2014-06-09, 20:18
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meatistheshit
Om courtage är 39kr, är det per aktie eller 39kr per köp?
Det är inte per aktie

Per köp, typ, men gör du flera köp i rad för samma pris så blir det bara en nota, iaf hos Avanza.
2014-06-10, 09:10
Medlem
Om man ska söka studiemedel för en sommarkurs på 7,5hp (50% studietakt), kan man få studiemedel på heltid (100%) i 5 veckor eller bara på deltid (50%) i 10 veckor?

http://www.csn.se/hogskola/krav/sommarstudier-1.2591

"Så mycket studiemedel kan du få

Om du läser en sommarkurs på 15 högskolepoäng i 12 veckor, får du studiemedel på heltid i 10 veckor.
Om du läser en sommarkurs på 7,5 högskolepoäng i 7 veckor, får du studiemedel på heltid i 5 veckor."
Senast redigerad av petzor 2014-06-10 kl. 09:16.
2014-06-10, 09:30
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
Om man ska söka studiemedel för en sommarkurs på 7,5hp (50% studietakt), kan man få studiemedel på heltid (100%) i 5 veckor eller bara på deltid (50%) i 10 veckor?

http://www.csn.se/hogskola/krav/sommarstudier-1.2591

"Så mycket studiemedel kan du få

Om du läser en sommarkurs på 15 högskolepoäng i 12 veckor, får du studiemedel på heltid i 10 veckor.
Om du läser en sommarkurs på 7,5 högskolepoäng i 7 veckor, får du studiemedel på heltid i 5 veckor."
Du kan bara få 50%, för du läser inte mer i veckan.
2014-06-10, 10:19
Bannlyst
Hur vet man om en fond-köp har gått igenom? Köpte avanza zero för 500:- igår efter stopptid men det står ett streck "-" på antal
2014-06-10, 10:29
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Hur vet man om en fond-köp har gått igenom? Köpte avanza zero för 500:- igår efter stopptid men det står ett streck "-" på antal

Om du köpte efter stopptiden igår så bör du inte se något förrän ikväll.
Du får fondandelarna till dagens stängningskurs.
2014-06-10, 10:30
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Även om vi bortser från alla problem Avanza haft med sin sajt så köper du EFTER stopptid så får du ju inte köpt förrän idag.

Och det bör ju stå under Transaktioner när det gått igenom.
2014-06-10, 12:02
Medlem
Wishforitnows avatar
Att ta studielån eller inte?

Hej,

jag har jätte svårt att bestämma mig, blev för några månader sen äntligen av med ett lån jag betalt av på 3 år. Och detta är första gången på länge som jag får in pengar utan att betala något till lån.

Men skall börja studera till hösten och jag kommer inte få in några pengar efter augusti. Och jag måste ha in pengar så klart, för att betala hyra, mat osv osv. Extrajobb verkar svårt att få om man inte är utbildad inom vård då det verkar vara mest vårdjobb som finns som extrajobb.

Men är det verkligen värt att ha bära en skuld på skyhöga 300 000 kr efter studierna? Kommer ta minst 20 år att betala tillbaka och då är det inte ens säkert att utbildningen i sig ger jobb. Skulle hellre bara ta bidragsdelen och sedan jobba för att få ihop minst 10 000 kr/mån. Och skippa skulden helt.

Men hur som helst måste jag göra något och därför undrar jag följande:

Fråga 1: Sedan sep 2013 har jag fått min gamla lön betald (jobbade 50%) och skall få sista lönen 25 Aug 2014, sedan är det slut (blev av med mitt tidigare jobb och fick som hej då, 1 års betalning av min gamla lön).

Men kommer detta ställa till det med CSN OM jag väljer att söka lån? För jag kommer ju att tjäna 0 och ingenting från 1 sep - framåt.

Fråga 2:
Är det verkligen värt att ta ett studielån i 3 år för att kanske få ett jobb i framtiden? Istället för att bara ta valfritt jobb man kan få och tjäna pengar utan att behöva betala tillbaka i 1000 år på ett csn lån?

Fråga 3:
Går det att hitta extrajobb som inte är vårdare, och istället jobba samt studera och slippa CSN lånet helt och bara leva på extrainkomst i form av extrajobb + bidragsdelen?

Tacksam för svar!
2014-06-10, 12:28
Medlem
Rennetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
ISK, ALLTID ISK.

Citerar mig själv.

För övrigt, nån får rätta mig om jag har fel eftersom jag inte har haft fonder i en vanlig depå på många år, så betalar du en fondskatt på 0,12 procent av fondinnehavet för fonder i en depå, vilket gör frågan helt odiskutabel: ISK, ISK, ISK!

Jag tror inte att du gillar aktiv handel, och då blir du litet kategorisk.

Det är sällan jag förespråkar köp i vanlig depå, men det kan finnas tillfällen när det är befogat. Exempelvis om man ger sig på ett "turn around"-case.

Utan att gå in vidare på det så fördelar jag mina utländska aktier 70/30 KF/ISK. Detta eftersom jag bara kan får avräkning på den utländska kupongskatten motsvarande schablonskatten för ISK om aktierna ligger i ISK. I KF så gör de seriösa nätmäklarna avdrag och betalar tillbaka en försvarlig mängd av kupongskatten tids nog (är väl tre års eftersläpning, men man är ju långsiktig).

Sen gillar jag det faktum att skatten på KF betalas in löpande, även om jag inte skulle vilja att ISK-beskattningen fungerade på samma sätt.
2014-06-10, 12:40
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
Jag tror inte att du gillar aktiv handel, och då blir du litet kategorisk.
Visst är jag kategorisk, och visst gillar jag inte aktiv handel. Ser fortfarande inte varför man inte skulle välja en ISK.
Citat:
Det är sällan jag förespråkar köp i vanlig depå, men det kan finnas tillfällen när det är befogat. Exempelvis om man ger sig på ett "turn around"-case.
Varför? Och skulle inte 30% av kapitalet i en räntefond i ISKn ge exakt samma effekt som du är ute efter (antar att du är ute efter eventuellt förlustavdrag)?
Citat:
Utan att gå in vidare på det så fördelar jag mina utländska aktier
Ja, hur kupongskatt på utländska aktier funkar i KF/ISK har jag ingen vidare koll på.
2014-06-10, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishforitnow
Fråga 2:
Är det verkligen värt att ta ett studielån i 3 år för att kanske få ett jobb i framtiden? Istället för att bara ta valfritt jobb man kan få och tjäna pengar utan att behöva betala tillbaka i 1000 år på ett csn lån?
Svaret på denna fråga beror rimligtvis på vilken utbildning du har tänkt söka. Om utbildningen i hög grad leder till välbetalda jobb är det en bra investering att ta CSN-lån.

Citat:
Ursprungligen postat av Wishforitnow
Fråga 3:
Går det att hitta extrajobb som inte är vårdare, och istället jobba samt studera och slippa CSN lånet helt och bara leva på extrainkomst i form av extrajobb + bidragsdelen?

Tacksam för svar!
Ja, det går att "hitta extrajobb som inte är vårdare". Huruvida det är realistiskt beror dock på många faktorer så som personlighet, meriter, arbetsmarknad osv.
2014-06-10, 15:29
Bannlyst
Att studera i tre år är väl ändå inte 3000000 kr? Du tar ju lån i 10 månader 6000 är lån resten är bidrag
Så 6000 gånger månaderna du ska plugga
2014-06-10, 15:35
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevlec
Att studera i tre år är väl ändå inte 3000000 kr? Du tar ju lån i 10 månader 6000 är lån resten är bidrag
Så 6000 gånger månaderna du ska plugga
Han skrev 300k, inte 3 miljoner, men ja, 300k för tre år låter lite mycket. En bit över 200k låter mer rimligt, fast om man vill dra utomlands för att plugga ett år, eller i alla fall en termin under studierna så kanske det drar iväg? Har ingen aning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in