2014-06-10, 14:18
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
FUP finns länkat i trådstarten. VB önskar sig en taktisk kniv 3-4/4, sid 1078.

Tackar!
Såg ingen länk igår men ska kolla igen.
Var säkert jag som va blind.

Edit: jodå första sidan rad 4:a!
Senast redigerad av Imthisnice 2014-06-10 kl. 14:21.
Citera
2014-06-10, 15:57
Medlem
Citat:
Jag påstår inte att något är sant, ty jag har inte tunnelseende. Jag ser fler möjligheter, det medgav du. Du ser inte alternativ och har tunnelseende.

Det är inte rimligt att det kan finnas en lokal någonstans med en oupptäckt machete. Om så är, var kan den rimliga lokalen finnas? Gärna lite mer precist än "Boden".
Då är vi överens, det du skriver är inte sant, utan hypotetiska spekulationer med inslag av önsketänkande. Nu var ju den oupptäckta macheten ett motargument mot din alternative GM, så visst den kanske inte finns.
Citera
2014-06-10, 15:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Du kan alltså inte se att mordplatsen kan komma att hittas, och med den bevis som binder någon annan till brottet.

Ja en mordplats existerar ju, oavsett var den är belägen. Om det finns några spår kvar på den är en annan sak och att hitta den en tredje. Skulle allt detta mot förmodan ske så ska det ju sen också till att det ska finnas ovedersägliga bevis som pekar ut någon annan. Vilka sådana bevis som skulle kunna finnas har jag svårt att föreställa mig, men det är klart att jag kan inte utesluta det. Jag kan heller inte utesluta att Lagros somaliska machetemördare knallar in på ett poliskontor i Mogadishu i morgon och ber att få erkänna mordet. Däremot kan jag avfärda det som ett ytterst osannolikt scenario.

Betydligt mer sannolikt - fast dock ändå inte särskilt sannolikt - tror jag är att det kommer någon slags erkännande från Kristoffer inom ett par år. Om det i så fall verkligen är sanningen om vad som hände blir väl en fråga vi får ta upp till diskussion då, ifall vi orkar. Som alternativ 2 hoppas jag att det dyker upp en 120-liters ryggsäck med diverse föremål som kan bindas till både offret och den dömde. Men det är möjligt att allt är bränt eller nedgrävt på ett vis som gör att det nästan säkert aldrig kommer att hittas.
Citera
2014-06-10, 16:02
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Som jag skrivit tidigare, så tror jag det hade varit lättare att prata om han dömts till vård i stället, framförallt för anhöriga. Om han nu är skyldig.

Ja, det håller jag helt med dig om. Där torde det nämligen ganska snart ha stått klart för honom att ett fortsatt nekande knappast skulle öka hans chanser att bli fri. Men frågan är om han i ett sånt läge skulle kunna förmå sig att berätta vad som verkligen hände, eller komma med en mer eller mindre tillrättalagd historia med syftet att få det hela att verka så "normalt" som möjligt?

Nu är emellertid detta en hypotetisk fråga och Kristoffer kommer att tillbringa sin tid inom kriminalvården istället.
Citera
2014-06-10, 16:06
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja en mordplats existerar ju, oavsett var den är belägen. Om det finns några spår kvar på den är en annan sak och att hitta den en tredje. Skulle allt detta mot förmodan ske så ska det ju sen också till att det ska finnas ovedersägliga bevis som pekar ut någon annan. Vilka sådana bevis som skulle kunna finnas har jag svårt att föreställa mig, men det är klart att jag kan inte utesluta det. Jag kan heller inte utesluta att Lagros somaliska machetemördare knallar in på ett poliskontor i Mogadishu i morgon och ber att få erkänna mordet. Däremot kan jag avfärda det som ett ytterst osannolikt scenario.

Betydligt mer sannolikt - fast dock ändå inte särskilt sannolikt - tror jag är att det kommer någon slags erkännande från Kristoffer inom ett par år. Om det i så fall verkligen är sanningen om vad som hände blir väl en fråga vi får ta upp till diskussion då, ifall vi orkar. Som alternativ 2 hoppas jag att det dyker upp en 120-liters ryggsäck med diverse föremål som kan bindas till både offret och den dömde. Men det är möjligt att allt är bränt eller nedgrävt på ett vis som gör att det nästan säkert aldrig kommer att hittas.

Om mordplatsen är ett privat ställe som KJ aldrig kunnat ha tillgång till.

Ja den önskan delar du nog med åklagarna

Själv hoppas jag att sanningen om vad som hände VB kommer fram.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Då är vi överens, det du skriver är inte sant, utan hypotetiska spekulationer med inslag av önsketänkande. Nu var ju den oupptäckta macheten ett motargument mot din alternative GM, så visst den kanske inte finns.
Nu håller du på med ordtrixeri. Det är sant att MrFold inte kan se att mordplatsen kan komma att hittas, och med den bevis som binder någon annan till brottet, inte en hypotetisk spekulation med inslag av önsketänkande. Jag frågar igen, varför skulle jag önska något när det gäller GM?

När det gäller vem GM är säger jag inte vad som är sant, det gör du.

Var finns den rimliga lokalen för mordplatsen? Du tror att den finns. Är den i ett bostadshus, på en arbetsplats, eller var tror du? Hur kommer det sig att den inte har blivit upptäckt på 13 månader?
Citera
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Nej, det försöker jag inte. Håll dig till sanningen. Varför skulle jag önska det?

Gör ett besök i Boden själv, vet jag, du kanske har tur och ramlar över mordplatsen.

Typiskt för tunnelseende är att man ser ett begränsat antal möjligheter. Jag ser fler möjligheter än du. MrFold har också drabbats av det, som inte ser den lättfunna möjligheten till kursändring för rättsprocessen.

Du glömde svara på min fråga. Är det rimligt att anta att KJ hade tillgång till en lokal som inte är känd och undersökt av polisen?

Eftersom i stort sett 100% av dina poster i tråden går ut på att argumentera FÖR KJ:s eventuella oskuld så blir det ganska mycket av bjälken-i-ögat när du sitter och klagar över andras tunnelseende. Jag skulle dock vara mer benägen att lyssna till dig om du kunde vara ärlig och öppen med hur sannolika du bedömer att olika scenarion i det här mordet (dråpet) är i relation till varandra. Så: i vilken ordning skulle du rangordna dessa alternativ:

- Kristoffer är inblandad i mordet, men andra personer har spelat en större roll i det.
- Kristoffer är ensam skyldig till mordet
- Berg är den verklige mördaren, eventuellt med någon form av aktivt/passivt stöd från sin fru
- Någon annan person (eller personer) är skyldiga till mordet.
Citera
2014-06-10, 16:11
Medlem
Citat:

Jag har på ett mycket tidigt stadium påstått att brottsplatsen fanns i en skåpbil och det finns ingenting som har ändrat den teorin och kommer sannolikt inte att ske heller.
Det är också orsaken ingen brottsplats har hittats och kommer inte att hittas.
När det varken finns bevis eller indicier kommer alltid det här, personen måste erkänna, det är bättre att personer som kommer med sådana påståenden erkänner att de hamnat på fel spår och inte vill erkänna det.
Citera
2014-06-10, 16:16
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Om mordplatsen är ett privat ställe som KJ aldrig kunnat ha tillgång till.

Ja den önskan delar du nog med åklagarna

Själv hoppas jag att sanningen om vad som hände VB kommer fram.

Nu fattar jag inte riktigt vad du menar att jag önskar eller inte önskar. Men det skulle i princip kräva att den verklige mördaren åker dit för ett annat brott och att man vid husrannsakan även finner bevis av en ren slump för mordet. Eller att mördaren själv bekänner och presenterar bevisning som stöd. Eller att någon tjallar.

Problemet är att dessa scenarion är osannolika även utifrån antagandet att det finns en annan mördare. Det har visserligen hänt att bevisning upptäckts åratal efteråt, eller att folk fått dåligt samvete och erkänt/tjallat flera år efteråt. Men vanligt är det sannerligen inte. Och beräkningen blir inte fullständig utan att du försöker skatta sannolikheten för att den för mordet dömde Kristoffer faktiskt är precis så skyldig som domstolarna säger att han är. Och då är ditt och vissa andras problem att även om man kan diskutera styrkan i bevisningen MOT honom, så finns det egentligen inga bevis FÖR honom. Det finns egentligen ingenting specifikt som tyder på att han skulle vara oskyldig, annat än psykologiska analyser och väldigt lösa motivspekulationer kring andra personer.

Någonstans runt ett 100-tal personer döms varje år för mord eller dråp i Sverige årligen. Under de senaste säg 30 åren (=ca 3000 domar) har tre (3) personer fått resning. En av dem var Thomas Quick/Sture Bergwall och det är ett så udda fall att det knappt kan räknas. Där har du siffror som talar sitt tydliga språk angående den allmänna sannolikheten att en dömd mördare blir frikänd i efterhand. Knappt ens en promille en gång...
Citera
2014-06-10, 16:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Nu, när jag har påpekat det, ser du alternativ som ändrar rättsprocessens kurs. Det är bra. Fortsätt så, ut ur tunneln.

Jag undanber mig raljerande jämförelser med Lagro.
Citat:
Eftersom i stort sett 100% av dina poster i tråden går ut på att argumentera FÖR KJ:s eventuella oskuld så blir det ganska mycket av bjälken-i-ögat när du sitter och klagar över andras tunnelseende. Jag skulle dock vara mer benägen att lyssna till dig om du kunde vara ärlig och öppen med hur sannolika du bedömer att olika scenarion i det här mordet (dråpet) är i relation till varandra. Så: i vilken ordning skulle du rangordna dessa alternativ:

- Kristoffer är inblandad i mordet, men andra personer har spelat en större roll i det.
- Kristoffer är ensam skyldig till mordet
- Berg är den verklige mördaren, eventuellt med någon form av aktivt/passivt stöd från sin fru
- Någon annan person (eller personer) är skyldiga till mordet.
Jag påstår aldrig att KJ är oskyldig, eller att det inte kan komma upp bevis på hans skuld som övertygar mig. Där är skillnaden på tunnelseende och vidsynthet.

Vad spelar det för roll hur jag rangordnar alternativen? Det är knappast intressant vad jag tror, det räcker med att jag ser rimliga alternativ till åklagarens påståenden.
Citera
2014-06-10, 16:27
Bannlyst
Citat:
Nu, när jag har påpekat det, ser du alternativ som ändrar rättsprocessens kurs. Det är bra. Fortsätt så, ut ur tunneln.

Jag undanber mig raljerande jämförelser med Lagro.

Jag påstår aldrig att KJ är oskyldig, eller att det inte kan komma upp bevis på hans skuld som övertygar mig. Där är skillnaden på tunnelseende och vidsynthet.

Vad spelar det för roll hur jag rangordnar alternativen? Det är knappast intressant vad jag tror, det räcker med att jag ser rimliga alternativ till åklagarens påståenden.
Vad du undanber dig är rätt ointressant. Det är omgivningen som gör jämförelser med intellektuella giganter som Lagro, oavsett om du gillar det eller inte. Och nej, så länge ingen domstol håller med dig har du fel i det fetade.
Citera
2014-06-10, 16:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Vad du undanber dig är rätt ointressant. Det är omgivningen som gör jämförelser med intellektuella giganter som Lagro, oavsett om du gillar det eller inte. Och nej, så länge ingen domstol håller med dig har du fel i det fetade.
Oavsett vad du tycker, så undanber jag mig jämförelser med Lagro. Jag delar inte uppfattning i allt med alla som tvivlar på KJ:s skuld, och definitivt inte Lagro. I den här diskussionen räcker det med att jag ser rimliga alternativ till åklagarens påståenden. Skulle bevis komma fram kan jag överlämna dessa till advokat Olsson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in