2014-06-08, 11:20
Medlem
Fittsaft85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88income88
http://www.aktiespararna.se/lar-dig-mer/Fordjupningar/Analysskola/Sa-beraknar-du-ett-bolags-substansvarde/?lb=no&kampanj=pop-up-nej-tack

Jag har läst igenom det och gjort som det står, men jag kan ändå inte förstå varför svaret blir så? Någon som vet hur man ska tolka ett sådant svar?
2014-06-08, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsaft85
Tillgångarna är 59 280
Skulderna är 20 274
59 280/20 274 = 39 006
Antal aktier är 77 435

39 006/77 435= 0.503726

Jag har försökt att räkna ut substansvärde, men det blir det svaret och jag tror inte det stämmer. Någon som kan berätta vad jag gjort för fel?
Är tillgångarna i bolaget verkligen bara 59280 kr? Det låter väldigt lite, är du säker på att det inte är 59280 tkr (alltså 59 miljoner kr)?
2014-06-08, 12:35
Medlem
Hej allihop, varning för nybörjarfråga! Jag har börjat bli intresserad utav aktier och fonder den senaste tiden. jag har fyllt 18 år och undrar vad i helvete en aktie är för något och vad skillnaden på en aktie och fond är. Sen så undrar jag om det är snabba pengar i den här branschen eller om det är långsiktiga pengar?

Tacksam för all form av hjälp.
2014-06-08, 18:24
Medlem
Chopin1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Precis som nästan vilket annat lån som helst så börjar räntan ticka från dag 1.

Citat:
Ursprungligen postat av Dorbein
Tyvärr. Ränta börjar löpa från den första låneutbetalningen som görs fram till dess skulden är slutbetald.

Tack för svar! När jag nu går in på CSN:s hemsida för att kolla på min aktuella skuld, är då räntan inräknad i beloppet, eller räknas räntan in i efterhand när man begär att få betala tillbaka skuld?
2014-06-08, 20:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chopin1
Tack för svar! När jag nu går in på CSN:s hemsida för att kolla på min aktuella skuld, är då räntan inräknad i beloppet, eller räknas räntan in i efterhand när man begär att få betala tillbaka skuld?

Det du ser är det du har, kapitalskuld inkl. ränta fram till den dagen du är inne på Mina Sidor.
2014-06-08, 20:26
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorbein
Det du ser är det du har, kapitalskuld inkl. ränta fram till den dagen du är inne på Mina Sidor.
Och klickar du vidare till den detaljerade versionen (tror att du klickar på namnet på lånet) så ser du en post för "[Dagens datum] Beräknad ränta".
2014-06-08, 20:57
Medlem
Att Kassaflödet fråd investeringsverksamheten är negativ innebär ju att företaget har investerat i diverse saker, med vad innebär ett positivt kassaflöde från investeringsverksamhet? Är det en investerings avkastning?
2014-06-08, 21:55
Medlem
När en börskrasch äger rum, sker denne glabalt eller endast lokalt. Jag talar inte om börskracher som utlöses av en finanskris etc utan en börschkrash som uppstår då många säljer utan någon egentlig anledning.
2014-06-08, 22:06
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fidum1
Hej allihop, varning för nybörjarfråga! Jag har börjat bli intresserad utav aktier och fonder den senaste tiden. jag har fyllt 18 år och undrar vad i helvete en aktie är för något
En aktie är en del av ett företag. Du blir delägare i företaget du köper aktien i och du får bestämma över företagets framtid och eventuellt ta del av företagets vinster.
Citat:
och vad skillnaden på en aktie och fond är.
En fond är en korg av aktier från flera olika företag.
Citat:
Sen så undrar jag om det är snabba pengar i den här branschen eller om det är långsiktiga pengar?
Det är långsiktiga vinster och snabba förluster.
Citat:
Tacksam för all form av hjälp.
Varsågod.
2014-06-08, 22:58
Bannlyst
Om man ska ha fonder i avanza zero, är det bättre att placera dem i ISK eller ett vanligt aktie&fondokonto?

Vad är skillnaden?
2014-06-08, 23:39
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Om man ska ha fonder i avanza zero, är det bättre att placera dem i ISK eller ett vanligt aktie&fondokonto?

Vad är skillnaden?

På vanligt konto betalar du skatt om du säljer med vinst (30% av vinsten betalar du i skatt).
I ett ISK betalar du istället en skatt på hela beloppet varje år. F.n cirka 0,6%.

ISK är mer fördelaktigt så länge ens värdepapprer går upp.
2014-06-09, 00:06
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Om man ska ha fonder i avanza zero, är det bättre att placera dem i ISK eller ett vanligt aktie&fondokonto? Vad är skillnaden?
ISK, ALLTID ISK.

Citerar mig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Sätter du 70% i ISK och 30% i en korträntefond så täcker räntefonden schablonskatten och din vinst/förlust på 70% av kapitalet blir detsamma som din vinst/förlust på 100% av kapitalet i en vanlig depå efter skatt/avdrag. Samma utfall, fast med alla fördelar med ISK som att slippa deklarera, man drabbas inte av taket på förlustavdrag etc.

Om du VET att du kommer att köpa i 30+ år utan att någonsin sälja/byta något innehav, och du VET att staten inte kommer att ändra skattereglerna (visst ) och du inte får en krona i utdelning på något av dina innehav, då är pensionspar något bättre då du kan skjuta upp inkomstskatt.

Men ingen vet vad staten kommer att hitta på inom 30 år, så ska du låsa pengarna så länge tar du en enorm politisk risk.

Med en ISK kan du alltid ta pengarna och flytta till Hong Kong om premisserna ändras. I en depå blir du tvungen att realisera en vinst och skatta på pengarna.

Så det finns få fördelar med vanlig depå, ens efter 60 år. Räknar man med att utnyttja schablonskatt på vp-depån (och fortfarande är säker på att skattesatsen aldrig ändras) så blir det marginellt mer fördelaktigt, om man anser att alla fördelar med ISK inte är värda något.

Jag upprepar mig ofta på detta forum: ISK, alltid ISK!

För övrigt, nån får rätta mig om jag har fel eftersom jag inte har haft fonder i en vanlig depå på många år, så betalar du en fondskatt på 0,12 procent av fondinnehavet för fonder i en depå, vilket gör frågan helt odiskutabel: ISK, ISK, ISK!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in