2014-06-09, 12:13
Medlem
U-166s avatar
Ni som läst naturvetenskapligt basår, när startade terminen?
2014-06-09, 15:17
Medlem
Jag får inget klart svar från CSN trots frågat flera gånger. Kan någon det här. Jag läste en kurs våren 2012 på distans på högskolan, 7.5p på halvtid tror jag det va, och hade studiebidrag men inget lån. Jag fick IG på kursen då jag kuggade en sista grej men tänkte inte mer på det då (va föräldraledig samtidigt).

Nu ska jag plugga igen i höst och undrar hur det blir, kommer söka både lån och bidrag + tilläggslån. Kommer jag inte få någonting förens jag läst 7.5p (som jag förstår är ca 3v på heltid)? Varken bidrag eller lån? Annars får man ju lite extra i augusti för nån vecka i augusti + september i förskott sen får man i september. Kommer jag inte få en krona då i slutet av augusti m a o? Eller är det bara bidraget jag blir utan? Hur ser det ut egentligen... Blir knäpp! :P
2014-06-09, 16:59
Medlem
CarlJohnsson50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Exakta beräkningar finns det till exempel i den PDF som jag länkade till tidigare. Räntan är oftast STIBOR för de instrument med svenska värdepapper som underliggande eller EURIBOR för ex. DAX + tillägg på 2,5%. Procentsatserna står angivna i respektive prospekt vid rubriken "Initial/maximum funding spread" samt vilket procentuellt tillägg som gäller närvarande står i de allmänna villkoren som ska finnas på RBS hemsida. Kontakta RBS om du inte finner dem eller om du har ytterligare frågor om hur de som emittent beslutar om själva räntepåslaget.

När det gäller open end-certifikaten så är det istället en administrativ avgift, se emittentens hemsida för mer information, samt givetvis spreaden som man bör tänka på.

/ Dan, Avanza
Hej igen,

jag hittar inte vilket procentuellt tillägg på RBS hemsida. Även mailat RBS men inte fått svar.

I dokumentet (s.5)som finns för varje produkt står det "Current funding spread: 2,5%" och "Maximum funding spread: 3,5%", detta ska alltså inte vara hela räntan jag får betala?

Jag undrar också vad "Maximum Premium" betyder?
2014-06-09, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Ni som läst naturvetenskapligt basår, när startade terminen?

30 Augusti med upprop och 2 September med föreläsningar och lektioner.
2014-06-09, 17:39
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heisenberg-x
Att Kassaflödet fråd investeringsverksamheten är negativ innebär ju att företaget har investerat i diverse saker, med vad innebär ett positivt kassaflöde från investeringsverksamhet? Är det en investerings avkastning?

Precis som då kassaflödet från investeringsverksamheten är negativt vid nyinvesteringar, förvärv eller liknande, betyder motsatt ett positivt kassaflöde från investeringsverksamheten att man har sålt en tillgång, t.ex. en maskin, en fabrik, aktier i ett dotterbolag o.s.v.

En investerings avkastning syns oftast på andra sätt. En maskins avkastning kan ju sägas vara den vinst som löpande uppstår när man säljer dess produkter.
2014-06-09, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
ISK, ALLTID ISK.

Citerar mig själv.

För övrigt, nån får rätta mig om jag har fel eftersom jag inte har haft fonder i en vanlig depå på många år, så betalar du en fondskatt på 0,12 procent av fondinnehavet för fonder i en depå, vilket gör frågan helt odiskutabel: ISK, ISK, ISK!

Skillnad på ISK och kapitalförsäkring?
Det verkar vara samma sak men företag kan ej ha ISK av nån anledning...?
2014-06-09, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
På vanligt konto betalar du skatt om du säljer med vinst (30% av vinsten betalar du i skatt).
I ett ISK betalar du istället en skatt på hela beloppet varje år. F.n cirka 0,6%.

ISK är mer fördelaktigt så länge ens värdepapprer går upp.
Jag köpte in mig på två fonder (och en del aktier) i en vanlig aktiedepå för någon månad sedan innan jag lärde mig om ISK. Fonderna har gått upp några tior och aktierna har backat några hundralappar. Paralellt har jag nu ett ISK med smått och gott i. Går det att föra över mina innehav i depån till mitt ISK och bör jag i så fall göra det nu direkt? Vad blir skattekonsekvensen?
2014-06-09, 19:26
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kim.93
Skillnad på ISK och kapitalförsäkring?
Det verkar vara samma sak men företag kan ej ha ISK av nån anledning...?
En kapitalförsäkring är juridiskt en livförsäkring och kanske därför?

Du kan välja förmånstagare när du dör, vilket kan vara en fördel för vissa, om man inte vill att ens otacksamma ungar skall ärva sina pengar eller nåt. Nackdelar är att du betalar en liten försäkringspremie varje år som blir högre med åldern, samt att du inte äger dina aktier själv vilket ger en ökad risk (om än väldigt liten) utan att ge högre avkastning och du får ingen rösträtt om du nu vill använda dig av din makt som småägare.

Kör ISK.
2014-06-09, 19:58
Medlem
Citat:
En kapitalförsäkring är juridiskt en livförsäkring och kanske därför?

Du kan välja förmånstagare när du dör, vilket kan vara en fördel för vissa, om man inte vill att ens otacksamma ungar skall ärva sina pengar eller nåt. Nackdelar är att du betalar en liten försäkringspremie varje år som blir högre med åldern, samt att du inte äger dina aktier själv vilket ger en ökad risk (om än väldigt liten) utan att ge högre avkastning och du får ingen rösträtt om du nu vill använda dig av din makt som småägare.

Kör ISK.

Hur menar du att man inte äger aktierna själv?

Skulle gärna ta emot ett förtydligande gällande skatten för både kapitalförsäkring och ISK...
Man skattar 0,627% för båda två? alltså summan x 0,00627 om ja förstått de rätt, fast egentligen är det 2,09 % * 30 % (statslåneränta x "vanlig skatt")
ISK har inga avgifter förutom skatten jag nyss skrev om?
Kapitalförsäkring har en avgift varje månad tex 70öre vid 20års ålder osv... ( kapital 1miljon kr.)
2014-06-09, 20:13
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kim.93
Hur menar du att man inte äger aktierna själv?
Aktierna ägs av försäkringsgivaren (mäklaren), inte av dig.
Citat:
Man skattar 0,627% för båda två? alltså summan x 0,00627 om ja förstått de rätt, fast egentligen är det 2,09 % * 30 % (statslåneränta x "vanlig skatt")
Skatten är samma men brytdatum skiljer. Inget man behöver bry sig särskilt mycket om, man ska iaf inte välja KF på grund av det.
Citat:
ISK har inga avgifter förutom skatten jag nyss skrev om?
Inte hos Avanza iaf.
Citat:
Kapitalförsäkring har en avgift varje månad tex 70öre vid 20års ålder osv... ( kapital 1miljon kr.)
Ja, den är försumbar innan man är 50, men varför betala nåt alls om man inte behöver.

Välj ISK, finns inte så mycket att fundera över.
2014-06-09, 20:14
Medlem
Om courtage är 39kr, är det per aktie eller 39kr per köp?

Mvh
2014-06-09, 20:16
Medlem
Citat:
Aktierna ägs av försäkringsgivaren (mäklaren), inte av dig.

Skatten är samma men brytdatum skiljer. Inget man behöver bry sig särskilt mycket om, man ska iaf inte välja KF på grund av det.

Inte hos Avanza iaf.

Ja, den är försumbar innan man är 50, men varför betala nåt alls om man inte behöver.

Välj ISK, finns inte så mycket att fundera över.

Tack för hjälpen!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in