Citat:
Ursprungligen postat av
blown
Första meningen är ett blint påstående som inte säger någonting.
Andra påståendet vill jag gärna se några länkade beräkningar av de otaliga som gjorts. En spontan gissning kommer vara att alla dessa beräkningar är gjorda utifrån dagens förutsättningar utan ekonomisk frihet i vidare utsträckning (vilket är en förutsättning om man ska kritisera).
Sista påståendet vill jag även ha ett svar på varför kapitalism KRÄVER ändliga naturresurser? Kunskap går att sälja på en kapitalistisk marknad. Tjänster. Kapitalism kräver inte ändliga resurser mer än människor generellt.
Menar du att förvärvsarbete är slaveri, trots att det är frivilligt med alla mått mätt?
Beräkningarna kommer ifrån att USA:s totala årliga budget för socialstöd, sjukvård mm. är upp till 10ggr så stor som den mängd som TOTALT doneras till ALLA MÖJLIGA ändamål i det landet under ett år. Så om du tror att de som donerar plötsligt skulle bli 10ggr mer givmilda så är det rimligt att anta att de kunde finansiera dessa verksamheter, fast då är ju givetvis inte det faktum medräknat att välgörenhetsorganisationer är en stor bluff och i många fall hamnar 90% av donationeran till privata fickor i form av "administrativa kostnader".
Jag påstod inte att kapitalism "KRÄVER ändliga naturresurser", vad jag menade var att kapitalism kräver exponentiell tillväxt-->exponentiellt bruk av naturresurser--->PROBLEM, då naturresurserna är ÄNDLIGA, inte OÄNDLIGA, och således slutar leken abrupt när naturresurserna är slut. Detta bör man förbereda sig för.
Hur kan du dra slutsatsen att förvärvsarbete är frivilligt? Nu pratar jag inte om det svenska systemet där du kan bidragsparasitera, låt oss ta Indien som exempel. Om du vägrar förvärvsarbeta där så svälter du och dör. Att förvärvsarbeta är en förutsättning för att kunna LEVA i nästan alla länder, då är det långt ifrån FRIVILLIGT (om vi utgår ifrån att du vill leva).