2014-06-10, 15:42
Medlem
Wishforitnows avatar
Läste en 1 årig KY utbildning 2012 och tog en paus vid våren pga arbete som stod i vägen för utbildningen. Hoppade sedan på utbildningen 2013 igen och körde rent den utan att arbeta vid sidan om.

Det gick mycket bättre och jag har hängt med från start, har inga IG vad jag vet, dock så ville CSN inte ge mig studiemedel under höstterminen pga förra året, de krävde resultat från HT2012 fram till Mars 2013 fast eftersom jag läste om utbildningen så krävde de godkända resultat från slutet av HT2013 och fram till Maj 2014. Vilket jag nu har fått ihop, men jag har ändå inte sökt studiemedel för denna utbildning.

Det jag nu undrar är, hur kommer det bli till hösten om jag tänkt läsa på universitetet? Kommer det att krångla med CSN? kommer de att kräva intyg på betyg från KY utbildningen för att se att jag verkligen fått minst godkänt i allt för att jag skall bli beviljad CSN?

Samt, har jag förlorat 1 års CSN på grund av att jag inte valde att ta CSN under detta år på KY?

Behöver verkligen CSN för utbildningen på universitet eftersom det är en 3 årig utbildning, som jag sedan funderar på att läsa vidare till magister eller master och då är det 1 respektive 2 år till, om jag inte väljer att arbeta och försöka få studielön istället för bidrag (från arbetsgivaren på det framtida jobbet).
2014-06-10, 15:43
Medlem
SwAxXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevlec
Att studera i tre år är väl ändå inte 3000000 kr? Du tar ju lån i 10 månader 6000 är lån resten är bidrag
Så 6000 gånger månaderna du ska plugga

Korrekt. Studerar man i 5 år blir skulden 300 000 kr. Jag anser att det är värt att ta studielån, kanske inte fullt lån men kanske hälften. Har du ett sommarjobb kan du försöka spara det mesta från dina löner, och ta en viss del lån. När du väl tar examen kommer du ha en del undanstoppat och du kan redan då köpa en lägenhet med en kontantinsats på ett par hundra tusen. Dessutom lever du tryggare när du väl studerar, eftersom det kommer alltid komma oförutsedda utgifter. Och, du slipper snåla med maten och kan käka ute eller göra något roligt utan att behöva bekymra dig om pengar i slutet av månaden.
2014-06-10, 15:58
Medlem
Lekes avatar
Enligt mig bör du ta hela lånet. Chanserna är stora att du i framtiden kommer vilja låna till bostad, bil eller någon annan oförutsedd utgift och då hittar du inget bättre lån än CSN.

Även om du inte skulle behöva låna i framtiden tjänar du på att ta lånet och placera pengarna i fonder eller liknande där utdelningen är högre än vad räntan på CSN-lånet är.
2014-06-10, 16:04
Medlem
Wishforitnows avatar
Läget ligger till så här:

Jag bor med min flickvän, vi har en hyra på 6500 ungefär, hon har ett CSN lån sedan tidigare utbildning men jobbar just nu 100 %, osäkert med jobbet dock vilket betyder att hon står utan jobb efter sommaren om hon inte lyckas hitta ett nytt tills dess. Men det brukar gå bra för henne så jag tror på att hon lyckats hitta jobb innan hösten.

Jag har jobbat sedan jag var 20 och är nu 28 år och slutade jobba 2013 (då jag var 27), läst en KY utbildning på 1 år och blir klar med den nu i Juni.

Saken är den att denna KY utbildning inte riktigt är som en vanlig KY där man brukar kunna få jobb direkt. Denna utbildning känns mer som en utbildning som kräver mer kött på benen inom IT.

Därför har jag sökt en utbildning till höst, en kandidatutbildning som sedan kan bli till Magister/master inom IT radien.

Jag är sugen på att ta minst en magister beroende på hur det går i skolan, men eftersom jag sa upp mig från jobbet pga övertalighet (ville inte få sparken, såg bättre ut om jag slutade) ändå fick 1 års betalt samt coachning för framtiden så slapp jag CSN under denna KY utbildning eftersom jag fick lön varje månad.

Detta tar slut efter augusti, vilket betyder att jag måste ta CSN eller hitta ett extrajobb som ger så pass mycket.

Varför jag är osäker på CSN är för man har ju hört en del om dom, men samtidigt måste man se det som en investering.

Hade jag bott hemma så hade jag inte tagit mer än bidragsdelen, men jag vill inte vara till belastning så jag hade ändå betalt hemma.

Nu bor jag med tjejen och vill inte vara till belastning för henne heller (dvs låta henne betala det mesta) så därför lutar det åt CSN.

SÅ att man kan hjälpa till med kostnader så som mat/hyra och samtidigt försöka spara lite.

Är det en dum idé?

Det verkar som de flesta som lånar egentligen inte behöver, de sparar undan pengarna istället, men hur har de råd? Rika? Sparade pengar? Finns det inga som faktiskt måste ta lån för att betala mat, hyra osv? Som CSN egentligen är tänkt för. För var man än läser så verkar alla stoppa undan pengarna, men vad lever de på? hur betalar de hyra?

Om jag skall stoppa undan pengarna för kontantinsats för boende, varför inte spara ihop dessa pengar från egen ficka? Det är ju ändå ett lån man "sparar" undan från, så det är ju belånade pengar och inte "mina".

Men det kanske inte är en dum idé.
2014-06-10, 16:44
Medlem
Lekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishforitnow
Det verkar som de flesta som lånar egentligen inte behöver, de sparar undan pengarna istället, men hur har de råd? Rika? Sparade pengar? Finns det inga som faktiskt måste ta lån för att betala mat, hyra osv? Som CSN egentligen är tänkt för. För var man än läser så verkar alla stoppa undan pengarna, men vad lever de på? hur betalar de hyra?

Många bor i kollektiv, korridor eller annat boende med låg hyra. Äter billig mat samt jobbar och bor gratis hemma under somrarna. Med de förutsättningarna är det inte speciellt svårt att spara nån tusenlapp i månaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Wishforitnow
Om jag skall stoppa undan pengarna för kontantinsats för boende, varför inte spara ihop dessa pengar från egen ficka? Det är ju ändå ett lån man "sparar" undan från, så det är ju belånade pengar och inte "mina".

Men det kanske inte är en dum idé.

Visst att det är ett lån men det är det det bästa lån du någonsin kan ta. Även om du sparar ihop kontantinsatsen ur egen ficka så kommer du ändå behöva låna resten.

Sen är räntan för CSN för närvarande så pass låg att den är lägre än utdelningen för många lågriskinvesteringar.
2014-06-10, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Du kan bara få 50%, för du läser inte mer i veckan.
Tack. En fråga till; om man studerar på deltid (50%), med studiemedel, förbrukar man lika många CSN-veckor som om man studerat heltid (100%) med fullt studiemedel under motsvarande period? Eller förbrukar man bara hälften så många veckor?
2014-06-10, 17:27
Medlem
Vitalrepuss avatar
Fråga angående beskattning av aktier i kapitalförsäkring!

Hej! Har bestämt mig för att börja med aktiehandel och undersöker nu olika placeringsformer. Efter att ha läst lite på internet så försöker jag komma underfund med hur beskattningen av aktier i en kapitalförsäkring beräknas.

På hemsidan aktiekunskap.nu står följande: Summan för beskattning beräknas den 1:a januari varje år. Dessutom tas numera insättningar med i beräkningen. De insättningar som görs kvartal3+4 tas bara med till 50%. Summan som beskattas fås fram genom att multiplicera med statslåneräntan. På denna summa är det sedan 30% skatt.

Vilken summa är det som beskattas? Är det avkastningen för ett år? Är det hur mycket alla aktier i kapitalförsäkringen är värda? Och vad menas med att insättningar beskattas, syftar man då på de pengar man överför från sitt ordinarie bankkonto till sin kapitalförsäkring som ska användas för aktieköp?

Jag vet heller inte vad en statslåneränta är men det ska jag ta reda på efter det att jag ätit och diskat.

Ber om ursäkt för mina dumma frågor, men jag kan ingenting om detta och det är därför jag frågar
2014-06-10, 17:30
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leke
Enligt mig bör du ta hela lånet. Chanserna är stora att du i framtiden kommer vilja låna till bostad, bil eller någon annan oförutsedd utgift och då hittar du inget bättre lån än CSN.

Även om du inte skulle behöva låna i framtiden tjänar du på att ta lånet och placera pengarna i fonder eller liknande där utdelningen är högre än vad räntan på CSN-lånet är.

Håller helt med och speciellt nu i Sverige då man i princip tvingas att köpa en bostad även om man inte vill om man flyttar in till någon av de olika tillväxtstäder som finns i Sverige.

Bara naivt att tro att man inte kommer behöva låna i sitt liv och då speciellt till en bostad.
2014-06-10, 19:23
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
Tack. En fråga till; om man studerar på deltid (50%), med studiemedel, förbrukar man lika många CSN-veckor som om man studerat heltid (100%) med fullt studiemedel under motsvarande period? Eller förbrukar man bara hälften så många veckor?
Bara hälften.
2014-06-10, 20:13
Medlem
Uhlvars avatar
Hej!

Jag ska börja mitt fjärde år på civ.ing utbildning och förra året så läste jag sommarkurser utan att klara dem så att jag fick CSN över sommaren. Jag kunde göra detta eftersom att jag klarade över 100% under året och som jag förstod det så räknar CSN på att man ska klara 75% föregående år när man söker CSN efter sommaren igen.

Nu har jag läst på heltid detta året, 60 hp, och jag har klarat alla dessa 60 hp så jag har sökt 15 hp sommarkurser och sökt CSN för det. När jag mailade CSN och frågade hur det skulle bli med CSN sa dem att du ska klara 75 % av de HP den perioden du senaste sökte studiemedel för.
Det jag tänker på är att jag nu har sökt för studiemedel för sommarkurserna men jag planerar att klara 0% av dem. Kommer dem då att testa dessa sommarkurserna när jag söker för nästa år eftersom att det var senaste gången jag sökte? Eller kommer de att räkna med hela förra året inklusive sommaren?
2014-06-10, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uhlvar
Hej!

Jag ska börja mitt fjärde år på civ.ing utbildning och förra året så läste jag sommarkurser utan att klara dem så att jag fick CSN över sommaren. Jag kunde göra detta eftersom att jag klarade över 100% under året och som jag förstod det så räknar CSN på att man ska klara 75% föregående år när man söker CSN efter sommaren igen.

Nu har jag läst på heltid detta året, 60 hp, och jag har klarat alla dessa 60 hp så jag har sökt 15 hp sommarkurser och sökt CSN för det. När jag mailade CSN och frågade hur det skulle bli med CSN sa dem att du ska klara 75 % av de HP den perioden du senaste sökte studiemedel för.
Det jag tänker på är att jag nu har sökt för studiemedel för sommarkurserna men jag planerar att klara 0% av dem. Kommer dem då att testa dessa sommarkurserna när jag söker för nästa år eftersom att det var senaste gången jag sökte? Eller kommer de att räkna med hela förra året inklusive sommaren?

Jag sitter i en identisk båt. Vad jag har förstått har de ändrat reglerna sedan förra sommaren så att man nu måste söka studiemedel för sommar, höst och vårtermin (2015) samtidigt om man vill "bidragsfuska". Jag har gjort detta och fått svar från CSN att jag får studiemedel för alla dessa tre perioder. Det är alltså ingen bra idé att söka studiemedel för endast sommarperioden nu, då det är som du säger att du måste klara 75% av sommarkurs-poängen för att få bidrag nästa gång du söker (i höst).

Förra sommaren var det nämligen så att sommarperioden räknades tillsammans med föregående höst- och vårtermin när CSN kollade hur stor andel poäng man hade tagit.

Detta är min uppfattning. Jag skulle vilja att någon bekräftar eller dementerar detta.
2014-06-10, 22:11
Medlem
Towans avatar
Kanske en superdum fråga: vad betyder fondavgiften? Hur påverkas mitt fondsparande om de är placerade i en fond med exempelvis 1.65 i avgift?

Vilken fond skulle ni rekommendera för sparande på ungefär 5 år? Vad ska man tänka på när man väljer fonder, om jag vill lära mig att själv välja?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in