tar ett tag för mig att "vakna till". Har alltid ångest på morgonen just pga tröttheten och att jag känner mig omotiverad till precis ALLT. Därav koffein.
5-htp och l-tyrosine tänker jag att man kör 2 veckor , sen uppehåll 2 veckor för att inte mätta receptorerna för mycket. D vitamin konstant.
Så nu frågar jag er, vad tror ni om detta? I mina ögon känns det som en vass kombo då jag läst nästan bara bra omdömen om alla 3. Dessutom har jag aldrig läst att några bieffekter skall finnas till i dessa doser vilket jag tycker låter för bra för att vara sant!
Är det något mer ni hade lagt till?
Mvh
5-HTP kan du glömma att känna dig piggare på, det är dessutom receptbelagt i Sverige nuförtiden = olagligt att köpa/bruka utan recept och då finns det effektivare alternativ om man vill gå den illegala vägen. Den kan fungera bra för mildare insomningsproblem samt kan hjälpa mot mild depression dock. Penis lär även dö.
L-Tyrosin kände jag inget alls av. Det ökar inte dopaminet utan är en aminosyra som är nödvändig för att bilda dopamin. Är nog rätt onödigt om du äter en ordentligt kost.
D-Vitamin är alltid bra även om den egentliga boven till SAD (årstidsbunden depression) är bristen på LJUS.
Koffein brukar fungera bra.
Kan rekommendera Johannesört eller Rosenrot, så släng in det och fimpa 5-HTP. Just Rosenrot ska vara effektiv mot trötthet och ger även ökad motivation samt välmående. Var försiktigt med att kombinera dessa två med varandra dock. Och kombinera aldrig dessa med 5-HTP.