2014-06-10, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigFelaktig
Fasen det var ju den (67%) jag var skrast p Men borde inte en processtenta (r ju frsta kursen p terminen) ha sin omtenta i januari? 67% var ju andelen U p tentan den 15 januari 2014, medan ordinarie borde vara november/december?

Har tnkt lite nu och det stmmer nog att den p 67 var ocks en omtenta.
Citera
2014-06-11, 15:49
Medlem
En liten frga till er yrkesverksamma eller med insikt p arbetsmarknaden. Brjar personligen nrma mig slutet p mina juridikstudier nu, enbart ett r kvar innan jag beger mig ut p arbetsmarknaden. Hur tror ni att det ser ut fr tillfllet med arbetstillfllen? Nu pratar jag allts inte om tjnster med huvudsakliga juridiska arbetsuppgifter, inte handlggare p diverse myndighet.

Jag har vl relativt goda betyg frn juristlinjen, ca 50 hp Ba och resten Ab. Har ven en tidigare kandidatexamen som r relevant och ngra rs arbetslivserfarenhet frn statlig tjnst. Jag r nrmare 30-strecket n 20 dock. Tror ni, s som arbetsmarknaden ser ut idag, att jag har chans p ngon av de strre affrsjuridiska byrerna? Eller r det bttre att satsa p tingstjnstgring?
Citera
2014-06-11, 16:27
Medlem
Om det finns en srskild trd fr denna frga s hoppas jag att ngon kan hnvisa mig dit. Jag ska snart brja T4 och har nnu inte bestmt mig fr vad jag vill gra efter studierna. Funderar p ett flertal yrkesval. Det jag undrar r hur god uppfattning jag har angende de nedan fljande karrirerna.

1) Domare = Jag har inbillat mig att det r ett relativt stressfritt jobb med diverse juridiska problem. Sledes att det r en trygg anstllning med mer humana timmar n exempelvis affrsjurister och med varierande arbetsuppgifter s det inte blir enformigt.
Ln: 3
Makt: 4
Stressniv: 3
Variation: 4

2) klagare = Har alltid haft en intresse fr att upprtthlla lag och ordning. Har drfr ven haft ett intresse av att bli polis. Har ftt hra att klagares yrkesuppgifter r blandat polisira och juridiska. En klagare kan exempelvis vara med frn brjan p en brottsplats och drifrn bygga ett tal.
Ln: 3
Makt: 4
Stressniv: 4
Variation: 4

3) Affrsjurist = Som affrsjurist tjnar man mycket pengar, trffar intressanta klienter och festar en del med sina arbetskamrater. Det r ngra av de positiva sidorna med att vara affrsjurist, s vitt jag vet. Den frmsta nackdelen som jag hrt r arbetstimmarna och stressnivn. Inte ovanligt att lgga 80h under en vecka.
Ln: 4
Makt: 3
Stressniv: 5
Variation: 3

4) Brottmlsadvokat = Mitt drmyrke som barn. Har dremot insett att det inte r s glamorst och roligt som det verkar p filmer.
Ln = 3
Makt = 2
Stressniv = 3
Variation = 3

5) Fretagare = Brjade som 12-ring inse att de som verkligen tjnar pengar r fretagare. Att ga en mellanstor eller stor firma vore "drmmen".
Ln = 5
Makt = 3
Stressniv = 5
Variation = 3

6) Politiker = Ngot jag brjat intressera mig fr mer och mer p sista tiden. De som r ministrar och partiledare tjnar 150+ i mnaden, vilket r en klart godknd ln. r dremot inte enkelt att n s hgt och jag undrar hur mycket makt man verkligen har.
Ln = 4
Makt = 5
Stressniv = 4
Variation = 4
Citera
2014-06-11, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajso
En liten frga till er yrkesverksamma eller med insikt p arbetsmarknaden. Brjar personligen nrma mig slutet p mina juridikstudier nu, enbart ett r kvar innan jag beger mig ut p arbetsmarknaden. Hur tror ni att det ser ut fr tillfllet med arbetstillfllen? Nu pratar jag allts inte om tjnster med huvudsakliga juridiska arbetsuppgifter, inte handlggare p diverse myndighet.

Jag har vl relativt goda betyg frn juristlinjen, ca 50 hp Ba och resten Ab. Har ven en tidigare kandidatexamen som r relevant och ngra rs arbetslivserfarenhet frn statlig tjnst. Jag r nrmare 30-strecket n 20 dock. Tror ni, s som arbetsmarknaden ser ut idag, att jag har chans p ngon av de strre affrsjuridiska byrerna? Eller r det bttre att satsa p tingstjnstgring?

Branschen har, svitt jag frsttt och mrkt bland mina vnner som r klara, brjat anstlla igen och kr p. S jobb finns det! Vad gller om ska p ngon av de affrsjuriiska eller ting s sker du sjlvklart jobb p byrerna medan sista terminen r igng d dom anstller ven icke examinerade (iaf s lnge du bara har examensarbetet kvar), och har du inte ftt ngot tills du r klar s siktar du p ting!
Citera
2014-06-15, 16:10
Medlem
LuxVeritatiss avatar
En frga till ngon insatt p juristprogrammet.

Vad kan vara sklet till att ngon registrerar sig p examensarbetet och aldrig slutfr det, dvs inte ens ftt ett betyg i kursen tv r senare? Borde det inte resultera i ett F tminstone? Eller betyder avsaknaden av betyg att vederbrande inte ens lmnat in en uppsats? Hur lnge kan man dra ut p att gra ett examensarbete p juristprogrammet? Normala r 30p/ett lsr fr ett examensarbete.
Citera
2014-06-15, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuxVeritatis
En frga till ngon insatt p juristprogrammet.

Vad kan vara sklet till att ngon registrerar sig p examensarbetet och aldrig slutfr det, dvs inte ens ftt ett betyg i kursen tv r senare? Borde det inte resultera i ett F tminstone? Eller betyder avsaknaden av betyg att vederbrande inte ens lmnat in en uppsats? Hur lnge kan man dra ut p att gra ett examensarbete p juristprogrammet? Normala r 30p/ett lsr fr ett examensarbete.

Det finns massor av skl till att inte lmna in sin uppsats, det r bara att vlja. Man kan ha ftt jobb under skrivandet och drfr inte knt sig tvungen att skriva klart den, man kan ha s mycket prestationsngest att man inte klarar av att lmna in trots att man borde, man kan syssla med andra studier som av ngon anledning fr fretrde, och s vidare ad nauseam.

Man kan skippa att ngonsin lmna in uppsatsen, precis som p alla andra program. Det leder frsts till att man inte fr ngon examen. Man kan ven komma tillbaka efter ett antal r, skriva uppsatsen och f ut sin examen lagom till pensionering eller s.

Ett F r i normalfallet rtt svrt att f, eftersom juristprogrammet som regel anvnder en seris betygsskala. Ett U (fr underknt) gr dremot att f om man lmnar in ngonting sanslst uselt. En person som varken har ett U eller ett riktigt betyg har inte lmnat in sin uppsats alls. tminstone p SU r det meningen att betyget skall pverkas negativt av att studenten (utan rimlig urskt) lagt mer n en termin p att skriva uppsatsen.
Citera
2014-06-15, 16:47
Bannlyst
Vilken linje r bst att g om man skall bli jurist?

Ligga runt c-b i snitt p nv.
ligga runt b-a i snitt p sam.
Citera
2014-06-15, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hamada15

Linje kvittar fullstndigt s lnge den ger behrighet till programmet. Dremot behver man ha s hga betyg som mjligt. Kanske kan du dra dina egna slutsatser utifrn den informationen.

Ngot srskilt skl till att du undrar?
Citera
2014-06-15, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb
Linje kvittar fullstndigt s lnge den ger behrighet till programmet. Dremot behver man ha s hga betyg som mjligt. Kanske kan du dra dina egna slutsatser utifrn den informationen.

Ngot srskilt skl till att du undrar?

Min kusin har omval den 2 juli.
Citera
2014-06-15, 18:01
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hamada15

Alltid bttre att snitta A/B n C/D, annars kommer du inte in p utbildningen du vill lsa.
Citera
2014-06-15, 18:57
Medlem
LuxVeritatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb
Det finns massor av skl till att inte lmna in sin uppsats, det r bara att vlja. Man kan ha ftt jobb under skrivandet och drfr inte knt sig tvungen att skriva klart den, man kan ha s mycket prestationsngest att man inte klarar av att lmna in trots att man borde, man kan syssla med andra studier som av ngon anledning fr fretrde, och s vidare ad nauseam.

Man kan skippa att ngonsin lmna in uppsatsen, precis som p alla andra program. Det leder frsts till att man inte fr ngon examen. Man kan ven komma tillbaka efter ett antal r, skriva uppsatsen och f ut sin examen lagom till pensionering eller s.

Ett F r i normalfallet rtt svrt att f, eftersom juristprogrammet som regel anvnder en seris betygsskala. Ett U (fr underknt) gr dremot att f om man lmnar in ngonting sanslst uselt. En person som varken har ett U eller ett riktigt betyg har inte lmnat in sin uppsats alls. tminstone p SU r det meningen att betyget skall pverkas negativt av att studenten (utan rimlig urskt) lagt mer n en termin p att skriva uppsatsen.
Rimligen finns det vl en vre tidsgrns fr hur lnge man kan hlla p med sin uppsats?
Citera
2014-06-15, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuxVeritatis
Rimligen finns det vl en vre tidsgrns fr hur lnge man kan hlla p med sin uppsats?

Nej, inte egentligen. Meningen r att det inte skall ta mer n en termin, men det finns s vitt jag vet inget formellt hinder mot att hlla p lngre. Dremot pverkar frseningar betyget, s det lr vl rtt snabbt g mot B, vilket i princip r papper p att man gjort ett dligt jobb.

Sedan gr det rimligen att ta ett formellt studieuppehll om man tnkt gra ngonting annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in