2014-04-14, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gon3wild
Skulle någon kunna förbarma sig över att sammanfatta var det här fallet står just idag 14 april???
Jag har läst FUP och diverse bilagor, men det är 6130+ sidor i tråden så någon kanske kan redogöra för oss med intresse men som saknar tid att läsa 6000 sidor... hur snacket går liksom? Överklaganden, nya misstänkta, slutlig dom i HR/HD, ETC?

(Eller länka till en färsk sammanfattning)

Det är fortfarande oklart vem/vilka som mördade och styckade VB.

Utredningen har varit omfattande(men inte tillräckligt..), komplicerad om än bristfällig.

KJ som sitter är VBs expojkvän men det var flera år sedan de var ihop. VB var hemma hos KJ den 4 maj och pluggade etc. De var vänner även om KJ hade en del känslor kvar. VB gick från enligt KJ vid 21. Ett vittne såg en tjej som troligtvis var VB vid 21.30.

Frågan är var VB var på väg? Skulle MB(hennes tränare och älskare) möta upp hennes alternativt köra henne hem som han brukade? (VB ville inte åka med KJ eftersom KJ druckit öl)
Senare under kvällen åkte KJ hem till sin bror och hans kompisar i föräldrahemmet men han stannade inte där särskilt länge enligt kompisarna men uppträdde fullt normalt.

AN(MBs hustru) var mycket svartsjuk och sägs ha hotat att döda VB några veckor innan hon mördades. Det fanns en pågående och infekterad konflikt mellan VB-AN- MB strax innan hon mördades och eventuellt var ännu fler inblandade.

VB hade hotat att avslöja för AN att förhållandet med MB fortfarande pågick. Hon hade även avslöjat en hel del om hennes och MBs relation i en offentlig facebookgrupp vilket resulterade i att MB blockade henne från den gruppen. VB skickade ett sms till MB två dagar innan hon försvann där hon bla skrev att tillslut kommer du inte ha någon kvar och du verkade inte gilla när vi älskade dig och då syftar hon på sigsjälv och AN.

MB och VB hade smskontakt under kvällen den 4 maj. MB var den sista som skickade sms till henne. Tyvärr raderade MB dessa viktiga sms permanent och de verkar inte gå att återskapa.

MB sålde även bilar och gav bort någon bil strax efter mordet. Varför? fanns det något att dölja i MBs bilar?

Det har funnits blod från VB i KJs bil. Var kommer blodet ifrån?

Är blodet planterat mha VBs händer som är borta? Kommer det från VBs sårskador? Näsblod? eller har det faktiskt legat en död VB i KJs bagagelucka?

KJ har asbergers och låser således inte alltid bilen och han har även lånat ut den till kompisar etc.

Problemet är att AN och MBs bilar, hus osv aldrig undersöktes och kan således inte heller uteslutas.

VBs kropp var tvättad, styckad och har förmodligen legat nedkyld innan den hittats.

Var har VBs kropp legat nedkyld?

Det saknas:

Mordplats?

Mordvapen?
Senast redigerad av zemixon 2014-04-14 kl. 22:18.
Citera
2014-04-14, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det kan vara på Facebook eller SMS säger han. Hur kan det vara SMS? Var VB mobilnummer till den saknade mobilen sökbart på nätet, eller har hotet framförts via VB andra mobilnummer som var sökbart, eller använde AN MB mobil och kände därmed till alias Wass?

Reagerar på att han säger att hotet kan ha framförts via SMS, det bör betyda något av ovanstående? Hur mycket kände AN egentligen till, det är något oklart tycker jag.

Förändrar det något? Knappast, men den här detaljen är lite märklig tycker jag. MB och AN utsagor om vad de visste korrelerar inte helt friktionsfritt.

AN visste nog det mesta av vad som pågick mellan VB och MB annars hade hon inte varit så hatisk och upprörd.

Det kan absolut ha varit så att AN använde MBs mobil till att smsa VB... kanske också den 4 maj.
Citera
2014-04-14, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Osportsligt att betta mot okunniga .. Och nej, jag har inget intresse av att vara i centrum. Känner inget behov av det.

Och dessutom påpekat att du inte bryr dig om andras tyckande och åsikter. Ändå driver du ditt "mordevent" här. Varför inte göra som du har uppmanats...öppna Word och skriv till dig själv.
Citera
2014-04-14, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon

Utredningen har varit omfattande(men inte tillräckligt..), komplicerad om än bristfällig.
-utredningen är en av de mest omfattande som har genomförts i ett mordmål och aldrig har nog en uppenbarligen helt oskyldig person, MB, blivit så utredd. Det går i praktiken inte att utreda allt och det är fel sätt att genomföra en polisutredning, utredningen är underlag för en fällande dom.

KJ som sitter är VBs expojkvän men det var flera år sedan de var ihop. VB var hemma hos KJ den 4 maj och pluggade etc. De var vänner även om KJ hade en del känslor kvar. VB gick från enligt KJ vid 21. Ett vittne såg en tjej som troligtvis var VB vid 21.30.
-det är bara den person som har allt att vinna på att VB lämnat lägenheten självmant som påstår detta. Allt annat tyder på att VB inte lämnat lägenheten vid medvetande. Vittnet har inte sett något annat än en kvinna med utländskt utseende med fel detaljer och vid fel tidpunkt.

Frågan är var VB var på väg? Skulle MB(hennes tränare och älskare) möta upp hennes alternativt köra henne hem som han brukade? (VB ville inte åka med KJ eftersom KJ druckit öl).
-fortfarande ett påstående från den som har allt att vinna. Den fråga som Zemixon och co aldrig lyckats besvara är hur de skulle ha bestämt träff eftersom MB lämnat in sin mobil till polisen för undersökning, visserligen med raderade SMS från kvällen men den skulle aldrig ha lämnats in om den hade använts för att bestämma ett ödesdigert möte.
Senare under kvällen åkte KJ hem till sin bror och hans kompisar i föräldrahemmet men han stannade inte där särskilt länge enligt kompisarna men uppträdde fullt normalt.
-uppträdde helt normalt och körde omkring trots alkoholpåverkan och utan motiv...

AN(MBs hustru) var mycket svartsjuk och sägs ha hotat att döda VB några veckor innan hon mördades. Det fanns en pågående och infekterad konflikt mellan VB-AN- MB strax innan hon mördades och eventuellt var ännu fler inblandade.
-extremt ovanligt med en hustru som inte uppskattar unga kvinnor som ligger med deras män

VB hade hotat att avslöja för AN att förhållandet med MB fortfarande pågick. Hon hade även avslöjat en hel del om hennes och MBs relation i en offentlig facebookgrupp vilket resulterade i att MB blockade henne från den gruppen. VB skickade ett sms till MB två dagar innan hon försvann där hon bla skrev att tillslut kommer du inte ha någon kvar och du verkade inte gilla när vi älskade dig och då syftar hon på sigsjälv och AN.
-AN hade enligt egen uppgift rätt bra koll på vänsterprasslet och skulle då alltså tycka det är bättre att leva med en styckmördare än en otrogen jävel...

MB och VB hade smskontakt under kvällen den 4 maj. MB var den sista som skickade sms till henne. Tyvärr raderade MB dessa viktiga sms permanent och de verkar inte gå att återskapa.
-de går inte att återskapa och MB hade goda motiv att radera SMS från älskarinnan och raderade dessutom regelmässigt det mesta i sin mobil. KJ däremot raderade selektivt sina kontakter med VB trots avsaknad en motiv därtill.

MB sålde även bilar och gav bort någon bil strax efter mordet. Varför? fanns det något att dölja i MBs bilar?
-att det var slitna hjullager kanske

Det har funnits blod från VB i KJs bil. Var kommer blodet ifrån?
-för de allra flesta utom Zemixon kan blodet antas komma från en mördad VB som är inslängd i bagageutrymmet.

Är blodet planterat mha VBs händer som är borta? Kommer det från VBs sårskador? Näsblod? eller har det faktiskt legat en död VB i KJs bagagelucka?
-det har nog faktiskt legat en död VB i bagaget

KJ har asbergers och låser således inte alltid bilen och han har även lånat ut den till kompisar etc.
-och inte ens KJ eller hans bägge advokater tror att blodet har planterats...

Problemet är att AN och MBs bilar, hus osv aldrig undersöktes och kan således inte heller uteslutas.
-och inte Zemixons, och inte mina, och inte någon annans, ingen av oss kan uteslutas

VBs kropp var tvättad, styckad och har förmodligen legat nedkyld innan den hittats.

Var har VBs kropp legat nedkyld?
-där det varit kallt?

Det saknas:

Mordplats?
-styckplats?

Mordvapen?
Vi behöver inte mordplats, styckplats, eller förvaringsplats, vi behöver inte ens ett mordvapen. Det finns mordfall där det inte ens återfinns en kropp. Ditt påstående innebär motsatsvis att om en mördare lyckas dölja dessa omständigheter så kan han aldrig dömas oavsett indicier?
Ett exempel för tanken. Jag filmas när jag går in i ett hus med personen X och det finns bara en ingång. Personen eftersöks och man gör husrannsakan i huset men där finns bara jag, en ugn, och en massa fotogen. Man letar efter spår men hittar inga. Jag går alltså fri även om man kan bevisa att personen gått in i huset men aldrig har kommit ut?
Citera
2014-04-14, 23:54
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Fantastiskt att se dig göra psykiatriska analyser kring en diagnos som du inte ens vet hur den stavas

Nu råkar jag till skillnad från dig veta en hel del om den här diagnosen, både teoretiskt och praktiskt. Bortsett från att din slutsats står i konflikt med uppgifterna om låsandet ur FUP:en så har den heller ingen som helst grund eller koppling till diagnosen. Personer med Aspergers syndrom KAN ha svårt att komma ihåg såna här vardagssaker. Men de kan lika gärna vara väldigt noga med sådant som låsande.

Jag har f.ö. anhörig med diagnosen. Hen - som inte ens är vuxen - glömmer INTE att låsa. Det gör däremot hens "normalstörda" syskon ibland.

Du är så dum i huvudet att det är synd om dig. Faktiskt.
Citera
2014-04-15, 00:03
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Inte det minsta oklart eller osäkert vem som begått det här brottet. Och för rådande myndighet så tror jag man förstod det vid blodfyndet i bagaget. Nej, man planterar inte lite duttande hit och dit och springer omkring i bilar och lägenheter. Man slänger in ett helt ben i så fall.
Och man ser till så lägenheten har fullt med spår.

Det behövs ingen mordplats eller mordvapen eftersom man vet hur VB dog och att hon har fraktats i den misstänktes bil. Det är nerlusat av spår i hans bagage, och från båda två.
För att han ska fällas krävs inte mer än vad som finns.

Man skriver inte ut på facebook vem man ska mörda heller och inte heller skickar man hot innan. Låt nu den här familjen vara i fred dom har nog det tufft som det är. Han va otrogen och hon va arg, och det är inget konstigt i sig, men mördare är dom definitivt inte. Och det finns ingen i den här tråden och ingen försvarare som framställt det som troligt att familjen B är inblandade.
Verkligheten är mycket mer klarlagd och genom de bevisen som finns så finns det bara en som utfört det här mordet och han fälls snart en andra gång.
Citera
2014-04-15, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Inte det minsta oklart eller osäkert vem som begått det här brottet. Och för rådande myndighet så tror jag man förstod det vid blodfyndet i bagaget. Nej, man planterar inte lite duttande hit och dit och springer omkring i bilar och lägenheter. Man slänger in ett helt ben i så fall.
Och man ser till så lägenheten har fullt med spår.

Det behövs ingen mordplats eller mordvapen eftersom man vet hur VB dog och att hon har fraktats i den misstänktes bil. Det är nerlusat av spår i hans bagage, och från båda två.
För att han ska fällas krävs inte mer än vad som finns.

Man skriver inte ut på facebook vem man ska mörda heller och inte heller skickar man hot innan. Låt nu den här familjen vara i fred dom har nog det tufft som det är. Han va otrogen och hon va arg, och det är inget konstigt i sig, men mördare är dom definitivt inte. Och det finns ingen i den här tråden och ingen försvarare som framställt det som troligt att familjen B är inblandade.
Verkligheten är mycket mer klarlagd och genom de bevisen som finns så finns det bara en som utfört det här mordet och han fälls snart en andra gång.

Jodå, det är mycket vanligt att mördare hotar sina offer innan de mördar(i synnerhet när de har en relation), på samma sätt som en självmordsbenägen person förhållandevis ofta ger vissa indikationer innan denne tar sitt liv!

Det går inte att bevisa att KJ är skyldig. Det är bättre att ingen döms än att någon döms oskyldigt!

En fråga: Om AN/MB nu inte alls skulle vara inblandade som du påstår... Går det inte bara att matcha DNAt från VBs vad med deras DNA?

Du kan OMÖJLIGT veta i vilken bil VB fraktades i eller om hon överhuvudtaget fraktades i en bil förutsatt att du inte själv var där och mördade henne eller bevittnade mordet!!
Citera
2014-04-15, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Vi behöver inte mordplats, styckplats, eller förvaringsplats, vi behöver inte ens ett mordvapen. Det finns mordfall där det inte ens återfinns en kropp. Ditt påstående innebär motsatsvis att om en mördare lyckas dölja dessa omständigheter så kan han aldrig dömas oavsett indicier?
Ett exempel för tanken. Jag filmas när jag går in i ett hus med personen X och det finns bara en ingång. Personen eftersöks och man gör husrannsakan i huset men där finns bara jag, en ugn, och en massa fotogen. Man letar efter spår men hittar inga. Jag går alltså fri även om man kan bevisa att personen gått in i huset men aldrig har kommit ut?

Nu råkar det ju vara så att VB troligtvis gick ut ur "huset" eftersom en tjej som var mycket lik henne och kan mycket väl ha varit VB observerats på Lejonvägen kl 21.30.

Dessutom filmades hon inte när hon gick in i "huset" och det fanns varken "ugn" eller "fotogen".

Husrannsakan har tyvärr inte gjorts i ett annat "hus" som hon med stor sannolikhet kan ha besökt efter hon varit i KJs "hus den 4 maj.

"Huset"(KJs) var dessutom inte låst och han har lånat ut det till andra när han själv inte var närvarande.
Senast redigerad av zemixon 2014-04-15 kl. 01:17.
Citera
2014-04-15, 01:02
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Jodå, det är mycket vanligt att mördare hotar sina offer innan de mördar(i synnerhet när de har en relation), på samma sätt som en självmordsbenägen person förhållandevis ofta ger vissa indikationer innan denne tar sitt liv!

Det går inte att bevisa att KJ är skyldig. Det är bättre att ingen döms än att någon döms oskyldigt!

En fråga: Om AN/MB nu inte alls skulle vara inblandade som du påstår... Går det inte bara att matcha DNAt från VBs vad med deras DNA?

Du kan OMÖJLIGT veta i vilken bil VB fraktades i eller om hon överhuvudtaget fraktades i en bil förutsatt att du inte själv var där och mördade henne eller bevittnade mordet!!

Jag är ledsen men det är bevisat en gång och kommer således bevisas igen. Du måste skilja på att det inte är du som bedömer det här fallet, och dina uttalande bevisar att du inte är minsta insatt.
Däremot kan du tycka vad du vill ,men påstå inte att domstolen inte kan fälla KJ för det gör dom så det brakar i backen. Och utan minsta tvivel. Det är alltså skillnad på dina åsikter kontra domstolen bevisvärdering. Ännu tydligare är skillnaden att utredningen i det här fallet inte går på lösa konspiratoriska spår för att många tycker det utan för att det finns bevis.

Jag vet och domstolen vet att KJ fraktat VB efter han dödade henne. Jag vet också att han dödade henne med x antal hugg i ryggen som hon då levde med en stund innan han till slut högg henne i hjärtat och lungan. Då först fick hon frid efter det plågsamma hon fick genomlida innan hon dog.
Man behöver inte bevittna ett mord utan det räcker med att se på bevisen som finns och sunt förnuft och logiskt tänkande. Det är något du saknar däremot.

Du ska inte se på bevisen som enskilt värde det är mer så att man ser på bevisen som i en kedja. Och då framstår kedjan som klart övertygande,. Kontakt DNAt kan inte matchas med en kvinna för det första, och man ska som jag sagt innan inte slösa ekonomiska och kompetenta resurser för att alla tycker saker som ska ske i ett fall. Det finns gränser det rimliga och det är alltså utanför alla tyckares gränser.

Jag hade däremot sett fram emot lite substans som alternativ men det ser ju ut som man inte har substans för sina alternativ. Det räcker inte med att man skrev på facebook det är inga bevis för mord.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-04-15 kl. 01:08.
Citera
2014-04-15, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Jag är ledsen men det är bevisat en gång och kommer således bevisas igen. Du måste skilja på att det inte är du som bedömer det här fallet, och dina uttalande bevisar att du inte är minsta insatt.
Däremot kan du tycka vad du vill ,men påstå inte att domstolen inte kan fälla KJ för det gör dom så det brakar i backen. Och utan minsta tvivel. Det är alltså skillnad på dina åsikter kontra domstolen bevisvärdering. Ännu tydligare är skillnaden att utredningen i det här fallet inte går på lösa konspiratoriska spår för att många tycker det utan för att det finns bevis.

Jag vet och domstolen vet att KJ fraktat VB efter han dödade henne. Jag vet också att han dödade henne med x antal hugg i ryggen som hon då levde med en stund innan han till slut högg henne i hjärtat och lungan. Då först fick hon frid efter det plågsamma hon fick genomlida innan hon dog.
Man behöver inte bevittna ett mord utan det räcker med att se på bevisen som finns och sunt förnuft och logiskt tänkande. Det är något du saknar däremot.

Du ska inte se på bevisen som enskilt värde det är mer så att man ser på bevisen som i en kedja. Och då framstår kedjan som klart övertygande,. Kontakt DNAt kan inte matchas med en kvinna för det första, och man ska som jag sagt innan inte slösa ekonomiska och kompetenta resurser för att alla tycker saker som ska ske i ett fall. Det finns gränser det rimliga och det är alltså utanför alla tyckares gränser.

Varken du eller domstolen vet det som du påstår. Det kan vara farligt att dra förhastade slutsatser och saker och ting är inte alltid vad det verkar att vara vid en första anblick. Det gäller att tänka "brett" och objektivt i sådana här lägen- samtidigt som det är viktigt att ta hänsyn till detaljer såklart!

Du har rätt i att kontakt DNAt inte kan matchas med en kvinna men det går att matcha med MB. Varför har inte det gjorts än?

Det är definitivt inte att slösa resurser att ta DNA på alternativa GM. Att slösa resurser vore att döma någon när det saknas bindande bevisning...
Citera
2014-04-15, 01:14
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Nu råkar det ju vara så att VB troligtvis gick ut ur "huset" eftersom en tjej som var mycket lik henne och kan mycket väl ha varit VB observerats på Lejonvägen kl 21.30.

Dessutom filmades hon inte när hon gick in i "huset" och det fanns varken "ugn" eller "fotogen".

Husrannsakan har tyvärr inte gjorts i ett annat "hus" som hon med stor sannolikhet kan ha besökt sig efter hon varit i KJs "hus den 4 maj.

"Huset"(KJs) var dessutom inte låst och han har lånat ut det till andra när han själv inte var närvarande.

Troligtvis bevisar inget. Så tills det är bevisat att hon gick ifrån hans lägenhet, så talar annat för att hon aldrig lämnade hans bostad. Hennes mobiltelefon visar att hon inte gick någonstans.

Han säger att hon va hos honom, så det ska inte vara några som helst tvivel om den saken.
Behövdes ingen annan husrannsakan i någon annans hus eftersom det är totalt noll av spår till någon annan. Om hans hus va låst eller inte har ingenting av värde i fallet. Sannolikt skriver du om att hon besökte någon annan men jag ser inga spår eller bevis om att det ligger till på det viset.
Citera
2014-04-15, 01:18
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Varken du eller domstolen vet det som du påstår. Det kan vara farligt att dra förhastade slutsatser och saker och ting är inte alltid vad det verkar att vara vid en första anblick. Det gäller att tänka "brett" och objektivt i sådana här lägen- samtidigt som det är viktigt att ta hänsyn till detaljer såklart!

Du har rätt i att kontakt DNAt inte kan matchas med en kvinna men det går att matcha med MB. Varför har inte det gjorts än?

Det är definitivt inte att slösa resurser att ta DNA på alternativa GM. Att slösa resurser vore att döma någon när det saknas bindande bevisning...

Som sagt så behöver man inte matcha DNA med annan person för att du råkar tycka det. Man har helt enkelt vare sig tid eller skäl att utföra saker pga alla som tycker något. Man måste ha tid att se till så fallet går framåt och att man utreder tills man kan gå på åtal. En match med ett kontakt DNA som enskilt bevis lär inte fälla någon för mord. Du måste se kedjan.

Om du inte fattat det ännu, så har polis, åklagare, domstol inte samma uppfattning som dig, och det betyder att man bedömer det här på de villkor som gäller dvs värdet av bevisen.
Om försvararen inte har lyckats så kanske du får ta det med honom och framföra dina sk åsikter som då har mer bärighet genom ett försvar i domstolen. Lite sent nu dock, men ändå en tanke till nästa fall.

Tänkandet står utredarna och domstolen för inte proffstyckarna, och för att inte börja bli otrevlig så tror jag att du måste separera lite mer så som att åsikterna går isär och det är liksom annat av värde som går före dina teorier. Försvaret hade kunnat begära en hel del om du inte visste det, så du kanske ska fråga där istället?
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-04-15 kl. 01:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in